ART Mindspace – ateliere interdisciplinare la Centrul de Voluntariat Mansarda Reșița
Proiectul ART mindspace adică navigarea artei prin tehnologie este un proiect care se desfășoară în perioada iunie – septembrie 2024. Conceptul atelierelor interdisciplinare aparține Paulei Iancu și lui Daniel Miron, studenți și voluntari seniori în organizația Centrului de Voluntariat Mansarda Reșița.
Articol editat de Valentina Adam, 21 iulie 2024, 09:00
De unde a plecat ideea? O întâlnire neplanificată într-o galerie de artă a schimbat radical traiectoria vieții celor doi tineri care studiază în domenii complet diferite. Anul trecut, la expoziția Art Encounters din Timișoara, o instalație interactivă a unit într-un mod neașteptat preocupările Paulei și a lui Daniel. Fascinați de această experiență interactivă, s-au întrebat cum ar fi dacă astfel de momente ar deveni parte din viața comunității noastre, cum ar putea contribui la stimularea interesului copiilor și tinerilor față de noile forme ale artei contemporane.
Revenind în Reșița, s-au simțit adesea constrânși de lipsa unei expuneri la noile tendințe culturale. Și-au dat seama că poate de aceea există adesea tendința de a categorisi și respinge ceea ce nu înțelegem. Și-au dat seama că ei doi sunt norocoși că în adolescență, au fost adesea implicați în workshop-uri interdisciplinare care promovau colaborarea. Centrul de tineret Mansarda a fost pentru Paula și Daniel o gură de aer proaspăt și un suflu nou de libertate, care le-a permis să gândească critic și să realizeze că pot învăța din orice situație, odată ce lasă prejudecățile în urmă.
În lumea de astăzi, care se schimbă rapid, copiii și tinerii au nevoie de mai mult decât cunoștințe tradiționale pentru a reuși în viață. Prin îmbinarea lumii științei și artei, atingem o mulțime de beneficii care depășesc granițele convenționale. În Reșița există copii și tineri curioși, talentați în diverse domenii, care ar vrea să exploreze într-un mod care să le permită să-și dezvolte creativitatea, imaginația și abilitățile de gândire critică, să fie „echipați” pentru provocările secolului 21. Considerăm că în Reșița sunt puține oportunități care să le permită copiilor și tinerilor să se formeze prin programe de educație non-formală în domenii interdisciplinare, cum este cel pe care îl propunem noi, îmbinarea științei cu arta.
Încurajați de experiența lor recentă Paula și Daniel au propus un proiect pilot: un workshop multidisciplinar destinat elevilor cu interese conexe, într-un mediu de învățare relaxant, fără presiune. Scopul este de a familiariza participanții cu modul în care arta și știința pot conlucra într-un mod nonformal și aplicativ. Prin tehnici de modelare pe calculator, bricolaj și imprimare 3D, robotica îi ajută pe copii să întreprindă mijloace de experimentare creativ în proiectele lor.
”Cursurile Art Mindspace au debutat în 28 iunie 2024, sunt organizate în grupuri mici, de până la 16 elevi, cu vârste între 11 și 15 ani, desfășurate în trei module a câte trei zile consecutive, concepute pentru a oferi copiilor o introducere în arta interactivă. Am trecut de la inițierea participanților cu noțiuni de estetică, prin exerciții de analiză și înțelegere a mediului înconjurător, apoi la activități practice de bricolaj și lucru cu imprimanta 3D. S-a format un dialog liber despre democratizarea artei în spațiul public și modul în care putem integra tehnologia într-un mod uman în conceperea artei dublate de o introducere in programul de modelare digitala compatibil cu imprimanta 3d.
De luni, din 22 iulie, timp de 3 zile urmează cea de-a treia sesiune în care vom clădi pe fundația solidă creată de exercițiile anterioare, acest atelier se concentrează pe lucrul cu motoare și senzori prin noțiuni introductive de robotică. Elevii vor lucra în echipe, experimentând cu mecanisme regăsite în instalații interactive pentru a realiza prototipuri de lucrări mobile, explorând cum putem să le dăm viață prin tehnologie”.
Facilitatorii acestui curs sunt Daniel Miron și Iancu Paula, voluntari la Centrul de Tineret Mansarda cu experiență în educația non-formală. Paula Iancu, studentă la Arhitectură în Timișoara, pasionată de artă și implicată constant în proiecte de voluntariat, oferă o perspectivă umanistă asupra artei contemporane prin exerciții de analiză, dezbatere și aplicare practică. Daniel, student la Informatică la Universitatea de Vest din Timișoara și pasionat de robotică, are un mod răbdător și concis de a-și împărtăși expertiza tehnică prin exerciții aplicative. Împreună asigură un spațiu sigur și incluziv pentru toți participanții, scopul, fiind înainte de orice, acela de a încuraja copiii să exploreze curiozitatea în toate formele ei.
Proiectul a fost acceptat spre finanțare prin Fondul Științescu Banatul Montan.