Tehnologia la zi – despre iPhone fără cabluri, salvarea planetei, mașini electrice și un record mondial
După ce în articolul precedent vă spuneam că Uniunea Europeană a anunțat că se gândește serios să forțeze producătorii de telefoane să adopte un port universal de încărcare, acesta fiind, potrivit jurnaliștilor tech de la ZonaIT, cel de tip USB-C. Iar asta, fie vorba între noi, nu ar fi o cerere imposibilă, întrucât toate smartphone-urile cu Android din ultimii ani au venit cu un astfel de port. Apple încă folosește cablurile Lightning, iar dacă vor fi obligați să adopte un nou port de încărcare, la fel de bine i-am putea vedea cum încep să lanseze iPhone fără nici un fel de conectivitate pe cablu.
Articol editat de Ovidiu Babolea, 26 septembrie 2021, 10:08 / actualizat: 27 septembrie 2021, 8:50
Asta ar fi posibil cu ajutorul unei portițe în legea propusă de Uniunea Europeană, care stipulează că dacă un telefon poate fi încărcat și wireless, producătorul nu va fi obligat să îl înzestreze și cu un port USB-C. Iar cu o fereastră de 24 de luni în care companiile producătoare de telefoane ar trebui să se conformeze, Apple are destul timp încât să dezvolte un iPhone fără un port de încărcare.
Nu e o premieră
Iar asta nu ar fi prima dată când Apple elimină porturi de conectivitate prin calbu de pe iPhone.
Să ne amintim lansarea lui iPhone 7 când Apple ne-a prezentat primul său telefon fără port jack, pentru căști. Și contrar a ceea ce cred mulți, nu a fost prima companie care a eliminat acest port, dar a fost de departe cea mai influentă datorită popularității și poziției pe care o ocupă în piață. Iar dacă se va repeta istoria, de această dată cu portul de încărcare, am putea vedea o revoluție în lumea telefoanelor mobile… o revoluție care a cam lipsit de vreo 10 ani încoace.
Tehnologia există
Există totuși și posibilitatea în care Apple eșuează cu această mutare, ori cea în care se conformează și vom vedea iPhone-uri cu USB-C în locul portului Lightning care este folosit de aproape un deceniu.
Ideea de a trece la încărcare wireless nu este SF în acest punct, mai ales după ce am văzut producători precum OnePlus care oferă încărcare rapidă fără fir, la 50W; adică bateria ajunge la capacitate full în 43 de minute.
Tehnologia există, dar este nevoie de un nume influent care s-o popularizeze.
***
Mașinile electrice ar putea salva planeta
Și de la baterii și modalități de a le încărca impuse sau supuse… trecem la un alt subiect, tot cu baterii, dar din categoria tehnologiilor pe 4 roți și vă spun că Mașinile electrice ar putea reduce la jumătate cererea de petrol! Iar asta chiar explică de la sine cum salvează, transportul pe curent, planeta.
Un impuls global către electrificarea transportului rutier pentru a reduce emisiile de carbon ar putea reduce cererea pentru capacitatea mondială de rafinare a petrolului la jumătate în 2050, spune firma de consultanță Rystad Energy.
„În viitor vom atinge până în 2050 undeva aproape de 90% din electrificare”, a declarat Mukesh Sahdev, vicepreședinte senior la Rystad Energy, citat de playtech.ro, adăugând că acest scenariu ar duce probabil la o scădere cu 50% a capacității de rafinare globale.
Cererea rămâne
Vehiculele electrice vor reduce consumul global de benzină și motorină, însă cererea pentru alte produse petroliere rafinate din sectoarele aviației, maritime și petrochimice ar putea rămâne ridicată din cauza urbanizării, ceea ce va reprezenta o provocare pentru sectorul rafinării, a spus Mukesh.
De altfel, în comunicatul firmei de consultanță aceștia contrazic estimările Agenției Internaționale a Energiei.
„Scenariul comparabil al Rystad Energy vede cererea de petrol la 94 milioane bpd în 2030 și 36 milioane bpd în 2050 și prevede necesitatea unor noi proiecte care să livreze aproximativ 10 milioane bpd de petrol din câmpuri noi în anii 2030. De fapt, ne așteptăm la o creștere mai rapidă a vehiculelor electrice decât AIE, dar nu împărtășim opinia că schimbările de comportament și biocombustibilii vor putea elimina cererea de 23 milioane bpd până în 2030”, a declarat Rystad.
Un viitor fără petrol
„Cum vom răspunde acestor cereri cu o reducere de 50% a capacității de rafinare? Cred că este un semnal important că am putea avea o mulțime de probleme în sectoarele care au o cerere foarte mare. Acest lucru va duce la o raționalizare semnificativă a activelor pe un întreg segment din lanțul de aprovizionare.”, a adăugat el.
De exemplu, instalațiile de cocsare, utilizate pentru producerea benzinei și motorinei, ar trebui să-și ajusteze producția pentru a produce mai mult cocs pentru grafit în baterii, a spus el, adăugând că prelucrarea petrolului nerafinat direct în produse petrochimice este o altă tendință.
Cu alte cuvinte, în următoarele decenii, pentru a supraviețui pe piață, producătorii de combustibili fosili vor trebui să se reprofileze.
***
Record auto-electric
Și în fine, dacă tot vorbim despre transportul rutier electric… Undeva în prima jumătate a acestei luni un record mondial a fost stabilit de un camion electric, care a reușit să parcurgă distanța de 1099km cu un singur ciclu complet de încărcare a bateriei.
Producatorul de camioane electrice Futuricum, in parteneriat cu Continental si firma de livrari DPD au reușit această performanță, recordul însa nu a fost atins in conditii normale de trafic: camionul electric cu origini in Volvo FH a fost condus timp de 23 de ore pe circuitul oval Contidrom in apropiere de Hanover, Germania.
Potrivit celor de la arenaIT, fost condus de 2 piloti care faceau schimb la fiecare 4.5 ore si au efectuat 392 de ture ale circuitului. Viteza de deplasare a fost de 50km/h.
Acesta cantareste 19 tone si dezvolta 680 de cai putere. Consumul mediu înregistrat a fost de 58 kWh/ 100 km, bateria având o capacitate maximă de 680 kWh.
Camionul nu este un model nou, acesta este folosit deja in Elvetia de catre firma de livrări DPD.