Calea ferată Oravița – Baziaș, la 170 de ani
În data de 20 august 2024 se împlinesc 170 de ani de la inaugurarea primului tronson de cale ferată de pe actualul teritoriu al României, Oravița – Baziaș.
Articol editat de Valentina Adam, 20 august 2024, 13:22
În anul 1854, momentul inaugurării avea o însemnătate deosebită, mai ales din punct de vedere economic. Mai târziu, începând cu 1 noiembrie 1856, când linia a fost deschisă și pentru traficul de persoane, tronsonul care unea localitățile Oravița și Baziaș prin Răcășdia – Iam – Iasenova – Biserica Albă, lungimea totală fiind de 62,5 km, avea să reprezinte pentru acest spațiu un progres fără precedent.
Forumul Democratic al Germanilor din județul Caraș-Severin și Asociația Germană de Cultură și Educație a Adulților din Reșița marchează cei 170 de ani prin lansarea unui plic filatelic ocazional dedicat evenimentului. Cu același prilej au fost confecționate două ștampile filatelice ocazionale, care vor marca evenimentul. Ele vor fi folosite în cadrul oficiului poștal din Oravița și la poșta din Socol (Baziașul aparține din punct de vedere poștal de Socol), în data de 20 august.
”Menționăm faptul că ambele ștampile au fost aprobate de Federația Filatelică Română și de către Poșta Română pentru ca întreaga corespondență care se trimite în data de 20 august din Oravița și din Socol să fie ștampilate cu acestea.
Marți, 20 august, la inițiativa Forumului Democratic al Germanilor din județul Caraș-Severin și al Asociației Germane de Cultură și Educație a Adulților din Reșița, un grup de reșițeni se vor deplasa cu mașina la Oravița și Baziaș, pentru a marca simbolic evenimentul petrecut acum 170 de ani”, a declarat Erwin Ioseph Țigla, președintele Forumului Democratic al Germanilor din Caraș-Severin.
În urmă cu 10 ani, ca rezultat al unei activități de omagiere similare, se mai putea circula cu trenul pe ruta Oravița – Iam, atunci operabil de o firmă privată de transport persoane pe calea ferată. Din 2015, pe acest tronson de cale ferată nu mai circulă niciun tren. De remarcat este faptul că tronsonul Oravița – Iam face parte și astăzi din situl „Calea ferată Baziaș – Oravița – Anina”, clasat ca monument istoric (cod LMI CS-II-a-A-10949.01).