[AUDIO] ”Seniorii” din Banatul Montan au apelat și în 2022 Telefonului vârstnicului pentru informare, consiliere, sprijin material sau emoțional
2.500 de seniori din România au beneficiat în 2022 de informare, consiliere, îndrumare, sprijin material sau emoțional la Telefonului vârstnicului în 2022. Persoanele vârstnice au sunat, anul trecut, la numărul de telefon dedicat lor de peste 13.000 de ori. Dintre aceştia, cei mai mulţi provin din mediul rural şi oraşe mici, au între 70 şi 80 de ani şi au declarat că locuiesc singuri.
Articol editat de Cristina Corocan, 11 ianuarie 2023, 13:27 / actualizat: 11 ianuarie 2023, 15:58
Din vestul țării au fost peste 100 de noi apeluri, peste 40 provenind din Caraș-Severin.
”La Telefonul Vârstnicului-0800460001, seniorii, dar și aparținătorii primesc informații punctuale, practice și actualizate. Ne pot suna de luni până vineri între orele 8-20 și sâmbăta între orele 8-16 este o linie gratuită, confidențială, apelabilă din orice rețea de oriunde din România. În anul 2022 am înregistrat peste 13000 de convorbiri telefonice de la aproape 2500 de seniori și aparținători. Pe primul loc este nevoia de informații utile. În continuare, seniorii nu au acces la mijloacele moderne de informare și atunci existăm noi, ”Google-ul seniorilor”, cum ni se mai spune, căutăm pe internet informațiile de care au ei nevoie numere de telefon, adrese, informații cu caracter general. Apoi suntem sunați pentru informații legate de sprijinul seniorilor, îngrijiri la domiciliu și informații despre cămine pentru seniori. Pe locul 3 suntem sunați pentru informații legate de cum pot obține un sprijin financiar și material. Îi direcționăm spre instituții publice și private care oferă pachete cu alimente, cantină socială sau tichete sociale. Pe locul 4 avem nevoia de sprijin emoțional. Se știe că vârstnicii sunt singuri, chiar dacă locuiesc cu copiii. Din păcate, aceștia sunt plecați la serviciu și seniorii rămân singur pe timpul zilei și atunci trebuie încurajați să-și găsească un mod de petrecere a timpului. Noi, pe lângă că stăm de vorbă cu aceștia, încercăm să le găsim și soluții. Să meargă la un club de seniori, să lege noi prietenii și astfel se leagă și de nevoia noastră de pe locul 5 și anume de îmbătrânire activă. Încurajăm să meargă la cluburi de seniori, la centre de zi, să facă voluntariat.
Am făcut o centralizare și pe zona de vest a țării, de unde în 2022 am înregistrat aproximativ 100 de contacte noi. Și nevoile am observat că sunt în principal aceleași informații utile, îngrijire și suport în raport cu gradul de dependență, sprijin financiar, sprijin emoțional și activități de îmbătrânire activă. Din județul Caraș-Severin au fost aproximativ 40 de apeluri, contacte noi. Noi avem și în programul nostru de reapelare 4 vârstnici din județ. Povestim ce au mai făcut, purtăm discuții pe care fiecare dintre noi le are cu bunicii din viața lui. Noi ne dorim să ajungem în localitățile din mediul rural și în orașele mici, pentru că am observat că acolo seniorii sunt mai puțini activi, nu au atâtea variante de a ieși din casă și atunci căutăm. De aceea ne bucurăm că suntem sunați și de către seniorii din vestul țării. Avem apeluri în special din mediul rural și din orașele mici. La fel și din județul Caraș-Severin. Sunt din mediul rural. Cei mai mulți dintre cei care ne apelează sunt cu vârste cuprinse între 70 și 80 de ani, aproximativ 32 %, dar avem și 64 de seniori care ne-au sunat în 2022 cu vârsta peste 90 de ani. Ne sună și aparținătorii acestora, de către copii, nepoți sau alte cunoștințe, care ne cer soluții pentru problemele seniorilor din viața lor. De asemenea, au fost apeluri din județul Timiș, din Arad, Hunedoara. Avem apeluri și din toate zonele țării. Suntem o echipă de 4 asistenți sociali, de semenea cu o echipă de voluntari, 15 voluntari care îi sună săptămânal pe seniorii singuri și stau de vorbă cu ei și o echipă de voluntari psihologi. 5 avem acum, care oferă ședințe de consiliere telefonice gratuite persoanelor care, vârstnicilor, care prezintă stări de anxietate și depresie”, a spus Roxana Molocea, coordonator al serviciului Telefonul Vârstnicului, la Fundaţia Regală Margareta a României.
„Telefonul vârstnicului” este 0800460001 și poate fi apelat gratuit de luni până vineri, între orele 08:00 şi 20:00 și sâmbăta, între 08:00 şi 16:00.
sursa foto: Telefonul Vârstnicului