Perchezitii masive la mafia fierului vechi, în mai multe judeţe, printre care şi Caraş-Severinul. Prejudicii de peste 6 milioane euro . Prejudicii de peste 6 milioane euro
Articol editat de Daiana Rosca, 3 mai 2017, 07:26 / actualizat: 3 mai 2017, 13:12
La data de 03.05.2017 procurorii Direcţiei de Investigare a Infracţiunilor de Criminalitate Organizată şi Terorism – Serviciul Teritorial Timişoara împreună cu ofiţeri de poliţie judiciară din cadrul Brigăzii de Combatere a Criminalităţii Organizate Timişoara au efectuat un număr de 63 de percheziţii pe raza municipiului Bucureşti şi a judeţelor Timiş, Caraş-Severin, Hunedoara, Prahova, Mehedinţi, Călăraşi, Arad, Teleorman, Dâmboviţa, în cadrul unei acţiuni vizând destructurarea unui grup infracţional organizaţ format din 40 de suspecţi, specializat în săvârşirea infracţiunilor de delapidare cu consecinţe deosebit de grave,fals intelectual şi uz de fals.
În cauză, există suspiciunea rezonabilă că în cursul anului 2016, la nivelul unei societăţi de transporturi feroviare, s-a constituit un grup infracţional organizaţ implicând factori de decizie de la nivelul central şi teritorial al societăţii de transport.
Care a fost modul de operare
S-a reţinut că membrii grupului infracţional au subevaluat bunurile din patrimoniul societăţii, cu prilejul operaţiunilor de vânzare-cumpărare a 2450 de vagoane destinate casării, facilitând astfel traficarea în folosul unei firme de colectare a deşeurilor feroase din Călăraşi a diferenţei rezultate între valoarea reală şi cea subevaluată a bunurilor casate.
Subevaluarea s-a efectuat prin ofertarea pe Bursa de Mărfuri Bucureşti, în baza unei proceduri de licitaţie deschisă a 2.450 de vagoane pe roţi, la preţ de fier vechi, deşi, în conformitate cu standardele în materie, deşeurile metalice provenite din casarea materialului rulant se încadrau în categoria ‘deşeu fier vechi greu’ şi ‘deşeu fier vechi special’ (oţel), categorii de deşeuri cu o valoare de piaţă net superioară.
Manopera frauduloasă a fost premeditată de către factorii de decizie din cadrul societăţii de transporturi feroviare în conivenţă cu reprezentanţii firmei de colectare a deşeurilor. S-a constatat că, deşi oferta de vânzare iniţiată de către reprezentanţii societăţii de transporturi feroviare pe Bursa de Mărfuri viza cantitatea generică de 49.000 tone fier vechi, ulterior contractul de vânzare-cumpărare încheiat cu ofertantul firmei de colectare a menţionat vânzarea fierului vechi provenit din casarea a 2450 de vagoane.
Preţul de achiziţie a fost de 120 euro/tona de fier vechi, în condiţiile în care preţul mediu practicat pentru ‘deşeu fier vechi greu’ era de 175,88 euro/tonă, iar pentru ‘deşeu fier vechi special’ (oţel) era de 218,90 euro/ tonă. A rezultat că prin această manoperă s-a realizat practic o subevaluarea a bunurilor cu 82,42% în cazul ‘deşeurilor fier vechi special’ (oţel) şi cu 46,56% în cazul ‘deşeurilor fier vechi greu’.
Primul nivel al grupului infracţional organizat a fost constituit din conducerea executivă a societăţii de transporturi feroviare, al doilea palier a fost reprezentat de către funcţionari din cadrul sucursalelor aparţinând societăţii de transport din Timişoara, Braşov, Iaşi, Galaţi, Craiova, Cluj, Constanţa, iar al al treilea palier al grupului infracţional organizat a fost constituit din reprezentanţii firmei de colectare, beneficiara contractului.
În vederea preluării deşeurilor rezultate din casare, societatea a desemnat la nivelul fiecărei comisii de casare constituite la nivelul sucursalelor societăţii de transporţ câte un reprezentant care conform ‘Convenţiei comune de lucru’ au întocmit împreună cu reprezentanţii comisiilor de casare documentele aferente procesului de casare, respectiv procese verbale de predare-primire, procese verbale de tăiere, note de cântar etc, documente în care, cu ştiinţă, s-a omis menţionarea cantităţilor de deşeuri de oţel şi de fier greu.
De asemenea, unii dintre reprezentaţii firmei de colectare a deşeurilor au exercitaţ la nivel local, constrângeri asupra membrilor comisiilor de casare, ameninţând intervenţia pe lângă conducerea unităţii în vederea destituirii din funcţie, în cazul în care nu se conformau planului infracţional.
Cele 2450 de vagoane supuse casării însumează cantităţile de 35.002,12 tone de oţel şi 16.584,50 tone de fier vechi greu, cantităţi care au fost menţionate în documentele încheiate ca fier vechi.
Prejudiciul cauzat prin activitatea infracţională este în sumă de 6.313.748,52 euro.
Percheziţiile au fost efectuate cu sprijinul specialiştilor din cadrul DGA, poliţiştilor din cadrul I.P.J. Timiş, SRP Transporturi Timişoara şi Grupării de Jandarmi Mobilă ‘Glad Voievod’ Timişoara.
Facem precizarea că pe întreg parcursul procesului penal, suspecţii şi inculpaţii beneficiază de drepturile şi garanţiile procesuale prevăzute de Codul de procedură penală, precum şi de prezumţia de nevinovăţie.
Foto:opiniatimisoarei.ro