[FOTO] Troc industrial sau eroare de privitor. Cine a furat locomotiva Reșița ?
Articol editat de Mirabela Afronie, 4 februarie 2015, 13:30 / actualizat: 5 februarie 2015, 1:15
Muzeul de Locomotive cu Abur, unul din cele mai mari obiective tehnice în aer liber din Europa, este găzduit de Parcul Triaj din municipiul Reșița în județul Caraș-Severin. Înființat în anul 1972, muzeul a fost amenajat la aniversarea unui secol de la fabricarea primelor locomotive cu abur în urbea de pe Bârzava, prin eforturile inginerului Mircea Popa, director al Uzinelor reșițene pe atunci, spune dr. în istorie Ada. D. Cruceanu.
În Parcul Triaj sunt expuse în prezent, 16 locomotive din diverse epoci de construcție, dintre care 14 sunt produse la Reșița. Primele trei locomotive au fost reproduse după un prototip construit la Viena în anul 1871 și numit ”Szekul”, întrucât era destinat liniei Reșița-Secu, spune Ada D. Cruceanu. Mai apoi au fost construite locomotivele „Resicza”, „Bokschan” și „Hungaria”.
Potrivit acesteia, cel mai important exponat al muzeului este locomotiva „Resicza”, prima din cele trei cu aburi construite la Reșița între anii 1872-1873. Aceasta este expusă pe un piedestal chiar la intrarea în muzeu. Proiectată de John Haswell, piesa are 4.48 m lungime și o greutate în serviciu de 11,5 tone. A fost recuperată de reșițeni în anul 1960 de la Turda, unde fusese produsă, garată pe o linie de manevră și dezafectată. Este o locomotivă tender cu două roți cuplate, care se poate înscrie în curbe cu raza de maxim 45 m, are o forță de tracțiune de 1125 kg și 45 CP și dezvoltă o viteză de 11 km/h, a mai spus Ada D. Cruceanu.
În total, la Reșița au fost fabricate 1.491 de locomotive cu aburi, până în anul 1964, când s-a trecut la construcția de locomotive Diesel și mai apoi electrice.
Din anul 2004, Muzeul Locomotivelor cu Abur de la Reșița se află pe lista monumentelor istorice.
În urma discuțiilor din ultima vreme, cum că Muzeul de Locomotive reșițean a fost dăruit de către Adrian Preda lui Adrian Chebuțiu, doi foști manageri ai UCMR, printr-un simplu act de donație, unii dintre cetățenii municipiului de pe Bârzava susțin din auzite și se-ntreabă cum este posibil ca locomotiva cu nr. 1, așezată la loc de cinste pe piedestalul de la intrarea în muzeu să fi fost înlocuită peste noapte de una care poartă pe șasiu nr. 2. Bizar, într-adevăr, însă există o explicație, spune dr. Ada D. Cruceanu. Locomotiva este de fapt aceeași, doar inscripționarea acesteia a fost schimbată, după noile criterii de marcare muzeistice ale sistemului internațional.
Amintim că, proprietarul acestui parc Adrian Chebuțiu și donatorul său, Adrian Preda sunt arestați pentru prejudicierea UCMR, deci până la noi ordine și ca dintotdeauna, parcul de locomotive cu aburi din Triaj este proprietatea urbei și nu a vreunei persoane anume…
Reporterul Radio România Reșița, Hardy Cvoica a aflat amănunte de la dr. Ada D. Cruceanu:
(Hardy Cvoica)