Ascultă Radio România Reșița Live

[FOTO] Ziua Mondială a Consumatorilor: Peste 600 de sesizări pe an rezolvate în Caraş-Severin

Ziua protecţiei consumatorilor, marcată anual la 15 martie, are menirea de a mobiliza cetăţenii în ideea cunoaşterii şi protejării drepturilor ce le revin în calitate de cosumatori.

Comisariatul Judeţean pentru Protecţia Consumatorilor Caraş-Severin a organizat o rundă de informări a cetăţenilor din magazinele judeţului şi a elevilor din unităţile de învăţământ din oraş.

Comisarul şef Isabelle Scorobete pentru Radio Reşiţa:

[FOTO] Ziua Mondială a Consumatorilor: Peste 600 de sesizări pe an rezolvate în Caraş-Severin

Articol editat de Radio Resita, 15 martie 2018, 10:01 / actualizat: 15 martie 2018, 20:36

Ziua protecţiei consumatorilor, marcată anual la 15 martie, are menirea de a mobiliza cetăţenii în ideea cunoaşterii şi protejării drepturilor ce le revin în calitate de cosumatori.

Comisariatul Judeţean pentru Protecţia Consumatorilor Caraş-Severin a organizat o rundă de informări a cetăţenilor din magazinele judeţului şi a elevilor din unităţile de învăţământ din oraş.

Comisarul şef Isabelle Scorobete pentru Radio Reşiţa:

Tema principală a ediţiei de anul acesta este comerţul online:

Beneficiarii direcţi ai serviciilor oferite de Protecţia consumatorilor, cetăţenii, au părerile împărţite:

Şeful Comisariatului Judeţean pentru Protecţia Consumatorilor Caraş-Severin, Isabelle Scorobete, a mai spus că, în medie la nivelul judeţului se depun anual aproximativ 600 de reclamaţii, iar instituţia pe care o reprezintă efectuează lunar controale tematice la produse şi servicii. (Hardy Cvoica)

***

Ziua Mondială a Drepturilor Consumatorilor reprezintă celebrarea și, mai ales, promovarea acestor drepturi, garantate prin lege. Începând din 1983, când a fost marcată pentru prima dată ziua de 15 martie, în fiecare an, în întreaga lume, au loc manifestări care aduc în conștiința publică importanța cunoașterii și protejării drepturilor noastre, ale tuturor, în calitate de consumatori.

Conceptul de consumator a fost lansat pentru prima dată de către președintele S.U.A. – J. F. Kenedy la 15 Martie 1962 când a enunțat primele 4 drepturi:
1. dreptul la securitate;
2. dreptul la informare;
3. dreptul de a fi ascultat;
4. dreptul de a alege produse si servicii.

Cele patru drepturi fundamentale ale consumatorilor au fost extinse de Organizația Internațională a Consumatorilor la opt drepturi, la cele patru adăugându-se:
5. dreptul la despăgubire;
6. dreptul la un mediu înconjurător sănătos;
7. dreptul la asigurarea necesităților și nevoilor vitale;
8. dreptul la educare.

În acest an, interesul deosebit al consumatorilor este legat de „Crearea unei piețe on-line echitabile și sigure„, de gradul de acoperire a pieței prin legislația adoptată în domeniul protecției consumatorilor și de problemele cu care consumatorii se pot confrunta.

La nivelul județului Caraș-Severin, în agenda programului de manifestări sunt incluse acțiuni de informare și consiliere în domeniul protecției consumatorilor în unitățile de învățământ de pe raza municipiului Reșița și în centrele comerciale, precum și organizarea fazei județene a Concursului Național „ALEGE! ESTE DREPTUL TĂU!” ediția 2018, concurs ce se va desfășura la Colegiul Economic al Banatului Montan în data de 17.03.2018.

CUM DEPUNEȚI O RECLAMAȚIE?

De multe ori se poate dovedi mai convenabil să încercați o rezolvare pe cale amiabilă a problemei dumneavoastră. Aceasta poate fi făcută reclamând nemulțumirea direct operatorului economic (acesta are obligația să dea curs plângerii dumneavoastră). După ce ați demonstrat că marfa reclamată sau serviciul reclamat provin de la acel operator, aveți următoarele drepturi: să cereți înlocuirea produsului cu unul corespunzător, să solicitați repararea produsului defect sau să cereți rezilierea contractului și returnarea banilor.
În situația în care nu ați ajuns la o înțelegere cu vânzătorul sau cu administratorul unității, atunci aveți dreptul să depuneți o reclamație la Comisariatul Județean pentru Protecția Consumatorilor de pe raza teritorială în care își desfășoară activitatea unitatea respectivă sau puteți expedia reclamația prin poștă către acesta.

Cele două forme prin care consumatorii se pot adresa structurilor Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor, sunt sesizarea și reclamația care se definesc astfel:

Sesizarea este o formulare făcută în scris ori prin poșta electronică, prin preluarea/completarea fișei de sesizare/reclamație, de către personalul structurilor teritoriale cu privire la lipsa conformității produselor /serviciilor achiziționate, fără solicitare de pretenții materiale.
Reclamația este o formulare făcută în scris sau prin poșta electronică, prin preluarea/completarea fișei de sesizare/reclamație de către personalul din cadrul structurilor teritoriale privind lipsa conformității produselor/serviciilor sau alte încălcări ale drepturilor și intereselor consumatorilor și prin care se solicită pretenții materiale, conform prevederilor legale.

La efectuarea de cumpărături on-line sau la distanță este necesar să fie avute în vedere câteva elemente:
1. Verificarea, înainte de incheierea contractului, dacă pe site comerciantul informează corect și complet privind:
– datele sale de identificare (denumirea, adresa poștală și electronică, numărul de telefon, numărul de înregistrare în registrul societăților comerciale și cel de înregistrare fiscală etc);
– caracteristicile esențiale ale produsului;
– prețul cu toate taxele incluse;
– cheltuielile de livrare, dacă este cazul;
– modalitățile de plată și de livrare;
– perioada de valabilitate a ofertei sau a prețului

Privind dreptul de denunțare a contractului, consumatorul trebuie să știe că, din momentul în care a primit un produs comandat pe internet, are 14 zile pentru a-l returna, dacă nu este mulțumit de el; nu trebuie să invoce vreun motiv.

În cazul returnării produsului, consumatorul își poate primi suma de la comerciant în termen de 14 zile de la primirea produsului.

Profesionistul rambursează toate sumele pe care le-a primit drept plată din partea consumatorului, inclusiv, după caz, costurile livrării, fără întârziere nejustificată și, în orice caz, nu mai târziu de 14 zile de la data la care este informat de decizia de retragere din contract a consumatorului.

Profesionistul rambursează sumele folosind aceleași modalități de plată ca și cele folosite de consumator pentru tranzacția inițială, cu excepția cazului în care consumatorul a fost de acord cu o alta modalitate de plată și cu condiția de a nu cădea în sarcina consumatorului plata de comisioane în urma rambursării.

Foarte important: consumatorul trebuie să citească termenii și condițiile de funcționare a magazinului online deoarece termenul de 14 zile (în care poate opta pentru returnarea produsului), se prelungește cu încă 12 luni, în cazul în care comerciantul nu a menționat/informat expres despre existența dreptului de returnare a produselor.
În cazul manipulărilor succesive, consumatorului ii poate fi restituit un procent din valoarea produsului. (Ada Botezan)

Moldova Nouă primește 5 milioane de euro prin Programul Regional Vest pentru modernizarea centrului orașului
Actualitate sâmbătă, 19 aprilie 2025, 13:00

Moldova Nouă primește 5 milioane de euro prin Programul Regional Vest pentru modernizarea centrului orașului

Moldova Nouă modernizează centrul orașului cu 5 milioane de euro: 11 spații publice vor fi transformate prin fonduri europene. Un amplu proiect...

Moldova Nouă primește 5 milioane de euro prin Programul Regional Vest pentru modernizarea centrului orașului
86 de locuri de muncă sunt vacante în Caraș-Severin
Actualitate sâmbătă, 19 aprilie 2025, 08:00

86 de locuri de muncă sunt vacante în Caraș-Severin

86 de locuri de muncă sunt vacante în Caraș-Severin. Majoritatea sunt disponibile în municipiile Reşiţa şi Caransebeş. Agenția Județeană...

86 de locuri de muncă sunt vacante în Caraș-Severin
Fundația Humanitas Pro Deo Reșița, beneficiară a programului național „Dăm Click pe România 2024″​
Actualitate vineri, 18 aprilie 2025, 16:25

Fundația Humanitas Pro Deo Reșița, beneficiară a programului național „Dăm Click pe România 2024″​

În cadrul celei de-a doua etape a ediției 2024 a programului „Dăm Click pe România”, Asociația Ateliere Fără Frontiere a donat...

Fundația Humanitas Pro Deo Reșița, beneficiară a programului național „Dăm Click pe România 2024″​
​A început numărătoarea inversă pentru Timotion 11: înscrierile se încheie pe 28 aprilie
Actualitate vineri, 18 aprilie 2025, 15:42

​A început numărătoarea inversă pentru Timotion 11: înscrierile se încheie pe 28 aprilie

Cea de-a 11-a ediție a Timotion, cel mai mare eveniment sportiv și filantropic din vestul României, se apropie cu pași repezi. Evenimentul este...

​A început numărătoarea inversă pentru Timotion 11: înscrierile se încheie pe 28 aprilie
Actualitate vineri, 18 aprilie 2025, 12:32

Recomandările medicilor pentru Sărbători Pascale fără probleme de sănătate

Institutul Național de Sănătate Publică: „Moderația este cheia sănătății!” – ce trebuie să știm despre alimentație, mișcare și...

Recomandările medicilor pentru Sărbători Pascale fără probleme de sănătate
Actualitate vineri, 18 aprilie 2025, 12:00

Vreme instabilă în vestul țării: averse, descărcări electrice și vânt puternic în următoarele ore

Administraţia Naţională de Meteorologie a emis o informare meteorologică privind instabilitate atmosferică, cantităţi de apă însemnate,...

Vreme instabilă în vestul țării: averse, descărcări electrice și vânt puternic în următoarele ore
Actualitate vineri, 18 aprilie 2025, 08:51

Accident mortal pe DN 6 la Topleț, Caraș-Severin: Un tânăr decedat și doi grav răniți

Un grav accident rutier a avut loc în noaptea de joi spre vineri, în jurul orei 02:00, pe Drumul Național 6 (DN 6), în afara localității...

Accident mortal pe DN 6 la Topleț, Caraș-Severin: Un tânăr decedat și doi grav răniți
Actualitate vineri, 18 aprilie 2025, 08:50

Cărășenii sunt mai chibzuiți de Paște

Cărăşenii sunt mai chibzuiți de Paște și își regândesc obiceiurile de consum. Astfel, tot mai mulți oameni aleg să fie mai cumpătați...

Cărășenii sunt mai chibzuiți de Paște