Comercianţii au intrat în vizorul Gărzii de Mediu Caraş-Severin
Comercianţii au intrat în vizorul Gărzii de Mediu Caraş-Severin. Există deficiențe atât în înțelegerea, cât și în implementarea și funcționarea Sistemului de Garanție-Returnare (SGR).
Articol editat de Casandra Silitra, 12 iulie 2024, 13:49
În urma unei analize efectuate, s-a constatat că la nivel național există deficiențe atât în înțelegerea, cât și în implementarea și funcționarea Sistemului de Garanție-Returnare (SGR).
În acest context, Garda Națională de Mediu a dispus acțiuni de inspecție și control, la nivel national. Sunt vizaţi comercianții care comercializează produse în ambalaje SGR. Vor fi controlate însclusiv supermarket-uri, market-uri şi stații de alimentare cu carburanți
Astfel, în această perioadă, Comisariatul Județean Caraș-Severin al GNM desfășoară acțiuni de inspecție și control la comerciantii de pe raza judeţului Caras-Severin.
Sunt urmărite, in principal, următoarele aspecte:
1. Existența contractului încheiat cu administratorul SGR pentru îndeplinirea obligațiilor ce decurg din HG 1074/2021, după ce s-au înregistrat în baza de date gestionată de administratorul SGR
2. Obligația de a încasa de la consumator sau utilizator final garanția aferentă produselor în ambalaje SGR. Exceptie face cazul în care comerciantul decide să suporte costul garanției pentru produse oferite gratuit (ex. premii sau mostre gratuite).
3. Organizarea punctelor de returnare în cadrul structurii de vânzare sau în imediata vecinătate a acesteia (maxim 150 metri distanță) sau prin acord de parteneriat/conform prevederilor art.7 și art.8 din HG 1074/2021.
4. Permisiunea exclusivă pentru administratorul SGR de a prelua ambalajele SGR de la punctele de returnare, la solicitarea acestuia.
5. Utilizarea programului informatic online pus la dispoziție de administratorul SGR pentru raportarea ambalajelor și garanțiilor aferente acestora.
6. Evidența numărului total al produselor în ambalaje SGR comercializate, detaliat pe produse și puncte de vânzare/magazine online, și evidența ambalajelor SGR returnate, precum și garanțiile plătite, încasate și returnate.
7. Oferirea în scris, în termen de maximum 10 zile lucrătoare, a clarificărilor și informațiilor solicitate de către administratorul SGR.
8. Acceptarea ambalajelor returnate de consumatori sau utilizatori finali la punctele de returnare, indiferent de locul achiziționării produsului.
9. Protejarea ambalajelor SGR preluate împotriva deteriorării, furtului și altor situații similare, până la preluarea acestora de către administratorul SGR.
10. Păstrarea ambalajelor SGR returnate separat de deșeuri sau alte ambalaje care nu fac parte din SGR, în vederea preluării acestora de către administratorul SGR.
De asemenea, se vor consemna disfuncționalitățile de orice natură în buna funcționare a sistemului de garanție-returnare constatate și rezultate din activitatea specifică comercianților verificați.
Comercianții HoReCa au obligația de a percepe garanția de la consumatorii finali pentru produsele în ambalaje SGR consumate în afara structurii de vânzare. Aceştia nu percep garanția pentru produsele consumate la locul structurii de vânzare.