[FOTO-AUDIO] Maratonul teatral de la Reşiţa aplaudat la scenă deschisă
Cea de-a doua creaţie a lui Slawomir Mrozek, piesa „Strip-tease” scrisă în 1961 a fost pusă în scenă de regizorul Tino Geirun alături de Teatrul Pygmalion din Viena, Austria, un spectacol de rezistenţă care, început cu o întârziere de aproximativ 60 de minute, a pus la grea încercare atenţia publicului rămas în sală şi puterea de concentrare a acestuia, pentru că piesa a fost reprezentată în limba germană cu titrare scrisă în limba română. Acţiunea piesei prezintă prin intermediul imaginii absurdului doi bărbaţi introduşi în saci de plastic, abandonaţi, de persoane necunoscute, într-un spaţiu pe care nu au voie sau nu îl pot părăsi cu toate că uşile stau larg deschise. Pe parcursul spectacolului cele două personaje, intelectualul şi activistul, se interpun reciproc, tinzând să convingă unul pe celălalt de aptitudinile lor, luptându-se fictiv cu părăsirea unui spaţiu în care paradoxal uşile sunt deschise, dar un indicator de „Ieşirea interzisă” îi împiedică să iasă.
Articol editat de Gerhard Chwoika, 26 februarie 2016, 01:45 / actualizat: 26 februarie 2016, 17:02
Ultima seară a întrunit la Reşiţa două producţii de excepţie după piesele dramaturgului polonez Slawomir Mrozek. Este vorba de spectacolul Teatrului Municipal din Baia Mare „Casa de pe graniţă”, jucat în prima parte a serii, în regia lui Marcel Ţop. Piesa descrie destinul unei familii simple din Maramureş ce este anunţată că graniţele au fost retrase, din raţiuni istorice, şi noul hotar trece prin mijlocul casei pe care o locuiesc. Viaţa banală, liniştită devine coşmar din cercul căruia victimele nu mai pot scăpa. E un joc absurd care implică publicul în mai multe situaţii cotidiene, precum situaţia din Uniunea Europeană, refugiaţii sirieni, spaţiul Schengen şi reînfiinţarea graniţelor între state. Potrivit textului lui Mrozek, este o situaţie absurdă, când diplomaţii dispun de destinele noastre, privându-ne de libertate. Drama tragi-comică a transpus în realitate, într-un dialect neaoş, realitatea vieţii de zi cu zi imaginată de autor în 1967 şi retrăită astăzi.
Cea de-a doua creaţie a lui Slawomir Mrozek, piesa „Strip-tease” scrisă în 1961 a fost pusă în scenă de regizorul Tino Geirun alături de Teatrul Pygmalion din Viena, Austria, un spectacol de rezistenţă care, început cu o întârziere de aproximativ 60 de minute, a pus la grea încercare atenţia publicului rămas în sală şi puterea de concentrare a acestuia, pentru că piesa a fost reprezentată în limba germană cu titrare scrisă în limba română. Acţiunea piesei prezintă prin intermediul imaginii absurdului doi bărbaţi introduşi în saci de plastic, abandonaţi, de persoane necunoscute, într-un spaţiu pe care nu au voie sau nu îl pot părăsi cu toate că uşile stau larg deschise. Pe parcursul spectacolului cele două personaje, intelectualul şi activistul, se interpun reciproc, tinzând să convingă unul pe celălalt de aptitudinile lor, luptându-se fictiv cu părăsirea unui spaţiu în care paradoxal uşile sunt deschise, dar un indicator de „Ieşirea interzisă” îi împiedică să iasă.
Spectacolele din ultima seară a Festivalului Internaţional „Scena ca o stradă” au venit într-o oarecare măsură şi ca un cadou pentru directorul artistic şi organizatorul evenimentului, actorul Dan Mirea, care şi-a sacrificat fiecare minut pentru bunul mers al desfăşurării evenimentului, dedicând chiar şi propria-i zi scenei şi oamenilor de pe aceasta şi din faţa ei.
„Cortina a căzut în seara de joi, 25 februarie, dar se ridică şi se deschide de mâine din nou„, spune Dan Mirea, „ începem pregătirile pentru cea de-a treia ediţie a festivalului, pe lângă spectacolele din stagiunea noastră şi cele nouă invitaţii la alte festivaluri din ţară şi străinătate pe care le-am primit de la teatrele participante la maratonul nostru şi pe care le vom onora cu plăcere.„
Amintim că, Festivalul internaţional de teatru „Scena ca o stradă” s-a desfăşurat la Reşiţa în intervalul 15 – 25 februarie şi a fost cel mai important eveniment cultural din Banatul de Munte din aceasta a doua lună a anului 2016.
Radio Reşiţa a fost partener media al evenimentului.
(Hardy Cvoica)