CFR SA a atins toate obiectivele din PNRR cu 142 de contracte semnate printre care şi Modernizarea liniei de cale ferată: Arad – Timișoara – Caransebeș
Compania Națională de Căi Ferate CFR SA transmite că, prin PNRR România, în cadrul Componentei 4. Transport Sustenabil a avut alocată suma de 3,48 mld euro pentru proiecte în domeniul feroviar de tip Modernizări/Electrificări/Reînnoiri/Quick Wins.
Articol editat de Gerhard Chwoika, 17 octombrie 2024, 15:30 / actualizat: 17 octombrie 2024, 17:28
La finalul anului 2022, în cadrul PNRR, CNCF ”CFR” S.A. a avut semnate 113 contracte de execuție lucrări/proiectare și execuție lucrări/consultanță și supervizare lucrări, în valoare de 3 mld euro, fără TVA, pentru modernizare/reînnoire/reparații de tip ”Quick Wins” a 608 km de cale ferată, reprezentând 86,23% din alocarea totală de 3,48 mld euro în cadrul Componentei 1 Investiții 1 – Modernizarea și reînnoirea infrastructurii feroviare, un procent mai mare decât prevedea Jalonul 72 din PNRR, de semnare a contractelor pentru 50% din lucrările de modernizarea și reînnoire a infrastructurii feroviare.
De asemenea, până la finalul anului 2023, CFR SA a cumulat 8 contracte de proiectare și execuție și 8 contracte de consultanță, semnate în cadrul celor două proiecte majore din capitolul ”Modernizări”, respectiv ”Modernizarea liniei de cale ferată: Arad – Timișoara – Caransebeș” și ”Reabilitarea și electrificarea liniei de cale ferată Cluj Napoca – Oradea –Episcopia Bihor”, 123 de contracte de lucrări de tip ”Quick Wins” și 3 contracte de lucrări de tip ”Reînnoiri” București – Pitești, reprezentând 100% din totalul contractelor de execuție incluse în PNRR pentru modernizarea infrastructurii feroviare, în cadrul căruia CFR SA este Autoritate Contractantă.
Astfel, valoarea tuturor contractelor de lucrări la sfârșitul anului 2023 a atins pragul alocat prin program. Și în acest caz se poate spune că CFR SA a atins cerințele Jalonului 73 din PNRR, de semnare a contractelor pentru 100% din lucrările de modernizarea și reînnoire a infrastructurii feroviare. În cursul anului 2023, la nivelul Ministerului Investițiilor și Proiectelor Europene, în calitate de coordonator național de reforme al PNRR, s-a avut în vedere identificarea unui pachet de proiecte eligibile în cadrul Mecanismului ”Fondul de Modernizare”, aspect care a condus la propunerea preluării proiectelor de electrificări, Constanța – Mangalia și Rădulești – Giurgiu, ținând cont specificul celor două proiecte, care se aliniază principiului de sustenabilitate a proiectelor verzi.
Astfel, în cursul anului 2024, prin aprobarea HG nr. 207/ 2024 pentru modificarea anexei la Hotărârea Guvernului nr. 1.235/ 2022 privind aprobarea distribuţiei bugetului aferent reformelor şi investiţiilor finanţate prin Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă al României pentru fiecare coordonator de reformă şi/ sau investiţii, s-a luat decizia de modificare a proiectelor finanțate prin PNRR, prin excluderea, respectiv diminuarea alocării bugetului pentru modernizarea infrastructurii de transport feroviar din cadrul Componentei 4. Transport Sustenabil din PNRR, cu contravaloarea celor două proiecte.
Având în vedere subfinanțarea continuă a proiectelor de investiții în infrastructura de transport din ultimii 30 de ani, considerăm că CFR SA, în calitatea sa de beneficiar și autoritate contractantă, a reușit în perioada 2022 – 2023 să atingă, în cadrul PNRR, toate obiectivele propuse, 100% grad de contractare, cu toate cele 142 CONTRACTE SEMNATE, în cadrul cărora aproximativ 967 KM de CALE FERATĂ vor fi modernizați, electrificați, reparați și reînnoiți, până în anul 2026.
Sursa: Mediafax