Gara Băile Herculane intră în reabilitare
Gara Băile Herculane, considerată una dintre cele mai pitorești gări din Banat, se pregătește pentru o transformare majoră. CFR Călători a desemnat câștigătorul licitației pentru reabilitare. Asocierea formată din firmele GDO Mov Impex din Baia Mare și GLB Transark din București a obținut contractul, aducând o soluție integrată de construcție și proiectare pentru modernizarea gării.

Articol editat de Valentina Adam, 21 aprilie 2025, 08:46
SRCF Timișoara caută consultant pentru modernizarea gării Băile Herculane. Valoarea totală estimată a contractului este de 245.582,01 lei (aproape 50.000 de euro). Ofertele trebuie depuse până pe 28 mai 2025, ora 15:00, și trebuie să rămână valabile până pe 28 noiembrie 2025.
Gara Băile Herculane, situată pe linia CF București Nord – Timișoara Nord – Jimbolia, este o stație intermediară, clasificată în rețea ca fiind de importanță istorică. Poziționată la km 405+320 și aflată în apropierea punctului de confluență al râurilor Cerna și Belareca, gara figurează pe Lista Monumentelor Istorice din 2015.
Proiectul face parte dintr-o inițiativă mai amplă, intitulată „Modernizarea/reabilitarea a 47 stații de cale ferată din România – S.R.C.F. Timișoara – Lot 1 stația Băile Herculane (proiectare și execuție)”, finanțată prin Programul Operațional Transport POT 2021-2027 .
Planul de modernizare
Planul de modernizare prevede o reabilitare cuprinzătoare, având ca obiectiv principal îmbunătățirea condițiilor de exploatare și oferirea de servicii de calitate superioară pentru călători. În prezent, stația Băile Herculane nu îndeplinește standardele de interoperabilitate cerute pentru transportul feroviar modern, prezentând numeroase carențe legate de confort și accesibilitate.
Clădirea principală a gării va beneficia de lucrări de consolidare și modernizare, conform recomandărilor unui expert tehnic. Lucrările vizează refuncționalizarea clădirii și actualizarea instalațiilor aferente. Clădirea auxiliară va fi transformată într-un centru de instruire pentru personalul CFR, în timp ce funcțiile actuale destinate călătorilor vor fi relocate în clădirea principală. Acest lucru implică recompartimentarea spațiului, inclusiv demolarea unor pereți de zidărie și construirea unor noi pereți din gips-carton.
Asocierea câștigătoare a licitației, formată din GDO Mov Impex și GLB Transark, va avea sarcina de a aduce gara Băile Herculane la standardele internaționale de operare, asigurând astfel o experiență mai bună pentru pasageri și îmbunătățind eficiența operativă a stației.
Istoria Gării Băile Herculane
Gara din Băile Herculane a fost construită între 1878 și 1886, în stil baroc, după planurile arhitectului A.D. Serres în Băile Herculane. Clădirea gării a fost astfel concepută încât să reproducă cât mai exact castelul de vânătoare din apropierea Vienei al împărătesei Măria Tereza.
Corpul central al Gării Băile Herculane, acoperit de o cupolă cu țigle multicolore dispuse în figuri geometrice, este decorat pe interior cu fresce reprezentând elemente din mitologia romană. Decorul interior este completat de un orologiu, realizat de Paul Garnier, și de câteva corpuri de iluminat frumos lucrate. Pe peron, alături de un interesant ceas de perete, tot marca Paul Garnier, atrag atenția colonadele, acoperite de liane, dispuse paralel cu șinele. De-a lungul vremii pragul Gării din Herculane a fost trecut de personalități de marcă dintre care îi amintim pe Franz Iosif, împărăteasa Sissi, Alexandru I al Serbiei și Carol I al României.
Înainte de a deveni gară, construcția reprezenta casa de vânătoare a împăratului Franz Iosif al Austriei (1830-1916). Clădirea impresionează ca obiectiv turistic printr-o maiestuoasă cupolă, sprijinită de două coloane, ce se găsește în corpul central al clădirii. Cupola este decorată cu picturi ale unor personaje mitologice dintre care iese în evidență legendarul erou Hercules.
Foto: CFR
Urmărește-ne și pe Google News