Ascultă Radio România Reșița Live

[AUDIO] Expertul feroviar Radu Bellu susţine ideea dezvoltării muzeului de locomotive de la Reşiţa

Expertul feroviar Radu Bellu, prezent la Reşiţa cu ocazia simpozionului dedicat celor 150 de ani de la construirea primei locomotive cu abur în municipiul de pe Bârzava şi a amplasării simbolice a unei roţi feroviare în parcul de lângă Biblioteca germană „Alexander Tietz”, a mărturisit pentru Radio Reşiţa că îşi doreşte aducerea şi amplasarea în oraş, cu sprijinul autorităţilor locale a unei locomotive cu ecartament îngust de 760 mm, LA 763, fabricată în Ungaria în 1906.

[AUDIO] Expertul feroviar Radu Bellu susţine ideea dezvoltării muzeului de locomotive de la Reşiţa

Articol editat de Gerhard Chwoika, 21 iunie 2022, 15:45

Aceasta este dezafectată de câţiva zeci de ani şi garată într-un depou din Bucureşti în care pe zi ce trece se degradează tot mai mult pentru că locaţia este binecunoscută ca adăpost pentru oamenii străzii. Inginerul Radu Bellu a făcut un apel către Primăria şi Consiliului Local Reşiţa, dar şi către Fundaţia UDR şi Combinatul TMK în a-i susţine demersul şi de a aduce la Reşiţa acest exemplar.

Acesta a mai subliniat că, propune ca acest model să fie amplasat alături de roata feroviară în parcul amenajat în apropierea Centrului German din oraş, transformând astfel zona într-un nou punct de atracţie turistică, aşa cum şi curatorul Muzeului Cineastului Amator, Andrei Bălbărău a transmis că, în timp, pe raza urbei, în zone neconvenţionale, vor fi amplasate diferite organe de maşini care, să repună în valoare imaginea industrială a Reşiţei de altădată.

Radu Bellu

De asemenea, Radu Bellu a sugerat deschiderea la Reşiţa a unui muzeu al tehnicii noi, dedicat locomotivelor diesel. Conform acestuia primul diesel adus în România datează din 1938 şi a fost produs de Sulzer. Atunci statul a făcut un efort şi l-a cumpărat. Din locomotivele fabricate în anii ‘60 de Sulzer a mai rămas una singură. Când s-a deschis turnătoria de la Târgovişte, a fost nevoie de fier vechi. Cineva a tăiat şi topit toate locomotivele cu abur Pacific. Acum mai sunt doar două din cele 100 câte au fost făcute. Se poate aduce câte un exemplar din ce a însemnat tehnica nouă.

Cu ocazia prezenţei la Reşiţa, Radu Bellu a prezentat şi cartea, semnată de el „Căi ferate dispărute”, un studiu despre toate tronsoanele din România care nu mai sunt astăzi în evidenţa căilor ferate române. Inginerul Bellu a mărturisit pentru Radio Reşiţa că, desfiinţarea liniilor de cale ferată a devenit o cutumă a directorilor celor opt regionale CFR care au preferat să scape de grija lor. Numai în Banat au fost desfiinţate 17 linii foarte utile pentru populaţie. După 1998, s-a ajuns la 33% trafic atât călători, cât şi de marfă. Multe linii au fost desfiinţate pentru a face loc transportului auto, despre care specialiştii au ajuns ulterior la concluzia că este de zece ori mai scump decât cel feroviar, a mai spus Radu Bellu la Reşiţa.

Radu Bellu, a mai spus că în tren şi-a petrecut mai bine de o treime din viaţă. A absolvit Facultatea de Transporturi, a fost şef la patru gări: Târgu Secuiesc, Suburbiu, Predeal şi Sfântu Gheorghe), după care a lucrat în proiectare şi la serviciul tehnic al CFR. Acum este colaborator la divizia de patrimoniu a CFR Braşov. A scris 54 de volume despre trenuri şi istoria Căilor Ferate din România, printre care „Istoria ilustrată a Căilor ferate forestiere din România”, „Mică monografie a Căilor ferate din România”, „Catastrofe şi sabotaje feroviare în România”, cu surse de inspiraţie din arhivele de la Arad, Braşov şi Bacău.

În 1991 a început demersurile înfiinţării Muzeului de Locomotive cu Abur din Sibiu, moment în care a început vânzarea acestora la fier vechi. Conform inginerului Bellu după 1980 au fost casate vreo 700-800 de locomotive şi înlocuite cu cele Diesel şi electrice. El aa reuşit să adune 40 şi aşa s-a născut, în 1994, Muzeul de la Sibiu şi este în lucru înfiinţarea unui Muzeu Naţional, la Braşov, în Gara Bartolomeu.

La nivel naţional un muzeu strict al căilor ferate nu există. Este doar cel de la Sibiu, mai este cel din Gara Sinaia, înfiinţat în 2005 cu plăci feroviare şi este Muzeul Uzinelor Reşiţa care găzduieşte 16 locomotive produse de fabrica din urbea de pe Bârzava, a mai adăugat inginerul Radu Bellu. „Calea ferată română se aseamănă mult cu cea engleză, care a fost prima din lume, în 1830. A fost o linie a cărbunelui. Aşa a început şi calea ferată românească, la 20 august 1854, tot cu o linie a cărbunelui, pe ruta Oraviţa-Baziaş. Primul român care a călătorit cu trenul a fost Petrache Poenaru, omul care a inventat stiloul cu rezervor.

Surse selective: dilemaveche.ro; ziare.com  

Foto: arhiva

86 de locuri de muncă sunt vacante în Caraș-Severin
Actualitate sâmbătă, 19 aprilie 2025, 08:00

86 de locuri de muncă sunt vacante în Caraș-Severin

86 de locuri de muncă sunt vacante în Caraș-Severin. Majoritatea sunt disponibile în municipiile Reşiţa şi Caransebeş. Agenția Județeană...

86 de locuri de muncă sunt vacante în Caraș-Severin
Fundația Humanitas Pro Deo Reșița, beneficiară a programului național „Dăm Click pe România 2024″​
Actualitate vineri, 18 aprilie 2025, 16:25

Fundația Humanitas Pro Deo Reșița, beneficiară a programului național „Dăm Click pe România 2024″​

În cadrul celei de-a doua etape a ediției 2024 a programului „Dăm Click pe România”, Asociația Ateliere Fără Frontiere a donat...

Fundația Humanitas Pro Deo Reșița, beneficiară a programului național „Dăm Click pe România 2024″​
​A început numărătoarea inversă pentru Timotion 11: înscrierile se încheie pe 28 aprilie
Actualitate vineri, 18 aprilie 2025, 15:42

​A început numărătoarea inversă pentru Timotion 11: înscrierile se încheie pe 28 aprilie

Cea de-a 11-a ediție a Timotion, cel mai mare eveniment sportiv și filantropic din vestul României, se apropie cu pași repezi. Evenimentul este...

​A început numărătoarea inversă pentru Timotion 11: înscrierile se încheie pe 28 aprilie
Recomandările medicilor pentru Sărbători Pascale fără probleme de sănătate
Actualitate vineri, 18 aprilie 2025, 12:32

Recomandările medicilor pentru Sărbători Pascale fără probleme de sănătate

Institutul Național de Sănătate Publică: „Moderația este cheia sănătății!” – ce trebuie să știm despre alimentație, mișcare și...

Recomandările medicilor pentru Sărbători Pascale fără probleme de sănătate
Actualitate vineri, 18 aprilie 2025, 12:00

Vreme instabilă în vestul țării: averse, descărcări electrice și vânt puternic în următoarele ore

Administraţia Naţională de Meteorologie a emis o informare meteorologică privind instabilitate atmosferică, cantităţi de apă însemnate,...

Vreme instabilă în vestul țării: averse, descărcări electrice și vânt puternic în următoarele ore
Actualitate vineri, 18 aprilie 2025, 08:51

Accident mortal pe DN 6 la Topleț, Caraș-Severin: Un tânăr decedat și doi grav răniți

Un grav accident rutier a avut loc în noaptea de joi spre vineri, în jurul orei 02:00, pe Drumul Național 6 (DN 6), în afara localității...

Accident mortal pe DN 6 la Topleț, Caraș-Severin: Un tânăr decedat și doi grav răniți
Actualitate vineri, 18 aprilie 2025, 08:50

Cărășenii sunt mai chibzuiți de Paște

Cărăşenii sunt mai chibzuiți de Paște și își regândesc obiceiurile de consum. Astfel, tot mai mulți oameni aleg să fie mai cumpătați...

Cărășenii sunt mai chibzuiți de Paște
Actualitate vineri, 18 aprilie 2025, 08:48

Vacanțele de Paște: ce destinații preferă cărășenii în 2025

Anul acesta pentru vacanţele de Paşte, cărăşenii preferă destinaţii atât din ţară, cât şi din străinătate. Deși sezonul estival nu a...

Vacanțele de Paște: ce destinații preferă cărășenii în 2025