Autoritatea pentru Reformă Feroviară: Se deschid ofertele în cadrul licitaţiei privind mersul cadenţat în jurul şi între marile oraşe
Şedinţa Comisiei de evaluare, desemnată în cadrul licitaţiei privind achiziţia serviciului “Îmbunătăţirea mersului de tren prin introducerea trenurilor de mers cadenţat în jurul oraşelor mari din România” în vederea deschiderii ofertelor depuse” a avut loc joi, informează Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) conform Agerpres.
Articol editat de Valentina Adam, 30 august 2024, 10:05
Oraşele vizate sunt: Bucureşti, Cluj Napoca, Timişoara, Iaşi, Constanta, Craiova, Braşov, Galaţi, Ploieşti, Oradea, Brăila, Arad, Piteşti, Sibiu, Bacău, Târgu Mureş, Baia Mare, Buzău, Botoşani, Satu Mare, Râmnicu Vâlcea, Botoşani, Buzău, Drobeta-Turnu Severin, Piatra Neamţ, Bistriţa, Târgu Jiu, Târgovişte, Focşani, Tulcea, Alba Iulia, Slatina, Vaslui, Reşiţa, Călăraşi, Giurgiu, Zalău, Sfântu Gheorghe, Slobozia, Alexandria, Miercurea Ciuc.
Potrivit sursei citate, obiectivul principal al acestui proiect îl reprezintă introducerea trenurilor de mers cadenţat în jurul şi între marile oraşe din România printr-o abordare integrată a transportului de persoane de tip navetă (distanţă redusă) cu transportul de persoane pe distanţe medii şi lungi, coroborat cu o mai bună definire a obligaţiei de serviciu public în transportul feroviar public de călători la nivel naţional ce include stabilirea obligaţiei de serviciu public de transport feroviar public de călători pentru perioada decembrie 2027 – decembrie 2042.
Conform sursei citate, valoarea totală a proiectului este de 15,91 milioane lei, fără TVA, iar perioada de implementare este de 24 luni.
Finanţarea proiectului este asigurată prin Programul Transport (PT) 2021 – 2027 şi de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, în limita sumelor aprobate anual cu această destinaţie, conform programelor de investiţii publice aprobate, potrivit legii.
Ulterior deschiderii ofertelor, comisia va începe evaluarea acestora, în conformitate cu prevederile legale în vigoare şi cerinţele Caietului de Sarcini.
Astfel, societăţile care au depus documentaţia sunt: Asocierea Electronic Solutions (România) – AV Transport Planning SRL (România) – PTV Austria Planung Transport Verkehr GMBH (Austria) având subcontractori: PTV Planung Transport Verkehr GMBH (Germania), care este şi terţ susţinător tehnic, Panteia BV (Olanda), AS Transit SRL (România), Baicons Impex SRL (România) şi Institutul de Cercetări în Transporturi Incertrans SA (România); Asocierea Traffic Planning (România) – Aim High Engineering SRL (România) – Railistics GMBH (Germania); Asocierea TTL Planning SRL (România) – Systra SA (Franţa).
Reprezentanţii ARF susţin că, printre obiectivele specifice ale proiectului sunt: colectarea de date noi din teren prin realizarea unor chestionare de trafic; actualizarea Modelului Naţional de Transport (MNT) cu date socio-economice şi de transport la nivelul anului de bază 2023 şi detalierea acestuia pentru poli de creştere şi cei de dezvoltare urbană, precum şi a principalelor legături feroviare între poli de dezvoltare – oraşele reşedinţă judeţ.
Pe lista de obiective se mai află: stabilirea parametrilor specifici, verificarea capacităţii de infrastructură şi simularea costurilor şi veniturilor pentru serviciile de transport feroviare; stabilirea mersului cadenţat în transportul feroviar pentru fiecare pol de creştere şi de dezvoltare şi oraşele mari şi reşedinţele de judeţ apropiate.
Totodată, un alt obiectiv al proiectului este punerea la dispoziţia ARF a unei licenţe pentru software-ul de planificare şi modelare în transporturi, inclusiv instruirea personalului autorităţii, în vederea operării acestui sistem informatic.
La finalizarea proiectului, mersul cadenţat trebuie să reflecte cererea de mobilitate a populaţiei din fiecare pol de creştere şi de dezvoltare urbană analizat, precum şi din municipiile reşedinţă de judeţ ale României care nu sunt considerate poli de creştere/dezvoltare urbană, la o cadenţă adecvată, pe o perioadă de cel puţin 10 ani.