Cărţile digitale, audiobookurile şi abonamentele la presa online vor fi mai ieftine de la 1 ianuarie
Camera Deputaţilor, în calitate de for decizional, a adoptat, marţi, un proiect de lege care prevede reducerea cotei TVA la 5% la comercializarea cărţilor în format electronic.
Articol editat de Valentina Adam, 17 noiembrie 2021, 04:52
S-au înregistrat 302 voturi „pentru” şi două abţineri, iar legea va intra în vigoare la data de 1 ianuarie 2022.
„Gata, am trecut legea cu 5% TVA la cărţii digitale şi presă online. 302 voturi pentru, două abţineri. Merge la promulgare şi de la 1 ianuarie carţile digitale, audiobookurile şi abonamentele la presa digitala vor fi cu 11% mai ieftine. Inclusiv cele de pe Kindle, iBooks, Google + ziarele şi publicaţiile internaţionale”, a transmis deputatul USR Cătălin Teniţă pe pagina sa de Facebook.
Iniţiativa legislativă prevede extinderea sferei de aplicare a cotei reduse de TVA şi asupra comercializării cărţilor în format electronic, în scopul susţinerii lecturii. USR spune că „preţurile la cărţile electronice comercializate în România vor scădea după ce Parlamentul a adoptat o iniţiativă legislativă, co-iniţiată de deputatul USR Cătălin Teniţă, de reducere a TVA de la 19% la 5% pentru e-books şi presa digitală”.
„Cota redusă de 5% se aplică asupra asupra bazei de impozitare pentru următoarele livrări de bunuri şi prestări de servicii: livrarea de manuale şcolare, cărţi, ziare şi reviste, pe suport fizic şi/sau pe cale electronică, cu excepţia celor care au, în totalitate sau în mod predominant, un conţinut video sau un conţinut muzical audio şi a celor destinate exclusiv sau în principal publicităţii”, prevede actul normativ.
În momentul de faţă, se arată în Expunerea de motive a proiectului iniţiat de Cătălin Teniţă (USR) şi Sebastian Burduja (PNL), piaţa de carte din România este cea mai mică din UE, raportat la numărul de locuitori, cu o valoare de numai 60 – 65 milioane euro anual, conform Eurostat.
Alte argumente prin care iniţiatorii au pledat pentru această diminuare a TVA:
– 95% din românii cu vârste de peste 18 ani nu achiziţionează nici măcar o carte în decursul unui an.
– proporţia segmentului de carte electronică este de sub 1% din piaţa de carte, echivalentul a 600.000 de euro anual. În Germania, Franţa, Marea Britanie sau SUA, acest segment reprezintă între 5 şi 15%
– în toată lumea are loc o tranziţie digitală rapidă, inclusiv în privinţa obiceiurilor de consum cultural, mai ales în rândul tinerilor, obişnuiţi cu tableta sau telefonul, nu cu mersul la bibliotecă sau librării
– criza Covid-19 a limitat dramatic programul bibliotecilor