CNA cere Comisiei Europene să ancheteze TikTok având „suspiciuni de manipulare a opiniei publice”
CNA cere Comisiei Europene să ancheteze TikTok având „suspiciuni de manipulare a opiniei publice”. Solicitarea a fost făcută după rezultatele înregistrate la primul tur al alegerilor prezidenţiale.
Articol editat de Oana Nicolae, 26 noiembrie 2024, 17:44
Consiliul Naţional al Audiovizualului a cerut, marţi, 26 noiembrie 2024 Comisiei Europene să iniţieze o investigaţie oficială a reţelei de socializare TikTok privind riscurile democratice legate de activitatea sa în România şi a conţinutului electoral difuzat în timpul campaniei electorale, după cum a transmis Valentin Jucan, vicepreşedinte al CNA.
Creşterea semnificativă în preferinţele electorale a candidatului Călin Georgescu, de la 2% la 22%, bazată pe campanii desfăşurate pe platformă, „a ridicat suspiciuni de manipulare a opiniei publice printr-o utilizare inadecvată a platformei Tik Tok şi lipsa transparenţei în gestionarea conţinutului politic”, conform raportului realizat de Expert Forum.
Această evoluţie a fost atribuită în mare parte unei campanii desfăşurate pe TikTok. Aceasta a fost bazată pe: coordonarea unor conturi care au promovat activ conţinut electoral, fără marcaje adecvate; amplificarea artificială a mesajelor prin algoritmi, utilizând hashtag-uri dedicate, precum #echilibruşiverticalitate, care au atras milioane de vizualizări. Aceste acţiuni au ridicat suspiciuni de manipulare a opiniei publice printr-o utilizare inadecvată a platformei Tik Tok şi lipsa transparenţei în gestionarea conţinutului politic.
Raportul Expert Forum indică că multe materiale distribuite pe TikTok nu au fost marcate ca fiind de natură electorală. Utilizatorii au fost astfel expuşi la conţinut al cărui scop sau origine nu sunt clare.
Deşi TikTok declară că nu permite publicitate politică plătită, analiza arată că platforma: a permis promovarea indirectă a mesajelor politice prin influenceri, fără etichetare adecvată. De asemenea, nu a asigurat transparenţa necesară pentru identificarea sponsorilor sau a surselor conţinutului electoral.
Aceste practici contravin obligaţiilor impuse de DSA privind transparenţa în publicitatea politică.
Algoritmii TikTok nu oferă informaţii clare despre modul în care prioritizează şi amplifică un conţinut audiovizual
În cazul TikTok, algoritmii care prioritizează şi amplifică conţinutul audiovizual sunt opaci. Astfel, utilizatorii şi autorităţile nu au acces la informaţii despre factorii care determină afişarea acestuia. Lipsa transparenţei generează riscuri semnificative, inclusiv:
– distorsionarea dezbaterilor publice, prin promovarea disproporţionată a conţinutului care poate influenţa emoţional publicul;
– Influenţarea procesului electoral, prin amplificarea conţinutului favorabil unui anumit actor politic, fără mecanisme de verificare sau echilibrare.
Această lipsă de transparenţă împiedică autorităţile de reglementare să evalueze dacă platforma respectă obligaţiile impuse de legislaţia europeană, afectând în acelaşi timp încrederea utilizatorilor în procesul democratic.
Acţiunile TikTok au avut un impact semnificativ asupra alegerilor prezidenţiale din România 2024, primul tur, contribuind la: crearea unui avantaj nedrept pentru un singur candidat; manipularea opiniei publice prin conţinut nemarcat; exploatarea tinerilor utilizatori, care reprezintă o parte majoritară a publicului TikTok (8,9 milioane de utilizatori în România).
CNA cere punctual Comisiei Europene să ancheteze TikTok:
1. Să inițieze o investigație oficială asupra conformității TikTok cu prevederile DSA, în special privind transparența algoritmilor și riscurile sistemice;
2. Să solicite TikTok să publice o evaluare detaliată a riscurilor democratice legate de activitatea sa în România;
3. Să impună măsuri corective și sancțiuni pentru încălcările identificate.
4. Să asigure publicarea unui raport privind transparența algoritmică, inclusiv în contextul conținutului electoral difuzat în timpul campaniei electorale pentru alegerile prezidențiale din România 2024, primul tur.
Sursă: News.ro