Ascultă Radio România Reșița Live

În anul școlar 2023-2024 noua lege a învăţământului aduce elevilor mai multe drepturi, dar şi obligații şi interdicții pe măsură

Educația gratuită, evaluarea obiectivă și corectă, cu posibilitatea de a contesta nota de la teste – prevederi din noua Lege a învățământului preuniversitar/ Elevii au obligația de a avea o ținută vestimentară decentă.

Educația gratuită, libertatea de expresie, tratamentul nediscriminatoriu, evaluarea obiectivă și corectă, cu posibilitatea contestării rezultatelor evaluării lucrărilor scrise, și informarea cu privire la notele acordate, înaintea consemnării acestora, sunt câteva drepturi ale elevilor prevăzute în Legea învățământului preuniversitar. Vezi mai jos, în articol, lista completă a drepturile și obligațiilor.

În anul școlar 2023-2024 noua lege a învăţământului aduce elevilor mai multe drepturi, dar şi obligații şi interdicții pe măsură

Articol editat de Valentina Adam, 12 septembrie 2023, 07:54 / actualizat: 12 septembrie 2023, 16:46

Educația gratuită, libertatea de expresie, tratamentul nediscriminatoriu, evaluarea obiectivă și corectă, cu posibilitatea contestării rezultatelor evaluării lucrărilor scrise, și informarea cu privire la notele acordate, înaintea consemnării acestora, sunt câteva drepturi ale elevilor prevăzute în Legea învățământului preuniversitar. Vezi mai jos, în articol, lista completă a drepturile și obligațiilor.

Concret, unul dintre drepturi este acela de a avea acces la educație de calitate și gratuită, în sistemul de învățământ de stat. Dreptul de a învăța în spații adecvate desfășurării activităților didactice și conexe este prevăzut în legea menționată mai sus.

Evaluarea obiectivă și corectă, cu posibilitatea contestării rezultatelor evaluării lucrărilor scrise, se găsește în textul de lege. De asemenea, este prevăzut și dreptul de a fi informat cu privire la notele acordate, înaintea consemnării acestora, la planificarea materiei pe parcursul întregului an școlar, la rezultatele evaluărilor scrise în termen de maximum 15 zile lucrătoare, precum și la actele școlare proprii ce stau la baza situației școlare.

Articolul 106 – „(1) În calitate de membri ai comunității școlare, beneficiarii primari ai învățământului preuniversitar au următoarele drepturi:

Este o chestiune foarte ok pentru elevii care vor să-și conteste notele și poate cred că iau o notă mai mare. Le dă posibilitatea să vadă unde au greșit și le poate explica profesorul exact unde au greșit și astfel se pot corecta sau dacă nu, învață pe viitor„.

Este dreptul oricărui elev pentru că la fel ca și noi orice profesor greșește și pot apărea greșeli în corectarea lucrărilor. Este dreptul nostru de a contesta acele greșeli. Şi până acuma am avut posibilitatea să mergem la profesor să vorbim cu el, dar sincer să fiu nu am apelat niciodată„.

De fiecare dată profesorul din şcoala noastră ne explică unde am greșit, ce am greșit şi de ce am fost depunctați, dar este ceva nou și pentru noi ca să putem să ne contestăm notele„.

a) dreptul de a avea acces la educație de calitate și gratuită, în sistemul de învățământ de stat. Accesul la educație presupune și posibilitatea studierii în limba maternă, accesul la servicii de informare și consiliere școlară, profesională și psihologică, conexe activității de învățământ, accesul la biblioteci, săli și spații de sport, computere conectate la internet, precum și la alte resurse necesare realizării activităților și proiectelor școlare în afara programului școlar, în limitele resurselor umane și materiale disponibile, manuale școlare gratuite;

b) dreptul de a învăța în spații adecvate desfășurării activităților didactice și conexe. Spațiile trebuie să respecte normele de igienă, de protecție a muncii, de protecție civilă și de pază contra incendiilor, să fie adaptate particularităților de vârstă și nevoilor de învățare și numărului de beneficiari primari;

c) dreptul de a învăța într-un mediu care sprijină libertatea de expresie fără încălcarea drepturilor și libertăților celorlalți participanți;

d) dreptul de a fi protejați împotriva discriminărilor. În acest sens beneficiarii primari beneficiază de tratament nediscriminatoriu din partea conducerii, a personalului didactic, nedidactic și din partea altor elevi din cadrul unității de învățământ;

e) dreptul la respectarea imaginii, demnității și personalității proprii;

f) dreptul la protecția datelor personale, cu excepția situațiilor prevăzute de lege;

g) dreptul la evaluare obiectivă și corectă, cu posibilitatea contestării rezultatelor evaluării lucrărilor scrise;

h) dreptul de a fi informat cu privire la notele acordate, înaintea consemnării acestora, la planificarea materiei pe parcursul întregului an școlar, la rezultatele evaluărilor scrise în termen de maximum 15 zile lucrătoare, precum și la actele școlare proprii ce stau la baza situației școlare;

i) dreptul de a fi susținuți în conformitate cu nevoile educaționale sau sociale în vederea finalizării învățământului obligatoriu. Statul și unitățile de învățământ preuniversitar sprijină elevii cu CES, inclusiv în ceea ce privește condițiile de acces, de studiu și evaluare adaptate dizabilităților, problemelor medicale sau tulburărilor specifice de învățare. Elevii cu CES au dreptul la școlarizare la domiciliu sau în unități complexe de asistență medicală, de tip spital;

j) dreptul de a decide, în funcție de vârsta beneficiarului primar, privind disciplinele din CDEOȘ, tipul și forma de învățământ pe care le va urma, de a participa la concursuri școlare, olimpiade și alte activități extrașcolare organizate de unitatea de învățământ preuniversitar sau unitățile de educație extrașcolară, precum și de a participa la programele de pregătire suplimentară organizate în cadrul unității de învățământ;

k) dreptul de a primi premii și recompense pentru rezultate deosebite la activitățile școlare și extrașcolare, în limita resurselor disponibile;

l) dreptul la asistență medicală, psihologică și logopedică gratuită în cabinete medicale, psihologice și logopedice școlare ori în unități medicale de stat;

m) dreptul de a primi burse și alte forme de sprijin prevăzute de legislația în vigoare.”

La data publicării acestui articol, drepturile de mai sus sunt prevăzute și în Statutul elevului, aprobat prin Ordinul nr. 4742 din 10 august 2016, dar nu apar în Legea Educației Naționale 1/2011.

Obligațiile elevilor

O obligație a elevilor este aceea de a a frecventa toate cursurile și de a se pregăti la fiecare disciplină de studiu în vederea dobândirii competențelor și însușirii cunoștințelor prevăzute de programele școlare.

Obligația de a se prezenta la școală într-o ținută vestimentară decentă și adecvată, conform regulamentului unității de învățământ preuniversitar, apare în Legea învățământului preuniversitar.

Este un lucru foarte bun să venim îmbrăcați decent la școală este un lucru de morală. Sunt colegi de ai noștri care nu prea respectă acest lucru; ca peste tot îndealtfel, care au alte stiluri de îmbrăcăminte decât unul normal„.

Din punctul meu de vedere este o idee foarte bună pentru că în felul acesta nu o să mai apară discriminări, iar elevul să se îmbrace la fel și decent. Este un normă extrem de importantă pentru școlile din România„.

E ceva normal pentru că suntem într-un loc în care învățăm şi nu să ne arătăm fiecare ce are mai scump sau ce are mai interesant și de aceea este foarte bine să ne îmbrăcăm cât mai decent la școală„.

În privința manualelor școlare primite gratuit, elevii au sarcina de a le restitui în stare bună, la sfârșitul anului școlar.

Articolul 106 – „(2) În calitate de membri ai comunității școlare, beneficiarii primari ai învățământului preuniversitar au următoarele îndatoriri:

a) obligația de a frecventa toate cursurile și de a se pregăti la fiecare disciplină de studiu în vederea dobândirii competențelor și însușirii cunoștințelor prevăzute de programele școlare;

b) obligația de a respecta regulamentele și deciziile unității de învățământ preuniversitar. În acest sens, beneficiarii primari au obligația de a cunoaște prevederile Statutului elevului și ale regulamentului de organizare și funcționare a unității de învățământ, în funcție de nivelul de înțelegere și de particularitățile de vârstă și individuale ale acestora;

c) obligația de a se prezenta la școală într-o ținută vestimentară decentă și adecvată, conform regulamentului unității de învățământ preuniversitar;

d) obligația de a manifesta înțelegere, toleranță și respect față de întreaga comunitate școlară – beneficiari primari și personalul unității de învățământ;

e) obligația de a sesiza reprezentanții unității de învățământ și, după caz, autoritățile competente cu privire la orice ilegalități în desfășurarea procesului de învățământ și a activităților conexe acestuia sau cu privire la orice situație care ar pune în pericol siguranța beneficiarilor primari și a personalului unității de învățământ;

f) obligația de a utiliza în mod corespunzător, conform destinației stabilite, toate facilitățile școlare la care au acces;

g) obligația de a păstra integritatea și buna funcționare a bazei materiale puse la dispoziția lor de către unitățile de învățământ preuniversitar. Obligația se aplică și în cazul manualelor școlare primite gratuit, beneficiarii primari având obligația restituirii acestora în stare bună, la sfârșitul anului școlar;

h) obligația de a respecta curățenia, liniștea și ordinea în spațiul școlar;

i) obligația de a cunoaște și de a respecta, în funcție de nivelul de înțelegere și de particularitățile de vârstă și individuale ale acestora, normele de securitate și sănătate în muncă, normele de prevenire și de stingere a incendiilor, normele de protecție civilă, precum și normele de protecție a mediului;

j) obligația de a anunța, în caz de îmbolnăvire, profesorul diriginte, direct sau prin intermediul părinților, tutorilor sau susținătorilor legali, de a se prezenta la cabinetul medical și, în funcție de recomandările medicului, mai ales în cazul unei afecțiuni contagioase, de a nu pune în pericol sănătatea colegilor și a personalului din unitate.”

Ce este interzis la școală

Elevii nu au voie să părăsească perimetrul unității de învățământ în timpul programului școlar, cu excepția elevilor majori și a situațiilor prevăzute de regulamentul de organizare și funcționare al unității de învățământ, conform legii.

Conform art. 106 (3), elevilor le este interzis:

a) să distrugă, să modifice sau să completeze documentele școlare, precum cataloage, foi matricole, carnete de elev și orice alte documente din aceeași categorie, sau să deterioreze bunurile din patrimoniul unității de învățământ;

b) să introducă și să difuzeze în unitatea de învățământ preuniversitar materiale care, prin conținutul lor, atentează la independența, suveranitatea, unitatea și integritatea națională a țării, care cultivă violența, intoleranța sau care lezează imaginea publică a unei persoane;

c) să blocheze căile de acces în spațiile de învățământ;

d) să dețină sau să consume droguri, băuturi alcoolice sau alte substanțe interzise, țigări, substanțe etnobotanice și să participe la jocuri de noroc în perimetrul unității de învățământ;

e) să introducă și/sau să facă uz în perimetrul unității de învățământ de orice tipuri de arme sau alte produse pirotehnice, precum muniție, petarde, pocnitori sau altele asemenea, sprayuri lacrimogene, paralizante sau altele asemenea care, prin acțiunea lor, pot afecta integritatea fizică și psihică a elevilor și a personalului unității de învățământ. Elevii nu pot fi deposedați de bunurile personale care nu atentează la siguranța personală sau a celorlalte persoane din unitatea de învățământ, în conformitate cu prevederile legale;

f) să difuzeze materiale electorale, de prozelitism religios, cu caracter obscen sau pornografic în incinta unităților de învățământ sau în cadrul activităților desfășurate în mediul online;

g) să aibă comportamente jignitoare, indecente, de intimidare, de discriminare și să manifeste violență în limbaj și în comportament față de colegi și față de personalul unității de învățământ;

h) să provoace, să instige și să participe la acte de violență;

i) să părăsească perimetrul unității de învățământ în timpul programului școlar, cu excepția elevilor majori și a situațiilor prevăzute de regulamentul de organizare și funcționare al unității de învățământ;

j) să invite sau să faciliteze intrarea în școală a persoanelor străine fără acordul conducerii școlii și al diriginților;

k) să promoveze idei, concepții, doctrine, un limbaj, simboluri și materiale antițigăniste, în conformitate cu prevederile Legii nr. 2/2021 privind unele măsuri pentru prevenirea și combaterea antițigănismului.”

Hunedoara: Fibulă din aur, din patrimoniul cultural, recuperată de poliţişti după un anunţ pe o reţea socială
Actualitate marți, 12 noiembrie 2024, 15:15

Hunedoara: Fibulă din aur, din patrimoniul cultural, recuperată de poliţişti după un anunţ pe o reţea socială

O fibulă din aur, despre care se apreciază că face parte din patrimoniul cultural naţional, estimată la o valoare de 30.000 de euro, a fost...

Hunedoara: Fibulă din aur, din patrimoniul cultural, recuperată de poliţişti după un anunţ pe o reţea socială
Două proiecte europene aduc aparatură medicală oncologică la Spitalul Judeţean Arad
Actualitate marți, 12 noiembrie 2024, 15:10

Două proiecte europene aduc aparatură medicală oncologică la Spitalul Judeţean Arad

Aparatură medicală oncologică performantă, unică în județul Arad, va fi achiziționată în perioada următoare, prin implementarea a două...

Două proiecte europene aduc aparatură medicală oncologică la Spitalul Judeţean Arad
Burse școlare 2024-2025: elevii care nu au avut peste 10 absențe nemotivate într-o lună primesc primele burse pe 20 noiembrie
Actualitate marți, 12 noiembrie 2024, 15:06

Burse școlare 2024-2025: elevii care nu au avut peste 10 absențe nemotivate într-o lună primesc primele burse pe 20 noiembrie

Prima plată a burselor din anul școlar 2024-2025 se va face pe 20 noiembrie, pentru lunile septembrie și octombrie. Elevii care au mai mult de 10...

Burse școlare 2024-2025: elevii care nu au avut peste 10 absențe nemotivate într-o lună primesc primele burse pe 20 noiembrie
Anina: peste 100 de persoane nevoiașe beneficiază de venitul minim de incluziune
Actualitate marți, 12 noiembrie 2024, 14:58

Anina: peste 100 de persoane nevoiașe beneficiază de venitul minim de incluziune

În Caraș-Severin peste 2 900 de persoane beneficiază de acest venit minim de incluziune, cele mai multe fiind în Bocșa, Oravița și Moldova...

Anina: peste 100 de persoane nevoiașe beneficiază de venitul minim de incluziune
Actualitate marți, 12 noiembrie 2024, 12:00

Arsenal – fabrica de armament din Reșița, productivă din nou

Activitatea Arsenal Reşiţa a intrat în linie dreaptă cu producţia de profil. Prefectul de Caraş-Severin, Ioan Dragomir dă asigurări că...

Arsenal – fabrica de armament din Reșița, productivă din nou
Actualitate marți, 12 noiembrie 2024, 09:21

Peste 50 de percheziţii au fost efectuate în judeţul Arad pentru fapte de cirminalitate organizată

Peste 50 de percheziţii au fost efectuate în judeţul Arad pentru fapte de cirminalitate organizată. Marţi, 12 noiembrie, în judeţul Arad, au...

Peste 50 de percheziţii au fost efectuate în judeţul Arad pentru fapte de cirminalitate organizată
Actualitate luni, 11 noiembrie 2024, 18:58

Prima recepţie în proiectul de reintroducere a tramvaiului

Municipalitatea reşiţeană a solicitat recepţia pentru primul tronson din proiectul de refacere a infrastructurii de transport urban. În acest...

Prima recepţie în proiectul de reintroducere a tramvaiului
Actualitate luni, 11 noiembrie 2024, 18:48

„Viitorul sunt ei”, campanie pentru mamele minore din Timiș

În județul Timiș, sistemul de asistență socială și protecție a copilului se află într-un permanent proces de transformare, printre...

„Viitorul sunt ei”, campanie pentru mamele minore din Timiș