Buletinele Electronice în România: lansare, beneficii și procedura de eliberare
Buletinele electronice vor fi disponibile în România în acest an. Emiterea cărților de identitate electronice va începe din 20 martie, în județul Cluj, urmând ca în două luni acestea să fie disponibile la nivel național, anunță Ministerul de Interne al României, într-un comunicat. Această schimbare vine ca parte a procesului de modernizare a actelor de identitate și de aliniere la standardele europene.

Articol editat de Valentina Adam, 17 martie 2025, 09:00 / actualizat: 17 martie 2025, 13:59
Ce este Cartea Electronică de Identitate?
Cartea Electronică de Identitate este un document care va înlocui actuala carte de identitate și va integra tehnologii moderne de securitate, permițând accesul la servicii electronice și utilizarea semnăturii digitale.
Beneficiile Buletinului Electronic
1. Dimensiune standardizată
- Noul buletin va avea un format mai mic, similar cu cel al cardurilor bancare.
- Va fi mai ușor de purtat și protejat în portofel sau husă.
2. Securitate avansată
- Integrarea unor elemente anti-falsificare, prevenind tentativele de furt de identitate.
- Datele stocate pe cip sunt protejate împotriva accesului neautorizat.
3. Utilizare ca document de călătorie
- Poate fi folosit pentru călătorii în spațiul UE fără a mai fi necesar pașaportul.
- Permite trecerea rapidă prin controalele de frontieră care acceptă acest format.
4. Acces la servicii publice electronice
- Permite autentificarea în sistemele informatice ale autorităților.
- Facilitează accesul la servicii publice precum sănătate, educație și administrație locală.
5. Posibilitatea Utilizării Semnăturii Electronice
- Oferă un certificat digital calificat, care permite semnarea electronică a documentelor.
- Reduce birocrația și timpul necesar pentru diverse proceduri administrative.
Ce date conține noul buletin electronic?
Date Inscripționate pe Formatul Fizic
- Nume și prenume
- Cetățenie
- Data nașterii
- Sex
- Imaginea facială
- Cod Numeric Personal (CNP)
- Semnătura olografă
Date Stocate în Format Electronic
- Toate informațiile tipărite, plus:
- Prenumele părinților
- Domiciliul
- Amprentele digitale (pentru două degete ale titularului)
- Certificate digitale pentru autentificare și semnătură electronică
Buletinele pentru copii sub 14 ani
Începând cu 2 iunie 2025, și copiii sub 14 ani vor putea obține Carte Electronică de Identitate. Aceasta va putea fi folosită ca document de călătorie și pentru proceduri administrative care necesită identificarea minorului.
Alternative pentru persoanele care refuză buletinele electronice
Pentru cei care nu doresc un buletin electronic, există opțiunea unei cărți de identitate simple, fără cip. Acest tip de buletin:
- Va avea dimensiuni mai mici decât actualul format.
- Nu va conține elemente electronice, dar va respecta noile standarde de securitate.
În perioada 20 martie 2025 – iunie 2026, contravaloarea cărții electronice de identitate va fi acoperită din fonduri externe nerambursabile prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR). Astfel, în acest interval, buletinul electronic va fi gratuit pentru cetățeni.
Cum se eliberează Cartea Electronică de Identitate?
Cetățenii interesați de obținerea noului buletin electronic trebuie să urmeze acești pași:
- Programare Online sau la Ghișeu
- Se poate face o programare online pe site-urile oficiale ale Direcției pentru Evidența Persoanelor.
- Alternativ, se poate merge direct la serviciul de evidență a persoanelor din localitate.
- Depunerea Cererii
- Se completează un formular tipizat și se depun actele necesare:
- Actul de identitate vechi
- Certificatul de naștere (în cazul minorilor)
- Chitanța pentru taxa de emitere (dacă se aplică)
- Se completează un formular tipizat și se depun actele necesare:
- Fotografiere și Captarea Datelor Biometrice
- Solicitantul va fi fotografiat direct la ghișeu.
- Se vor colecta amprentele digitale ale a două degete.
- Ridicarea Cărții Electronice de Identitate
- După procesarea cererii, titularul va fi notificat pentru ridicarea noului document.
- Se va preda cartea de identitate veche la primirea celei noi.
Urmărește-ne și pe Google News