Ascultă Radio România Reșița Live

Ionuț Chisăliță, în sprijinul copiilor cu dizabilități

Accesibilizarea clădirilor de interes public constituie obligaţie, potrivit Legii nr. 448/2006, art. 4 “Autorităţile publice, furnizorii de servicii sociale, reprezentanţii societăţii civile, precum şi persoanele fizice şi juridice responsabile de aplicarea prezentei legi au obligaţia să promoveze, să respecte şi să garanteze drepturile persoanei cu handicap, stabilite în concordanţă cu prevederile Cartei sociale europene revizuite, adoptată la Strasbourg la 3 mai 1996, ratificată prin Legea nr. 74/1999, precum şi cu celelalte acte interne şi internaţionale în materie la care România este parte” iar art. 5, pct. 2 din acelaşi act normativ prevede că “accesibilitate este ansamblul de măsuri şi lucrări de adaptare a mediului fizic, precum şi a mediului informaţional şi comunicaţional conform nevoilor persoanelor cu handicap, factor esenţial de exercitare a drepturilor şi de îndeplinire a obligaţiilor persoanelor cu handicap în societate”. Astfel, am considerat oportun completarea şi modificarea după cum urmează:” Articolului 25 – alin (3) Pentru copiii cu cerinţe educaţionale speciale sau nedeplasabili din motive medicale, se poate organiza învăţământ la domiciliu sau pe lângă unităţile de asistenţă medicală. În mod excepţional, pentru copii cu dizabilităţi locomotorii, se vor achiziţiona elevatoare sau procesul instructiv educativ ( orele de curs / activități extrașcolare), se vor desfășura in mod obligatoriu într-o sala de clasa la parterul unităţii în vederea integrări acestora în învăţământul cu frecvenţă”, pentru a conferi drepturi egale copiilor cu probleme locomotori.

(Birou Senatorial Senator Ioan Narcis Chisăliţă)

Ionuț Chisăliță, în sprijinul copiilor cu dizabilități

Articol editat de Sebastian Dragomir, 30 martie 2018, 15:00

Integrarea școlară reprezintă procesul de includere în școlile de masă sau în clasele obișnuite, la activitățile educative formale și nonformale, a copiilor considerați ca având cerințe educative speciale.

Conform legislației în vigoare, persoanele cu dizabilități, oricare ar fi natura sau gradul de handicap, au dreptul la o educație școlara gratuită, adaptata la nevoile si dorințele lor. Persoanele cu dizabilităţi si familiile acestora sunt principalul factor de decizie cu privire la alegerea formei de educație/ învățământ – obișnuit, special, alternativa educațională etc.

In condițiile școlarizării în învățământul de masa, autoritățile educaționale şi cadrele didactice au obligația de a cunoaște modalitățile de lucru cu elevii cu dizabilităţi integrați, de a adapta structurile şi organizarea școlară, curriculumul şi modalitățile de examinare a progresului în învățare.

Din păcate în România s-a constatat cel mai des existenta spatiilor inadecvate şi/sau a incintelor inadecvat amenajate ale școlilor şi claselor, precum şi lipsa accesibilităților pentru copiii cu dizabilităţi (mai ales locomotorii).

Cele mai multe unităţi de învăţământ nu respectă normele de construire a rampelor, care de obicei sunt imposibil de urcat sau de coborât. De altfel, acestea nu au nici lungimea corespunzătoare, nici balustrade de sprijin, îngreunând deplasarea persoanelor cu probleme locomotorii.

Accesibilizarea clădirilor de interes public constituie obligaţie, potrivit Legii nr. 448/2006, art. 4 “Autorităţile publice, furnizorii de servicii sociale, reprezentanţii societăţii civile, precum şi persoanele fizice şi juridice responsabile de aplicarea prezentei legi au obligaţia să promoveze, să respecte şi să garanteze drepturile persoanei cu handicap, stabilite în concordanţă cu prevederile Cartei sociale europene revizuite, adoptată la Strasbourg la 3 mai 1996, ratificată prin Legea nr. 74/1999, precum şi cu celelalte acte interne şi internaţionale în materie la care România este parte” iar art. 5, pct. 2 din acelaşi act normativ prevede că “accesibilitate este ansamblul de măsuri şi lucrări de adaptare a mediului fizic, precum şi a mediului informaţional şi comunicaţional conform nevoilor persoanelor cu handicap, factor esenţial de exercitare a drepturilor şi de îndeplinire a obligaţiilor persoanelor cu handicap în societate”. Astfel, am considerat oportun completarea şi modificarea după cum urmează:” Articolului 25 – alin (3) Pentru copiii cu cerinţe educaţionale speciale sau nedeplasabili din motive medicale, se poate organiza învăţământ la domiciliu sau pe lângă unităţile de asistenţă medicală. În mod excepţional, pentru copii cu dizabilităţi locomotorii, se vor achiziţiona elevatoare sau procesul instructiv educativ ( orele de curs / activități extrașcolare), se vor desfășura in mod obligatoriu într-o sala de clasa la parterul unităţii în vederea integrări acestora în învăţământul cu frecvenţă”, pentru a conferi drepturi egale copiilor cu probleme locomotori.

(Birou Senatorial Senator Ioan Narcis Chisăliţă)

Poliția Română și Happy Minds lansează SCHOOLHUB
Actualitate sâmbătă, 22 februarie 2025, 15:59

Poliția Română și Happy Minds lansează SCHOOLHUB

Poliția Română, în parteneriat cu Asociația Happy Minds, a lansat linia telefonică gratuită SCHOOLHUB – 0374 078 078. Este destinată...

Poliția Română și Happy Minds lansează SCHOOLHUB
Aproape 700 de reșițeni beneficiază de ajutoare de încălzire în acest sezon
Actualitate sâmbătă, 22 februarie 2025, 10:40

Aproape 700 de reșițeni beneficiază de ajutoare de încălzire în acest sezon

Persoanele singure și familiile cu venituri mici pot beneficia de ajutor pentru încălzirea locuinței până în luna martie inclusiv. Sprijinul...

Aproape 700 de reșițeni beneficiază de ajutoare de încălzire în acest sezon
Val de controale în Caraș-Severin: Zeci de arme confiscate
Actualitate sâmbătă, 22 februarie 2025, 08:54

Val de controale în Caraș-Severin: Zeci de arme confiscate

În 2024, polițiștii din Caraș-Severin au intensificat verificările privind regimul armelor, munițiilor, materialelor explozibile și al...

Val de controale în Caraș-Severin: Zeci de arme confiscate
Reabilitarea Școlii Gimnaziale Nr. 8 din Reșița, aproape finalizată
Actualitate vineri, 21 februarie 2025, 17:10

Reabilitarea Școlii Gimnaziale Nr. 8 din Reșița, aproape finalizată

Demarate acum patru ani, lucrările de reabilitare a Școlii Gimnaziale Nr. 8 din Reșița se apropie de finalizare. Cu investiții de milioane de...

Reabilitarea Școlii Gimnaziale Nr. 8 din Reșița, aproape finalizată
Actualitate vineri, 21 februarie 2025, 17:09

Fiica milionarului ucis la Arad cu o bombă amplasată în maşină, eliberată din arest

Fiica milionarului ucis în atentatul cu bombă de la Arad, Laura Bîlcea, va fi eliberată din arest, a decis, vineri, Înalta Curte de Casaţie şi...

Fiica milionarului ucis la Arad cu o bombă amplasată în maşină, eliberată din arest
Actualitate vineri, 21 februarie 2025, 11:39

Cartierele istorice ale Timişoarei, revitalizate prin investiţii strategice

Cartierele istorice ale Timişoarei sunt revitalizate prin investiţii strategice. Timișoara își consolidează astfel, statutul de oraș european...

Cartierele istorice ale Timişoarei, revitalizate prin investiţii strategice
Actualitate vineri, 21 februarie 2025, 07:33

Accident cu maşina de poliţie în Oţelu Roşu

Un accident cu maşina de poliţie a avut loc în Oţelu Roşu. Poliţiştii din autospecială au ajuns la spital. Când a avut loc accidentul...

Accident cu maşina de poliţie în Oţelu Roşu
Actualitate joi, 20 februarie 2025, 20:29

Timișoara se alătură valului internațional de solidaritate cu Ucraina, marcând trei ani de la invazia la scară largă a Rusiei

Timișoara marchează trei ani de la invazia la scară largă a Rusiei asupra Ucrainei printr-o serie de evenimente desfășurate între 20 și 24...

Timișoara se alătură valului internațional de solidaritate cu Ucraina, marcând trei ani de la invazia la scară largă a Rusiei