[EXCLUSIV][FOTO-AUDIO] Atenţie! După mai bine de un secol, pionierul aviaţiei mondiale, Traian Vuia aterizează la… Reşiţa
După 113 ani de la testarea avionului-automobil “Vuia 1”, supranumit şi “Liliacul”, proiectat şi construit de inventatorul român şi pionierul aviaţiei mondiale, Traian Vuia, prototipul aparatului de zbor este reconstruit, în mărime naturală, de elevii şi profesorii Colegiului Tehnic din Reşiţa.
Articol editat de Gerhard Chwoika, 18 octombrie 2019, 12:00 / actualizat: 18 octombrie 2019, 17:06
Schiţa avionului-automobil a fost realizată de Traian Vuia, încă din timpul studenţiei sale, iar în februarie 1903, inventatorul prezenta în faţa Academiei de Ştiinţe pariziene „Proiectul aeroplanului-automobil”. “Vuia I” era un aparat de zbor cu aspectul unui liliac, cu aripi repliabile ca o umbrelă, era realizat dintr-un cadru de ţevi de oţel, cu aripi de pânză, bombate. Motorul avea 20 CP, iar trenul de aterizare era constituit din patru roţi cu pneuri şi avea o singură elice cu diametrul de 2,2 m. În total, cântărea aproximativ 250 kg. După o serie de experimente, primul zbor a avut loc la Montesson, lânga Paris, în ziua de 18 martie 1906. Aparatul, pilotat chiar de inventatorul său, s-a desprins de la sol, după o acceleraţie de 50 de metri şi a atins o înalţime de zbor de 1 metru, pe o distanţă de 12 metri. Apoi, elicea s-a blocat şi motorul s-a oprit brusc, lovindu-se de un copac. Deşi a durat doar câteva clipe, zborul a reuşit. Românul Traian Vuia pusese piatra de temelie a aeronauticii moderne, zborul lui “Vuia I” fiind considerat primul zbor autonom, cu mijloace de propulsie proprie.
Acum, după mai bine de un secol, la iniţiativa primarului municipiului Reşiţa, Ioan Popa, colectivul Colegiului Tehnic din oraşul de pe Bârzava, având clase cu profil dual, a hotărât realizarea unei machete ale acestui aparat de zbor, identică cu originalul, a declarat pentru Radio Reşiţa coordonatorul echipei Sorell Ovidiu Raţă.
Macheta avionului cu o anvergură de 6,20 metri la aripi, asamblat în atelierele şcolii după schiţe ]ntocmite de echipa tehnică având la bază fotografii realizate de aceştia, pentru că schiţele originale se află în arhiva Academiei Române, iar obţinerea lor necesită pregătirea unei documentaţii avansate. Aşa că, profesorii Sorell Ovidiu Raţă şi Gigi Atinge au preluat proiectul, conceput tot de ei şi au trecut la treabă. Cu ajutorul, susţinerea şi sponsorizarea prietenilor, familiei, colegilor şi ajutaţi parţial de elevi, aceştia au realizat şi asamblat în proporţie de 95%, după zeci de ore de muncă asiduă, aparatul de zbor care, va fi amplasat de Primăria municipiului Reşiţa în incinta Liceului Teoretic “Traian Vuia” din cartierul Lunca Bârzavei din municipiu, a transmis coordonatorul echipei de montaj, profesorul Sorell Ovidiu Raţă.
Avionul-automobil, realizat în întregime şi cu materialele proprii în atelierele Colegiului Tehnic din Reşiţa va evidenţia o altă faţetă a perenităţii industriei constructoare de maşini din Valea Bârzavei, constituind o emblemă a urbei după locomotivele cu aburi, turbinele şi iscusinţa în prelucrarea fierului pe aceste meleaguri, încărcate de istorie ale Banatului de Munte.
Profesorii Sorell Ovidiu Raţă şi Gigi Atinge, în exclusivitate, pentru Radio Reşiţa:
Interviul integral cu echipa de concepţie îl puteţi asculta pe 105.6 FM, doar aici pe frecvenţele Radio Reşiţa, duminică, 20 octombrie în „Interferenţe pe frecvenţe”, program realizat şi coordonat de Mihaela Holub.