Ascultă Radio România Reșița Live

[AUDIO-FOTO] Istoria se întoarce acasă: După 90 de ani, una din locomotivele fabricate la Reşiţa va fi relocată în urbe

Doar una din cele două locomotive cu abur, fabricate în uzinele din Reşiţa, care trebuiau să fie relocate în urbe, va fi readusă acasă, a declarat primarul Ioan Popa:

[AUDIO-FOTO] Istoria se întoarce acasă: După 90 de ani, una din locomotivele fabricate la Reşiţa va fi relocată în urbe

Articol editat de Gerhard Chwoika, 31 ianuarie 2023, 07:42 / actualizat: 31 ianuarie 2023, 9:31

O să aducem una dintre ele, necesită niște lucrări pe care nu și le asumă nimeni, de a o face în așa manieră încât să poată să vină pe șine până la Reșița și nu putem să aducem decât una dintre ele. Am discutat cu ministrul transporturilor Grindeanu, zilele trecute, şi anul acesta reuşim una dintre ele s-o aducem. A fost un calvar, am stat mai mult după documente. Nu despre bani a fost vorba. Aici a fost vorba doar despre documente. N-am găsit pe nimeni să-și asume așa ceva. Nu poți să o aduci rutier şi nici pe calea ferată pe platformă, pentru că sunt tuneluri prin care nu treci„.

Amintim că, la Reşiţa va ajunge doar locomotiva din seria 230.132, fabricată în fostele uzine din oraş în urmă cu 91 de ani.

Istoricul Locomotivei cu Abur 230.132 (Locomotiva solicitată Ministerului Transporturilor pentru a fi relocată la Reșița):

La data de 14 noiembrie 1932 a fost livrată de Uzinele de Fier și Domeniile din Reșița către Depoul Brașov. La 26 martie 1940 este transferată către Depoul Teiuș, iar de aici, la 10 septembrie 1940 este repartizată Depoului Cluj. La 1 decembrie 1940, în urma tratatului Ribbentrop – Molotov, locomotiva este evacuată de la Cluj, la Depoul Brașov. Pe 1 februarie 1946 este reparată la Atelierele Grivița București, fiind repartizată apoi la Depoul Ploiești. La 19 aprilie 1947 de la Depoul Ploiești este repartizată la Depoul Bârlad, iar de aici, la 10 august 1947 este transferată la Depoul Iași. La 1 martie 1952 este transferată de la Depoul Iași, la Depoul Galați, fiind transferată la 18 iunie 1966 la Depoul Bacău. De aici, la 22 mai 1968 este transferată la Depoul Ploiești. La data de 13 noiembrie 1976 a fost retrasă din serviciu la Depoul Ploiești. Ultimul tren remorcat a fost tr. 3336 Târgoviște – Ploiești Sud, fiind condusă de mecanicul Cosac Gheorghe și fochistul Ifrim Gheorghe. Din construcție și până la retragerea din serviciu a parcurs 1 706 044 km ( la aceștia se vor adăuga km necunoscuți, parcurși in perioada 1 noiembrie 1940 – 31 mai 1941 și 1 februarie – 30 iunie 1945). Pe parcursul activității sale a efectuat un număr de 23 de reparații programate în atelierele reparatoare sau în depouri. A efectuat reparații capitale în Atelierele Grivița București între 5 iulie și 12 octombrie 1962. Modificări constructive, invenții și inovații efectuate la Locomotiva 230.132 La reparația de la Atelierele Grivița din 18 mai 1943 s-au montat în cabină scaune pentru mecanic și fochist; s-au consolidat plăcile boghiului. La reparația de la Atelierele Grivița din 4 septembrie 1945 s-a modificat marchiza locomotivei și s-a montat paravan de scânduri contra curentului. Tot la Atelierele Grivița, la 9 august 1949 s-au montat grătare basculante la cutia de foc, tăblițe cu numele Depoului de domiciliu și reparații, iar ca inovație s-a realizat o boltă de cărămidă în cutia de foc ( inovație a lui Constantin Frățilă – Ploiești). La reparația de la Atelierele Grivița din 10 august 1953 s-a montat frâna directă la locomotivă, s-a modificat cabina cu paravan din tablă contra curentului. La reparația de la Atelierele Grivița din 9 aprilie 1960 s-a montat pompa de aer modernă tip „Duplex”, manșoane cu garnituri metalice la tije și contra tije piston, inovație Ing. Comănescu. Din construcție, tenderul locomotivei a avut o capacitate de 21,5 tone apă, 4 tone păcură și 4,2 tone cărbune. La reparația de ¼ din 27-28 ianuarie 1971, efectuată în Depoul Ploiești la tenderul 230.530 (ultimul tender al Locomotivei) s-a mărit capacitatea cutiei pentru cărbuni la 4,5 tone.

Sursa bibliografică şi foto: Bogdan Andrei Mihele

Contract atribuit pentru reabilitarea Lotului 1 al liniei feroviare Craiova – Caransebeș
Actualitate marți, 15 aprilie 2025, 14:28

Contract atribuit pentru reabilitarea Lotului 1 al liniei feroviare Craiova – Caransebeș

Contract atribuit pentru reabilitarea Lotului 1 al liniei feroviare Craiova – Caransebeș, anunţă CFR. Criteriul de atribuire a fost cel mai bun...

Contract atribuit pentru reabilitarea Lotului 1 al liniei feroviare Craiova – Caransebeș
Raed Arafat dă undă verde pentru Compartimentul de Urgențe la Spitalul Orășenesc Oravița
Actualitate marți, 15 aprilie 2025, 14:06

Raed Arafat dă undă verde pentru Compartimentul de Urgențe la Spitalul Orășenesc Oravița

Vești importante pentru sistemul sanitar din Caraș-Severin! Raed Arafat, șeful Departamentului pentru Situații de Urgență, a aprobat...

Raed Arafat dă undă verde pentru Compartimentul de Urgențe la Spitalul Orășenesc Oravița
Ioan Popa: Lipsa locurilor de parcare din Piața Republicii este rezolvată!
Actualitate marți, 15 aprilie 2025, 12:30

Ioan Popa: Lipsa locurilor de parcare din Piața Republicii este rezolvată!

Lipsa locurilor de parcare nu justifică blocarea circulației! Avertismentul vine de la primarul Reșiței, Ioan Popa. Edilul s-a referit la zona...

Ioan Popa: Lipsa locurilor de parcare din Piața Republicii este rezolvată!
Colegiul Medicilor din Caraș-Severin organizează prima conferință dedicată terapiei durerii la Reșița
Actualitate marți, 15 aprilie 2025, 12:25

Colegiul Medicilor din Caraș-Severin organizează prima conferință dedicată terapiei durerii la Reșița

Colegiul Medicilor din Caraș-Severin va organiza, pe 16 aprilie la Reșița, prima conferință dedicată în exclusivitate terapiei durerii. Un...

Colegiul Medicilor din Caraș-Severin organizează prima conferință dedicată terapiei durerii la Reșița
Actualitate marți, 15 aprilie 2025, 11:58

Delgaz Grid: Rețelele de gaz din Caraș-Severin modernizate cu 10 milioane de lei în 2024

Delgaz Grid a derulat anul trecut, în județul Caraș-Severin, lucrări de modernizare și extindere a rețelelor de distribuție a gazelor...

Delgaz Grid: Rețelele de gaz din Caraș-Severin modernizate cu 10 milioane de lei în 2024
Actualitate marți, 15 aprilie 2025, 07:00

Reșița: Două clădiri publice își schimbă destinația – una intră în licitație, cealaltă devine spațiu locativ social

Autorităţile locale din Reşiţa au planuri mari pentru două clădiri aflate în intravilanul cartierului Cuptoare. Este vorba despre fosta...

Reșița: Două clădiri publice își schimbă destinația – una intră în licitație, cealaltă devine spațiu locativ social
Actualitate luni, 14 aprilie 2025, 17:49

Mehedinți: Microbuz căzut în Dunăre – Planul Roșu de intervenție a fost dezactivat

UPDATE: Autoritățile au dezactivat Planul Roșu de intervenție după ce microbuzul răsturnat luni, în Dunăre, între Drobeta-Turnu Severin și...

Mehedinți: Microbuz căzut în Dunăre – Planul Roșu de intervenție a fost dezactivat
Actualitate luni, 14 aprilie 2025, 17:34

Spitalul Victor Babeș din Timişoara a semnat contractul cu CNAS pentru decontarea analizelor medicale

Din această săptămână, cei care au nevoie de analize de sânge le vor putea face gratuit în Ambulatoriul Spitalului de Boli Infecțioase și...

Spitalul Victor Babeș din Timişoara a semnat contractul cu CNAS pentru decontarea analizelor medicale