Preşedintele CM-CS:”Nu ne descurcăm! SIUI-ul este blocat în totalitate. Este o bătaie de joc”
Problemele cu platforma informatică a Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate continuă şi astăzi. Sistemul Informatic Unic Integrat al Cardului Naţional de Sănătate este blocat de mai bine de o săptămână atrag atenţia medicii din judeţele Caraş-Severin şi Timiş.
![Preşedintele CM-CS:”Nu ne descurcăm! SIUI-ul este blocat în totalitate. Este o bătaie de joc” Preşedintele CM-CS:”Nu ne descurcăm! SIUI-ul este blocat în totalitate. Este o bătaie de joc”](https://www.radioresita.ro/wp-content/uploads/2025/02/Daniel-Popovici-SIUI-850x479.png)
Articol editat de Daiana Rosca, 13 februarie 2025, 19:33
Medicii de familie reacţionează din nou! Problemele generată de SIUI le afectează grav activitatea şi nu se mai poate continua în acest ritm, ne-a declarat preşedintele Colegiului Medicilor din Caraş-Severin, Daniel Popovici.
„Nu ne descurcăm! Acest SIUI este blocat în totalitate, nu se pot citi cardurile, nu se validează serviciile, nu se validează rețetele și trimiterile, rețetele sunt făcute pe trei luni, deci nu pot fi ridicate de pacienți fracționar, este o bătaie de joc acest SIUI și această atitudine a Casei Naționale de Asigurări de Sănătate la adresa asiguraților lor și la adresa furnizorilor de servicii medicale”.
În judeţul Timiş unii medici au peste 500 de consultaţii şi servicii medicale nevalidate şi se văd nevoiţi să-şi reprogrameze pacienţii care au nevoie de reţete, răspunzând în această perioadă doar urgenţelor. Şi activitatea medicilor din ambulatoriile de specialitate este afectată de nefuncţionarea sistemului SIUI sustine preşedintele Asociaţiei Profesionale a medicilor de Ambulator Timiş, Flaviu Petrica.
„De la începutul lunii februarie, SIUI nu a mai funcționat deloc, nu am mai putut să trimitem absolut nimic în program, putem să lucrăm offline, pe perioade scurte de timp. Noi trebuie să verificăm, de exemplu, dacă un pacient este asigurat, dacă un pacient nu este asigurat că tu ca medic îi prescrii un tratament pe răspunderea ta pentru că nu poţi să îţi asumi o rețetă care valorează, să zicem, 6.000 lei, 10.000 lei. Sunt foarte multe disfuncționalități atunci când nu merge sistemul informatic”.
Reprezentanţii Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate anunţă medicii şi pacienţii că se lucrează pentru remedierea acestei probleme. În această situaţie pacienţii nu vor avea de suferit pentru că vor putea beneficia de acordarea serviciilor medicale în regim offline, a declarat directorul CJAS Caraş-Severin, Ionuţ Popovici:
„Furnizorii aflați în relații contractuale cu noi au fost informați, atât pe site-ul Casei Naționale, cât și prin comunicate transmise prin toate mijloacele pe care le avem la dispoziție, despre modul în care trebuie să procedeze. A fost emis deja un ordin al președintelui Casei Naționale pentru aprobarea procedurii de transmitere în platforma informatică din asigurările de sănătate a serviciilor acordate offline și a procedurii de validare a acestora, în cazul constatării unor disfuncționalități în funcționare a platformei”.
Ca urmare a problemelor survenite în funcționalitatea Platformei Informatice din Asigurările de Sănătate (PIAS), pentru asigurarea accesului pacienților la servicii medicale/medicamente/ materiale sanitare specifice/dispozitive medicale, CNAS anunță următoarele măsuri:
- derulăm în mod susținut și continuu activități specifice pentru remedierea disfuncționalităților;
- acordarea serviciilor medicale, medicamentelor și dispozitivelor medicale se face:
– în regim off-line;
– fără semnarea cu cardul național de asigurări de sănătate.
Potrivit dispozițiilor legale, în situaţia producerii unor întreruperi în funcţionarea PIAS, constatate şi comunicate de CNAS prin publicare pe site-ul propriu, serviciile medicale, medicamentele şi dispozitivele medicale se acordă în regim off-line.
În data de 7 februarie 2025 pe site-ul www.cnas.ro a fost publicat un anunț privind transmiterea în PIAS de către furnizorii de servicii medicale/medicamente/materiale sanitare specifice/dispozitive medicale a activității efectuate în regim off-line pe perioada indisponibilității platformei informatice, precum și a celei care ar fi trebuit raportată în perioada respectivă.
Acest anunț a fost completat în data de 12 februarie a.c. cu precizări referitoare la regulile de validare:
- ”serviciul medical nu a fost raportat on-line în 3 zile lucrătoare” pentru perioada 31.01.2025 – până la repunerea sistemului în parametri normali de funcționare;
- ”serviciul nu a fost semnat cu cardul” – pentru perioada 12.02.2025 – până la repunerea sistemului în parametri normali de funcționare.
„CNAS menționează în mod expres că persoanele asigurate beneficiază de serviciile medicale, medicamentele și dispozitivele medicale de care au nevoie, în această perioadă. Echipa CNAS își cere scuze pentru inconveniente atât asiguraților, cât și furnizorilor de servicii medicale”.
Rămâne însă o singură problemă, calitatea de asigurat a pacienţilor nu va putea fi verificată de medic dacă sistemul nu funcţionează!