Dispare sau nu Muzeul de locomotive din Reşiţa, unic în Estul Europei?
Articol editat de Radio Resita, 5 august 2016, 11:30
Datoria este una mai veche şi provine încă din septembrie 2012 când la Reşiţa au fost marcaţi într-un cadru festiv 140 de ani de la fabricarea primei locomotive cu abur la Reşiţa şi 40 de ani de la înfiinţarea muzeului pe actualul amplasamenţ adică zona Triaj din municipiul Reşiţa.
Amintim că, Muzeul de locomotive cu abur din Reşiţa, monument istoric a fost pus sub sechestru după ce Fundaţia Uzinele de Fier şi Domeniile Reşiţa a pierdut în instanţă, un proces cu societatea HYDRO-ENGINEERING.
Problemele au apărut în 2015, atunci când Curtea de Apel Timişoara a anulat un contract de sponsorizare şi unul de donaţie. Documentele au fost catalogate ca fiind “frauduloase”, iar fundaţia trebuia să restituie sumele respective, lucru ce nu s-a întâmplat.
Curtea de Apel Timişoara dispune anularea actelor frauduloase reprezentate de contractul de sponsorizare nr. 1114/15.09.2011, închelat între pârâte, pentru suma de 15.000 lei şi contractul de sponsorizare nr. 10/24.05.2012, încheiat între aceleaşi pârâte, pentru suma de 157.000 lei. Obligă pârâta FUNDAŢIA UZINELE DE FIER ŞI DOMENIILE REŞIŢA să restituie patrimoniului debitoarei sumele de 15.000 lei şi 157.000 lei, primite în temeiul sus identificatelor acte juridice. Definitivă.
Înfiinţat în anul 1972, muzeul a fost amenajat la aniversarea unui secol de fabricare a locomotivelor cu abur la Reşiţa, prin eforturile inginerului Mircea Popa, director al Uzinelor reşiţene pe atunci. Sunt expuse 16 locomotive din diverse epoci de construcţie, dintre care 14 sunt produse la Reşiţa. Primele trei locomotive au fost reproduse după un prototip construit la Viena în anul 1871 şi numit ”Szekul”, întrucât era destinat liniei Reşiţa-Secu (Secul).(Daniela Tudor-Hardy Cvoica)