[FOTO] Sâmbătă, “Scene bizare… ” la Teatrul de Vest din Reșița!
Teatrul de Vest din Reșița vă invită sâmbătă 30 martie, de la ora 19, la spectacolul “Scene bizare după Urmuz”.
Articol editat de Radio Resita, 29 martie 2019, 19:28 / actualizat: 29 martie 2019, 21:11
Distribuția: Andreea Bănică, Florin Ibrași,Camelia Ghinea, Marius Tudor, Robert Danci, Sorin Fruntelată
Univers sonor: Tibor Cári; Grafică video: Sebastian Hamburger; Scenografie: Erika Csegöldi; Regie: Mihaela Panainte
LightDesign: Lucian Moga; Coregrafie: Lavinia Urcan; Regie tehnică: Ilie Stănescu; Regie și Dramatizare: Mihaela Panainte
Premiera spectacolului a avut loc de Ziua Mondială a Teatrului pe 27 martie 2019.
Scenariul dramatic “Scene Bizare“ are la bază volumul în proză al lui Urmuz “Pagini Bizare”.
Urmuz s-a născut pe 17 martie 1883, la Curtea de Argeș şi a plecat la propria sa alegere pe 23 noiembrie 1923, București.
Marele său admirator Eugen Ionescu, spunea:
„Urmuz este în mod sigur unul dintre precursorii revoltei literare universale, unul din profeţii dislocării formelor sociale ale gândirii şi limbajului acestei lumi care se dezagregă astăzi sub ochii noştri, absurdă ca şi eroii autorului nostru”.
În avangardismul românesc, rămâne pe o poziţie singulară Urmuz, autor al unor bucăţi în proză publicate deTudor Arghezi, adevărate exerciţii dadaiste (fără ca autorul să fi avut vreo legătură cu dadaismul),în care se cultivă un umor„negru”, bazat pe absurd.
Regizorul spectacolului, Mihaela Panainte este absolventă a Liceului „Dinu Lippati”“ din București unde a studiat canto clasic timp în care, apoi a urmat secțiea de canto și regie de operă a Conservatorului „Gheorghe Dima“ din Cluj. În anul 2006 montează opera Vocea Umană de Francis Poulenc la Casa Tranzit din Cluj, iar în 2007, ca lucrare de diplomă, opera Cavalleria Rusticana de Pietro Mascagni la Opera Maghiară de Stat.
Primul text pe care l-a abordat a fost Delir în doi, în trei… în câţi vreţi de Eugène Ionesco, în 2007, în teatrul ei independent Uthopia Theater de la Fabrica de Pensule din Cluj, spațiu în care regizoarea și-a desfășurat activitatea timp de cinci ani. Au urmat, tot de Ionesco, Scaunele, în 2010, Iona de Marin Sorescu, la Salina Turda în 2013, performance-ul lui Marian Ilea și Mircea Bochiș, Medio Monte la Colonia de Pictură de la Baia Mare și Noul locatar de Ionesco la Teatrul Municipal Baia Mare, în 2014, Cartea bătrânilor după poemul lui Domokos Szilágyi, în 2016, la Teatrul Maghiar de Stat din Cluj, după care a descifrat regizoral un text prin excelență încriptat, Procesul de Franz Kafka, dar a fost şi la Berlin ca să obţină de la Nobelul Bănăţean, Herta Muller, acordul de a monta Ţinuturile Joase.
Radio România Reşiţa este partenerul media al Teatrului de Vest!
Anca Bica Bălălău