[AUDIO] Medicii de familie sunt revoltaţi. Sistemul Informatic Unic Integrat al Cardului Naţional de Sănătate s-a blocat din nou
Sistemul Informatic Unic Integrat al Cardului Naţional de Sănatate s-a blocat din nou. Sunt situatii în care bolnavii, unii în stare grava, nu pot primi reţete, ori consultaţii iar activitatea medicilor este îngreunată, fapt ce îi determină fie să rămână peste program fie să revină în cabinet dimineaţa la prima oră, susţine medicul de familie Gheorghe Jenar.
Articol editat de Daiana Rosca, 13 martie 2023, 15:11 / actualizat: 13 martie 2023, 19:37
„Greu, rezistăm, greu, merge cu sincope, trebuie reanimat tot la 2-3h acuma, de exemplu, merge bine, dar azi dimineață a fost dezastru. Ne împiedică să ne desfăşurăm activitatea. Fiindcă lumea se aglomerează, este nerăbdătoare. Unii pacienţi nu înţeleg, se creează animozități din cauza asta. Venim dimineața pe la cinci-șase, facem rețetele, stăm și după program. Părerea mea că nu se poate continua așa.
Deci avem pacienți care necesită bilete urgent pentru operații, pentru investigații, pentru că ei pierd locurile”.
Atunci când SIUI-ul este blocat furnizorii pot elibera retete în mod offline, pe care se aplică semnătura olografă a medicului şi parafa, însă acest lucru poate produce mai multe neplăceri pacienţilor când se prezintă cu reteţele în farmacii. Un exemplu este reţeta offline eliberată pentru 90 de zile, care trebuie cumpărată integral din farmacie, nefiind posibilă fragmentarea lunară.
Referitor la sincopele apărute în funcționarea Platformei Informatice a Asigurărilor de Sănătate (PIAS) semnalate în ultimele zile, CNAS comunică următoarele:
„Din analiza internă efectuată de Casa Naţională de Asigurări de Sănătate reiese că există unele disfuncționalități ale Sistemului Informatic Unic Integrat (SIUI) în accesarea aplicaţiei de interogare a calităţii de asigurat, mai ales pe platforma informatică publică. Începând cu data de 6 martie 2023, conducerea CNAS a solicitat dezvoltatorilor de soft, în baza contractelor de mentenanță încheiate cu aceștia, remedierea de urgenţă a problemelor care au condus la aceste disfuncţionalităţi.
Până la remedierea situației, rugăm furnizorii de servicii medicale să verifice calitatea de asigurat în aplicațiile proprii şi nu în platforma informatică publică.
SIUI este de mulți ani un sistem informatic subdimensionat, construit la nivelul anului 2008. Creșterea exponențială a volumului de date medicale procesate, mai ales în prima parte a lunii când furnizorii de servicii medicale transmit raportările lunare, sunt cauze care conduc la disfuncționalități ale sistemului, așa cum se întâmplă și în aceste zile. CNAS a făcut toate demersurile necesare pentru accesarea finanțării europene necesare pentru redimensionarea sistemului și îmbunătățirea funcţionării aplicațiilor sale.
Pana la implementarea proiectelor de redimensionare și retehnologizare a întregii platforme informatice, sistemul de stocare și prelucrare a datelor va fi lărgit astfel încât să putem îmbunătăți timpii de operare la nivelul utilizatorilor finali.
Conform prevederilor legale recomandăm furnizorilor de servicii medicale ca, până la remedierea disfuncționalităților, să înregistreze serviciile prestate în modul off-line”.