Ascultă Radio România Reșița Live

[AUDIO-FOTO] Istoria se întoarce acasă: După 90 de ani, una din locomotivele fabricate la Reşiţa va fi relocată în urbe

Doar una din cele două locomotive cu abur, fabricate în uzinele din Reşiţa, care trebuiau să fie relocate în urbe, va fi readusă acasă, a declarat primarul Ioan Popa:

[AUDIO-FOTO] Istoria se întoarce acasă: După 90 de ani, una din locomotivele fabricate la Reşiţa va fi relocată în urbe

Articol editat de Gerhard Chwoika, 31 ianuarie 2023, 07:42 / actualizat: 31 ianuarie 2023, 9:31

O să aducem una dintre ele, necesită niște lucrări pe care nu și le asumă nimeni, de a o face în așa manieră încât să poată să vină pe șine până la Reșița și nu putem să aducem decât una dintre ele. Am discutat cu ministrul transporturilor Grindeanu, zilele trecute, şi anul acesta reuşim una dintre ele s-o aducem. A fost un calvar, am stat mai mult după documente. Nu despre bani a fost vorba. Aici a fost vorba doar despre documente. N-am găsit pe nimeni să-și asume așa ceva. Nu poți să o aduci rutier şi nici pe calea ferată pe platformă, pentru că sunt tuneluri prin care nu treci„.

Amintim că, la Reşiţa va ajunge doar locomotiva din seria 230.132, fabricată în fostele uzine din oraş în urmă cu 91 de ani.

Istoricul Locomotivei cu Abur 230.132 (Locomotiva solicitată Ministerului Transporturilor pentru a fi relocată la Reșița):

La data de 14 noiembrie 1932 a fost livrată de Uzinele de Fier și Domeniile din Reșița către Depoul Brașov. La 26 martie 1940 este transferată către Depoul Teiuș, iar de aici, la 10 septembrie 1940 este repartizată Depoului Cluj. La 1 decembrie 1940, în urma tratatului Ribbentrop – Molotov, locomotiva este evacuată de la Cluj, la Depoul Brașov. Pe 1 februarie 1946 este reparată la Atelierele Grivița București, fiind repartizată apoi la Depoul Ploiești. La 19 aprilie 1947 de la Depoul Ploiești este repartizată la Depoul Bârlad, iar de aici, la 10 august 1947 este transferată la Depoul Iași. La 1 martie 1952 este transferată de la Depoul Iași, la Depoul Galați, fiind transferată la 18 iunie 1966 la Depoul Bacău. De aici, la 22 mai 1968 este transferată la Depoul Ploiești. La data de 13 noiembrie 1976 a fost retrasă din serviciu la Depoul Ploiești. Ultimul tren remorcat a fost tr. 3336 Târgoviște – Ploiești Sud, fiind condusă de mecanicul Cosac Gheorghe și fochistul Ifrim Gheorghe. Din construcție și până la retragerea din serviciu a parcurs 1 706 044 km ( la aceștia se vor adăuga km necunoscuți, parcurși in perioada 1 noiembrie 1940 – 31 mai 1941 și 1 februarie – 30 iunie 1945). Pe parcursul activității sale a efectuat un număr de 23 de reparații programate în atelierele reparatoare sau în depouri. A efectuat reparații capitale în Atelierele Grivița București între 5 iulie și 12 octombrie 1962. Modificări constructive, invenții și inovații efectuate la Locomotiva 230.132 La reparația de la Atelierele Grivița din 18 mai 1943 s-au montat în cabină scaune pentru mecanic și fochist; s-au consolidat plăcile boghiului. La reparația de la Atelierele Grivița din 4 septembrie 1945 s-a modificat marchiza locomotivei și s-a montat paravan de scânduri contra curentului. Tot la Atelierele Grivița, la 9 august 1949 s-au montat grătare basculante la cutia de foc, tăblițe cu numele Depoului de domiciliu și reparații, iar ca inovație s-a realizat o boltă de cărămidă în cutia de foc ( inovație a lui Constantin Frățilă – Ploiești). La reparația de la Atelierele Grivița din 10 august 1953 s-a montat frâna directă la locomotivă, s-a modificat cabina cu paravan din tablă contra curentului. La reparația de la Atelierele Grivița din 9 aprilie 1960 s-a montat pompa de aer modernă tip „Duplex”, manșoane cu garnituri metalice la tije și contra tije piston, inovație Ing. Comănescu. Din construcție, tenderul locomotivei a avut o capacitate de 21,5 tone apă, 4 tone păcură și 4,2 tone cărbune. La reparația de ¼ din 27-28 ianuarie 1971, efectuată în Depoul Ploiești la tenderul 230.530 (ultimul tender al Locomotivei) s-a mărit capacitatea cutiei pentru cărbuni la 4,5 tone.

Sursa bibliografică şi foto: Bogdan Andrei Mihele

Trafic restricţionat la Bocşa: Se lucrează la reabilitarea trecerii la nivel cu calea ferată din cartierul Montana
Actualitate vineri, 6 septembrie 2024, 19:47

Trafic restricţionat la Bocşa: Se lucrează la reabilitarea trecerii la nivel cu calea ferată din cartierul Montana

Trafic restricţionat la Bocşa: Se lucrează la reabilitarea trecerii la nivel cu calea ferată din cartierul Montana. După un an de neplăceri...

Trafic restricţionat la Bocşa: Se lucrează la reabilitarea trecerii la nivel cu calea ferată din cartierul Montana
Elevii din Şoşdea, Măureni și Bocşa vor avea din nou transport spre Reşiţa
Actualitate vineri, 6 septembrie 2024, 18:00

Elevii din Şoşdea, Măureni și Bocşa vor avea din nou transport spre Reşiţa

Un microbuz va transporta elevii din Şoşdea, Măureni şi Bocşa la şcolile din Reşiţa începând de luni, 9 septembrie. Potrivit primarului...

Elevii din Şoşdea, Măureni și Bocşa vor avea din nou transport spre Reşiţa
De la APIA la APM: Adrian Dorobanţ este noul director al Agenţiei de Protecţie a Mediului Caraş-Severin
Actualitate vineri, 6 septembrie 2024, 17:26

De la APIA la APM: Adrian Dorobanţ este noul director al Agenţiei de Protecţie a Mediului Caraş-Severin

Adrian Dorobanţ este de vineri, 6 septembrie noul director al Agenţiei Judeţene de Protecţie a Mediului Caraş-Severin. La instalarea în...

De la APIA la APM: Adrian Dorobanţ este noul director al Agenţiei de Protecţie a Mediului Caraş-Severin
Fântâna cinetică prinde culoare
Actualitate vineri, 6 septembrie 2024, 16:03

Fântâna cinetică prinde culoare

Fântâna cinetică din centrul municipiului Reșița va fi repornită la începutul lunii viitoare. În prezent, se lucrează la pavarea celor două...

Fântâna cinetică prinde culoare
Actualitate vineri, 6 septembrie 2024, 15:41

Se reduce vârsta de pensionare pentru mame. Cu o condiție

Noua lege a pensiilor prevede reducerea vârstei de pensionare pentru femeile care au născut și crescut mai mulți copii. Maximul pe care o mamă...

Se reduce vârsta de pensionare pentru mame. Cu o condiție
Actualitate vineri, 6 septembrie 2024, 14:00

Constantin Orghidan comemorat la Oțelu Roșu și Caransebeș

La aproximativ 1 an de la reînhumarea numismatului și industriașului Constantin Orghidan, Episcopia Caransebeșului a organizat un eveniment...

Constantin Orghidan comemorat la Oțelu Roșu și Caransebeș
Actualitate vineri, 6 septembrie 2024, 13:34

An școlar nou, probleme vechi în Caraș-Severin. Școli fără avize și fără pază adecvată

În pragul noului an școlar, mai multe unități de învățământ din județul Caraș-Severin își deschid porțile fără a deține avizele de...

An școlar nou, probleme vechi în Caraș-Severin. Școli fără avize și fără pază adecvată
Actualitate vineri, 6 septembrie 2024, 11:23

Bacalaureat 2025 începe pe 27 ianuarie cu proba de Limba română oral. Noutatea: se pot vizualiza lucrările înainte de contestaţii

Ordinul ministrului Educaţiei privind organizarea şi desfăşurarea examenului naţional de Bacalaureat 2025 a fost publicat în Monitorul Oficial,...

Bacalaureat 2025 începe pe 27 ianuarie cu proba de Limba română oral. Noutatea: se pot vizualiza lucrările înainte de contestaţii