[AUDIO-FOTO]La Reşiţa, locomotivele cu abur ajung greu din cauza distanţei de sute de kilometri, la Caransebeş, în schimb, nu se deplasează nici 500 de metri
De 9 ani, în incinta Depoului Caransebeș se află garată Locomotiva cu Abur 150.1121, fabricată în anul 1943 la Uzinele Henschel & Sohn din Kassel, Germania, primind numărul de fabricație 28112.
Articol editat de Gerhard Chwoika, 15 septembrie 2022, 15:29
Aceasta a fost adusă în România în timpul celui de-al doilea Război Mondial, aflându-se pe prima linie a frontului. Locomotiva a fost folosită pentru remorcarea trenurilor pe front, ajungând până la Cotul Domului. A fost avariată de către Armata Sovietică, fiind apoi capturată rând pe rând de către învingători. Ulterior aceasta a rămas României ca și captură de război.
Pe teritoriul țării a fost folosită în exploatare, iar mai apoi, până în anul 1994 a fost folosită ca și locomotivă de manevră în Depoul Petroșani. În 2011 a fost adusă din Remiza Subcetate și dată în concesionare Primăriei Jimbolia din judeţul Timiș. În anul 2013 a fost mutată la Statia CF Caransebeș, cu scopul de a fi expusă în imediata apropiere a Gării. Până în prezent acest proiect nu a fost implementat, locomotiva rămânând în Remiza Caransebeș.
Contactat de Radio Reşiţa, primarul municipiului Felix Borcean a transmis că „locomotiva este în depoul din Caransebeş de vreo câțiva ani, dinainte de a deveni eu primar. La un moment dat am demarat o procedură să închiriem un teren între CFR Infrastructură și Gara CFR. L-am și închiriat, plătim o sumă modică, a fost și amenajată linia, trebuie doar adusă acea locomotivă, este o chestie de utilaje. Nu ştiu care sunt procedurile pentru transportarea acestei locomotive pe o distanță de vreo 500-600 de metri. Nu știu dacă nu cumva sunt și linii acolo, fiind vorba de un depou, cred că toate sunt interconetate acolo, nu cred că ar fi chiar așa un mare deranj„.
I-am solicitat punctul de vedere şi pasionatului de istorie feroviară din Reşiţa, colecţionarul Bogdan Andrei Mihele, care a făcut demersurile ca şi această locomotivă cu abur să fie pusă în valoare, prin expunerea ei într-un plan central al gării din Caransebeş. Acesta a spus că, „avem speranța că Autoritățile Locale din Caransebeș vor găsi o modalitate viabilă pentru a fi amplasată conform proiectului din anul 2013. Împreună cu Andrei Bălbărău de la Muzeul Cineastului Amator, am vizitat remiza din Caransebeș pentru a vedea istorica Locomotivă cu Abur seria 150.1121, dar și alte exponate care amintesc de trecutul feroviar al României„.
Surse: Bogdan Andrei Mihele