„Anghel Saligny” greu de atins, dar nu imposibil
Trei drumuri județene din Caraș-Severin au fost alese pentru a fi modernizate prin programul național de investiții „Anghel Saligny”, dar niciunul nu are contractul semnat.
Articol editat de Sebastian Dragomir, 2 aprilie 2024, 12:18 / actualizat: 3 aprilie 2024, 15:45
Este vorba despre drumurile județene 573 A, 571 J și 683, care fac legătura între Berliște și Iam, între Ciclova Română și Potoc, respectiv între Zăvoi și Poiana Mărului. Pentru niciunul dintre ele nu exista documentația tehnică, iar realizarea DALI-urilor a durat mult, se scuză președintele Romeo Dunca.
„Aceste trei drumuri, de care toată lumea spune că sunt foarte importante, au devenit importante abia acum. Dacă ar fi fost importante înainte, în mandatele trecute, noi găseam ceva documentație făcută. Ne-am apucat și am făcut DALI-urile, am făcut licitațiile, sumele știți că nu au fost așa de mari. S-au câștigat licitațiile, dacă țineți minte am stat după tot felul de răspunsuri, n-am avut banii din buget, am așteptat, am așteptat, și în final s-au semnat aceste contracte și aceste DALI-uri au fost făcute așa cum trebuie. Totuși, să faci atâția kilometri de drum județean ca și documentație, nu este atât de ușor. Și acesta DALI-uri au fost livrate.“
O altă problemă o constituie lipsa de interes a constructorilor pentru drumurile Berliște-Iam și Ciclova Română-Potoc, mai spune Romeo Dunca.
„Am inițiat și licitațiile de execuție și de proiectare, pentru că am avut experiența neplăcută să avem contracte semnate după care am făcut proiectele și am constatat că am avut nevoie de 50% sume neeligibile ca să ne încadrăm în proiecte. Pentru că nu mai semănau proiectele cu studiile inițiale. Acesta este motivul pentru care am zis că mergem pe licitație de proiectare și execuție ca să știm care sunt costurile cât mai aproape de realitate pentru a nu avea cheltuieli neeligibile atât de mari. Ținând cont că, de exemplu, la drumul de la Berliște, suma nu este acoperitoare. Noi am băgat tot drumul pentru că nu putem să alegem care zonă n-o s-o facem, dacă tot drumul este calamitat. Și acolo sumele alocate nu erau suficiente. Din studiile care au ieșit la DALI, am constatat că pe aproximativ 7 kilometri nu trebuie să fie schimbată și structura drumului. Și atunci așteptăm din proiectare să vedem costurile exacte. Din nefericire, la cele două drumuri, unde licitația a fost făcută, nu s-a prezentat niciun constructor. Licitația s-a încheiat acum două săptămâni, nu s-a prezentat niciun constructor. Am inițiat o procedură simplificată acum, să alocăm doar proiectarea. Și în momentul în care avem proiectarea câștigată, în momentul 2 vom semna contractele de finanțare.“
În cazul drumului de la Zăvoi până la Poiana Mărului s-a făcut un schimb de teren cu Primăria din localitate și a fost necesară o abordare diferită.
„La cel de-al 3-lea drum, de la Poiana Mărului, Primăria câștigase o finanțare tot pe Anghel Saligny pentru apă și canal, care avea obiect același drum județean care trecea prin localitate. Am făcut un schimb de drumuri, am preluat drumul comunal care însemna centura localității Măru, cedând parte din drumul județean care trecea prin centrul satului, în așa fel încât el să fie refăcut ca procedură de readucere la starea inițială, după ce proiectul pe apă și canal pe același program urma să fie implementat. Iar rezultatul final era ca localitatea respectivă și drumul județean respectiv să aibă ambele variante modernizate. Acolo am întârziat un pic și n-am putut să scoatem la licitație din această cauză, pentru că avizele de la Apele Române, vizavi de poduri, de expertizele la poduri, totuși necesită timp.“
Cert este că niciunul dintre cele trei drumuri de pe „Anghel Saligny“ se a intrat în linie dreaptă, dar aceste contracte vor fi semnate și drumurile se vor face, susține președintele Consiliului Județean Caraș-Severin.