Două bijuterii muzicale la Sala Radio: Imperialul lui Beethoven şi Bolero-ul lui Ravel
Articol editat de Gerhard Chwoika, 12 mai 2014, 13:57
Apreciate de orice ascultător mai mult sau mai puţin avizat, cele două „bijuterii” ale muzicii clasice – „Imperialul”, Concertul nr. 5 în mi bemol major pentru pian şi orchestră al lui Beethoven şi „Bolero”-ul lui Ravel – sunt reunite într-un concert-eveniment la Sala Radio.
Vineri, 16 mai (19:00), veţi asculta cele două remarcabile compoziţii ale repertoriului simfonic, în interpretarea Orchestrei Naţionale Radio şi sub bagheta dirijorului francez Sebastien Rouland, apreciat pe scene din multe oraşe europene, ca Paris, Marsilia, Strasbourg, Lyon, Berlin, Stuttgart, Tel Aviv sau Ciudad de México, fiind un “mesager” al repertoriului francez, de la Rameau şi Poulenc la Offenbach sau Massenet. Veţi aplauda „Imperialul” lui Beethoven în interpretarea pianistei Dana Borşan, solistă a Orchestrelor şi Corurilor Radio, ce a susţinut concerte şi recitaluri în Cehia, Germania, Italia, Franţa, Spania, Anglia, China, Irlanda, Franţa, Norvegia etc. Este prezentă în fiecare stagiune şi pe scenele filarmonicilor din ţară.
Istoria „Imperialului” lui Beethoven, cel de-al cincilea şi ultimul său concert pentru pian, este una inedită. Marele compozitor şi-a aşternut notele pe portativ la Viena, în 1809, când oraşul era sub asediul armatelor lui Napoleon, fapt pentru care Beethoven, adăpostit în piviniţa fratelui său, a compus cu perne la ureche pentru a nu fi deranjat de zgomotul bombardamentelor. Neatribuită lucrării de compozitor, denumirea de „Imperialul”, se pare că este datorată atât tonalităţii impunătoare a partiturii, cât şi legăturii sale cu perioada atacurilor napoleoniene.
Celebrul „Bolero” al lui Ravel, lucrare ingenioasă concepută în jurul unei singure teme muzicale reluate obsesiv prin „acumularea” treptată a instrumentelor muzicale incluse în partitură, a fost utilizat în pelicule cinematografice, spectacole de teatru sau balet şi a dat chiar denumirea unor filme. Iniţial, compoziţia a fost o comandă a dansatoarei şi actriţei de origine rusă Ida Rubinstein, astăzi piesa fiind cântată atât în săli de concerte cât şi în versiune coregrafică, în săli de spectacol. Veţi asculta, de asemenea, încă o compoziţie a lui Ravel de inspiraţie iberică: Rapsodia spaniolă – Rapsodie espagnole.
Dirijorul Sébastien Rouland a fost invitat al Operelor din Lucerna, Marsilia, Saint-Ètienne, Wiesbaden păşind şi pe scena Operei Comice din Paris. Între anii 2004-2008 a fost dirijor permanent invitat la Théâtre du Châtelet din Paris, Opera Angers din Nantes, Opera Naţională din Lyon, Opera Naţională din Strasbourg, Opera Comică din Berlin, Opera din Leipzig, Opera din Mexic. Proiectele sale viitoare includ punerea în scenă a operelor Cenuşăreasa (Mexic), Werther (Opera din Essen) şi Alceste (Opera Naţională din Paris). Sébastien Rouland a abordat şi repertoriul simfonic, colaborând cu Orchestra Filarmonicii din Brno, Orchestra Filarmonicii din Iaşi, Orchestra Radio din Norvegia, Camerata Zürich, Orchestra din Nürnberg, Orchestra Filarmonicii din Essen, ş.a.
Biletele sunt disponibile pe www.bilete.ro, în oficiile Poştei Române, în Magazinele Inmedio semnalizate “Bilete.ro”, în Magazinele Germanos şi la Casa de Bilete a Sălii Radio.
Pentru alte informaţii legate de Orchestrele şi Corurile Radio vă rugăm să consultaţi site-ul www.orchestreradio.ro sau www.orchestreradio.com.
Accesul la Sala Radio, cu transportul în comun, se poate face cu liniile de tramvai nr. 24 şi 44 până la staţia „Radio România” – Piaţa Virgiliu (Str. Berzei la intersecţia cu Ştirbei Vodă, în apropierea străzii Berthelot). Puteţi de asemenea alege mijloacele de transport care circulă în apropiere – Str. Mircea Vulcănescu, Str. Berzei, Str. Ştirbei Vodă, Bd-ul. Eroilor, Calea Plevnei, Bd-ul. Dinicu Golescu – autobuzele 133, 178, 126, 168, 226, 368 etc.