Autostrada A1 Lugoj – Deva: Primul foraj la „tunelurile pentru urși” va începe în decembrie – secretar de stat
Secretarul de stat în Transporturi, Irinel Ionel Scrioșteanu, a anunțat progrese semnificative pe șantierul secțiunii lipsă Margina-Holdea, parte a Lotului 2 din A1 Lugoj-Deva. Acest proiect, cunoscut drept „lotul urșilor” datorită dificultăților legate de mediul natural, este finanțat prin Programul Național de Redresare și Reziliență (PNRR) și are termenul de finalizare stabilit pentru 2026.
Articol editat de Valentina Adam, 17 noiembrie 2024, 10:00
„Am fost pe șantierul 𝗟𝗼𝘁𝘂𝗹𝘂𝗶 𝟮 (𝗠𝗮𝗿𝗴𝗶𝗻𝗮 – 𝗛𝗼𝗹𝗱𝗲𝗮) al 𝗔𝘂𝘁𝗼𝘀𝘁𝗿𝗮𝘇𝗶𝗶 𝗟𝘂𝗴𝗼𝗷 – 𝗗𝗲𝘃𝗮 𝗔𝟭, supranumit „lotul urșilor”, pentru a verifica stadiul lucrărilor”, a transmis Scrioșteanu, sâmbătă seara pe Facebook.
Stadiul lucrărilor
Lotul de aproape 10 km include două tuneluri de 2,13 km în total, 3 viaducte, 2 pasaje și 23 de podețe, avansează.
- Pregătirea șantierului și a echipamentelor:
- Au fost achiziționate 5 linii complete de utilaje pentru forajul tunelurilor, urmând ca alte 5 linii să fie aduse. Începutul efectiv al forajului este programat pentru mijlocul lunii decembrie 2023, cu deschiderea a 8 fronturi de lucru.
- Utilizarea metodei austriece de săpare va permite finalizarea tunelurilor până în 2026.
- Lucrări pregătitoare finalizate:
- Descărcarea arheologică și deminarea zonelor afectate.
- Construirea drumurilor tehnice de acces și instalarea unei stații de betoane în Margina.
- Defrișări în fondul forestier din județele Timiș și Hunedoara, cu o etapă suplimentară în curs de pregătire.
- Decopertarea stratului vegetal pe întregul traseu.
- Construcții în desfășurare:
- Peste 1.100 de piloți forați, armați și turnați din totalul de 2.200 necesari.
- Lucrări la portalurile celor două tuneluri și zona cut & cover.
- Execuția stratului de fundație din balast și a saltelelor de balast, alături de blocaje de arocamente pentru stabilizarea terenului.
- Armarea grinzilor de coronament și lucrări de terasament pe întregul traseu.
„Deși constructorul a început lucrările pe acest lot de puțin timp, mobilizarea acestuia este una foarte bună, având în șantier 450 muncitori și 200 utilaje, iar ritmul lucrărilor este unul susținut”, mai transmite oficialul de la Transporturi.
Proiectul Margina-Holdea este esențial pentru conectivitatea rutieră a României, reprezentând ultima secțiune lipsă a autostrăzii A1, care leagă Nădlac de Sibiu. Secțiunea include și un Centru de Întreținere și Coordonare, contribuind la întreținerea viitoarei infrastructuri.
„Este unul dintre loturile pe care le vom finaliza în 2026, fiind finanțat din PNRR și depunem toate eforturile în acest sens. Totodată, ne menținem ținta ca odată cu finalizarea loturilor montane Sibiu – Pitești să circulam în 2028 la nivel de autostradă de la Constanța la Nădlac”, anticipează secretarul de stat.
În octombrie, ministrul Transporturilor Sorin Grindeanu anunța că firmele lui Dorinel Umbrărescu începuseră lucrările la portalurile de acces ale tunelurilor de pe lotul Margina – Holdea din Autostrada Lugoj – Deva. Potrivit estimărilor acestuia, bucata – lipsă din A1 ar putea fi gata mai deveme de finalul anului 2026.