[FOTO]Locomotivele cu aburi, construite la Reşiţa, vor să se întoarcă acasă
Acesta a fost subiectul unei mese rotunde, organizate luni, 21 februarie, la Primăria municipiului Reşiţa.
Articol editat de Gerhard Chwoika, 21 februarie 2022, 19:25
Două locomotive cu aburi, construite la Reşiţa în 1932 şi 1961 urmează să revină în oraş, în urma demersurilor iniţiate de Asociaţia Generală a Românilor Uniţi Greco-Catolici din municipiul de pe Bârzava, cu prilejul aniversării unui secol şi jumătate de la construcţia acestora, în uzinele din urbe.
Preşedintele asociaţiei, Bogdan Mihele a declarat:
„În colaborare cu Muzeul Cineastului Amator solicităm, autorităţilor locale, să ne sprijine pentru aducerea, la Reşiţa, a două locomotive de la depoul Ploieşti şi să asigure fondurile pentru a fi recondiţionate. Menţionez că, în ţară nu există un atelier pentru recondiţionarea acestora, doar în străinătate, dar considerăm că este de bun augur să îmbunătăţim muzeul de locomotive, care este la Reşiţa, cu noi exponate. În ţară, din păcate, mare parte dintre ele au fost distruse intenţionat. Noi nu ne lăsăm şi mergem înainte orice ar fi, cu speranţa să reuşim să le readucem la Reşiţa, în acest an aniversar.”
De la Bogdan Mihele am aflat şi faptul că, anul 2022 are trivalenţă istorică pentru industria constructoare de maşini din Reşiţa: se aniversează 150 de la construcţia primei locomotive cu aburi de pe actualul teritoriu al României, 50 de ani în 29 aprilie 2022 de la înfiinţarea Muzeului Locomotivelor cu Aburi în aer liber din cartierul Triaj şi 100 de ani de la edificarea fabricii de locomotive din Reşiţa, unde, în decursul timpului, au fost construite 1461 de unităţi, modele ce au ajuns în toată ţara, dar şi peste hotare.
Solicitarea ca locomotivele de patrimoniu să revină la Reşiţa nu este un demers foarte simplu din partea autorităţilor locale, a subliniat Dorinel Hotnogu – consilierul cultural al Primăriei Reşiţa:
„Primăria a făcut demersuri către Muzeul Căilor Ferate Române, către Ministerul Transporturilor însă sunt locomotive care rezonează cu Reşiţa, cum sunt cele pe aburi, dar care sunt clasate tezaur şi, din cauza aceasta, este aproape imposibil să fie mişcate. Sunt însă alte locomotive, tot de epocă, precum cele Diesel, chiar dacă nu sunt făcute la Reşiţa, dar au componente fabricate aici şi acestea ar putea fi aduse mai uşor. Noi am insistat, dar sunt prea puţini aceia dispuşi să semneze şi să îşi şi asume. Din cauza aceasta, să aducem locomotive este puţin mai complicat, iar Muzeul de Locomotive din cartierul Triaj nu este al primăriei, are un alt proprietar, aşa că, practic, nici nu ai avea unde să le aduci…„.
Dorinel Hotnogu a dat asigurări că, Primăria Reşiţa intenţionează amenajarea unui muzeu de tradiţii industriale în zona Luncă, pe amplasamentul viitorului Mall din oraş.
Directorul Muzeului Banatului Montan din Reşiţa, Flavius Bozu şi-a declarat tot sprijinul echipei de iniţiativă pentru readucerea din depoul Ploieşti, la Reşiţa a celor două locomotive cu aburi.
Sursa foto: Bogdan Mihele