Reşiţenii pot decide ce investiţii vor fi derulate în oraş
Primăria Reşiţa le dă posibilitatea cetăţenilor să aleagă ce investiţii vor fi derulate în oraş, în cadrul unui proiect-pilot de bugetare participativă.
Articol editat de Mirabela Afronie, 25 octombrie 2023, 19:43 / actualizat: 27 octombrie 2023, 6:52
Pentru prima dată, Primăria Reşiţa împreună cu Societatea Academică din România derulează un proiect-pilot de bugetare participativă, cofinanţat din Fondul Social European, prin Programul Operaţional Capacitate Administrativă 2014-2020.
Între 15 noiembrie şi 1 decembrie, reşiţenii care doresc să se implice activ în comunitate sunt aşteptaţi să depună proiecte de interes, care vizează două domenii: mobilitate şi amenajarea spaţiului public, a declarat reprezentantul administraţiei locale, Dorinel Hotnogu.
1. Mobilitate – amenajare de alei și de piste de biciclete, trotuare reabilitate, treceri de pietoni, creșterea gradului de accesibilitate pentru persoanele cu dizabilități, propuneri de zone cu restricții auto, îmbunătățiri la stații de
transport public etc.
2. Amenajarea spațiului public – spații verzi, locuri de joacă, squaruri, curți de școli, baze sportive, amenajări temporare la râu, evenimente în spațiul public, centre comunitare, pontoane etc
Bugetarea participativă este un proces decizional care implică
cetăţenii, alături de administraţie, în luarea unor decizii privind bugetul oraşului. Propunerile de proiecte se pot face doar după obţinerea a 30 de semnături. O persoană, asociaţie sau grup de iniţiativă civică poate să aibă maxim două proiecte, câte un proiect la fiecare categorie, la o ediţie de bugetare participativă.
Calendarul procesului de bugetare participativă
Depunere: 15 noiembrie – 1 decembrie 2023
-Promovarea etapei de colectare a adeziunilor pentru proiecte la nivel de cartier prin întâlniri auto-organizate de cetățeni, dar și prin întâlniri facilitate de Consiliul Bugetării Participative;
-Depunerea propunerilor pe platforma online bp.primariaresita.ro și la sediul Primăriei, pentru cetățenii care au nevoie de asistență;
Verificare proiecte depuse: 4 decembrie – 15 decembrie 2023
-Verificarea eligibilității și feedback pentru clarificarea și
completarea și/sau corectarea propunerilor, soluționarea
contestațiilor posibile privind eligibilitatea la dezbateri publice ale Consiliului Bugetării Participative;
Votare proiecte depuse: 10 ianuarie – 30 ianuarie 2024
-Votul publicului pentru cele două categorii și publicarea listei cu proiectele câștigătoare;
-Realocarea eventuală a bugetului în ipoteza în care proiectele câștigătoare au o valoare însumată mai mică de 1.000.000 lei
Afișare rezultate: 31 ianuarie 2024
-Implementarea și monitorizarea periodică a implementării proiectelor.
Proiectele declarate câştigătoare vor fi incluse în bugetul
municipiului Reşiţa fie la rectificarea anului în curs, fie cel târziu în exerciţiul bugetar al anului următor. Implementarea se va realizat în cel mult doi ani de la data votului şi va fi monitorizată activ de către Consiliul Bugetării Participative prin întâlniri care vor avea loc cel puţin trimestrial.