Mii de apeluri din vestul țării la Telefonul Vârstnicului în cei 9 ani de activitate
Seniorii afectați de singurătate găsesc un prieten la Telefonul Vârstnicului
Articol editat de Cristina Corocan, 29 octombrie 2024, 21:02
Seniorii afectați de singurătate găsesc un prieten la Telefonul Vârstnicului – 0800 460 001. Aceștia se pot înscrie la serviciul de reapelare săptămânală sau pot avea acces la consiliere psihologică gratuită.
Telefonul Vârstnicului, linia telefonică națională gratuită dedicată seniorilor cu vârsta de peste 65 de ani, lansată de Fundația Regală Margareta a României în octombrie 2015, a atins 100.000 de convorbiri telefonice cu vârstnici și aparținători din toată țara.
La numărul de telefon gratuit 0800 460 001, oamenii au beneficiat de consiliere socială, informare, sprijin emoțional și îndrumare, oferite cu dedicare de operatorii specializaţi în asistenţă socială ai Fundaţiei, precum și de voluntarii special instruiți.
Telefonul Vârstnicului a fost prima linie telefonică gratuită de informare și asistență dedicată persoanelor de peste 65 de ani din România, fiind licențiată ca serviciu social.
În aproape 9 ani de existență, au sunat la Telefonul Vârstnicului 18.608 apelanți unici. Dintre aceștia, 50% au declarat că locuiesc singuri, 41% au solicitat informații practice și utile pentru rezolvarea problemelor individuale sau legate de traiul de zi cu zi, 32% aveau nevoie de îngrijire și suport, având diverse grade de dependență, iar 30% erau între 70 și 80 de ani.
Seniorii care au apelat Telefonul Vârstnicului au găsit întotdeauna un consilier, un interlocutor de încredere, un companion, un prieten, fiind ascultați și îndrumați în situații individuale de viață, beneficiind de sprijin emoțional prin reapelare săptămânală, conversații de grup și consiliere psihologică. Acest serviciu social a creat o hartă a serviciilor sociale și a devenit un centru de resurse valoroase pentru seniori, indifierent de comunitatea din care aceștia fac parte, apelând la o bază de date de peste 450 de instituții publice, organizații neguvernamentale sau servicii private și bazându-se pe o echipă de profesioniști în domeniul senectuții.
Din vestul țării cele mai multe apeluri sunt din Timiș peste 500, urmat de Arad cu peste 280, iar din Banatul Montan sunt mai puține, a afirmat Roxana Molocea, coordonatoarea Telefonului Vârstnicului la Fundaţia Regală Margareta a României.
”La 1 octombrie am sărbătorit 9 ani de activitate. Telefonul Vârstnicului, singura linie gratuită apelabilă din orice rețea și confidențială, unde seniorii, dar și aparținătorii pot suna pentru informații din domeniul social, a sărbătorit 9 ani de activitate. Au fost peste 102.000 de apeluri de la apelanți unici. Odată cu sărbătorirea celor 9 ani de activitate, am lansat și broșura ”Topul nevoilor și soluțiile oferite vârstnicilor din România la telefonul Vârstnicului”, unde analizăm principalele cinci nevoi ale seniorilor. Principala nevoie este cea de informații utile. Seniorii nu știu să folosească încă gadget-urile moderne de informare. Informațiile pe care noi le găsim la un simplu click distanță pentru ei sunt mai greu de obținut. Astfel, noi funcționăm și ca un google al seniorilor, apoi pe locul doi nevoia de îngrijire și sprijin în raport cu gradul de dependență. Odată cu înaintarea în vârstă, seniorii se descurcă mai greu și o parte dintre ei au nevoie de sprijin la activitățile practice.
Noi îi îndrumăm spre servicii de îngrijiri la domiciliu sau, dacă își doresc, spre centre rezidențiale specializate. Pe locul trei este nevoia bine cunoscută de ajutor material și financiar, iar pe locul patru nevoia de sprijin emoțional. Foarte mulți seniori se simt singuri. Singurătatea afectează seniori, indiferent de categoria socială. Noi îi apelăm o dată pe săptămână pe seniorii care doresc să stea de vorbă cu noi. Atât colegele mele, asistenți sociali, cât și voluntarii noștri speciali pregătiți îi sună o dată pe săptămână să vadă ce mai fac. Sunt discuții pe care le avem și noi în familia noastră cu membrii mai în vârstă. Sunt relații de prietenie, noi așa le numim. Nevoia a 5-a este cea de îmbătrânire activă, de participare socială. Îi încurajăm să participe la activități de voluntariat, să se înscrie la cluburi de seniori și, mai nou, la cursuri de digitalizare, pentru că dacă învață să folosească telefonul din dotare, își pot rezolva o parte din probleme fără să se mai deplaseze.
Din Caraș-Severin am înregistrat mai puțin de 200 de apeluri și sperăm noi în viitor să înregistrăm mai multe apeluri. Seniorii ne pot suna de luni până vineri, între orele 8.00-20.00 și sâmbăta între orele 8.00-16.00, gratuit la 0800 460 001. În acest an din Banatul Montan am înregistrat până în 50 de apeluri. Majoritatea sunt persoane noi, dar avem și 4 persoane care sunt în programul nostru de reapelare. Sunt sunați săptămânal și avem și persoane care sună ocazional pentru noi informații, pentru că au nevoie de noi informații care să-i ajute în desfășurarea activităților lor. Din Hunedoara avem 244, din Timiș – 508, iar din Arad- 285”, a mai precizat Roxana Molocea, coordonatoarea Telefonului Vârstnicului România.
sursa foto:Telefonului Vârstnicului România