[FOTO] Teatru radiofonic:” IHamlet” de Elise Wilk și „Ping-pong” de Sandu Macrinici
În această seară de luni, 17 august de la ora 22, Teatrul National Radiofonic prezintă la Radio România Reşiţa ” IHamlet” de Elise Wilk.
Articol editat de Radio Resita, 17 august 2020, 14:05
Adaptarea radiofonică şi regia artistică: Mihnea Chelaru. În distribuţie: Dan Clucinschi, Oana Predescu, Daniela Ioniţă, Oliver Toderiţă, Şofron Cosmin, Vlad Bîrzanu, Adrian Dima, copilul Pavel Hăloiu, Stelică Muscalu, Rusu Rrenata, Janina Tudor.
La violoncel: Eduard Târâș
Regia de studio: Janina Dicu.
Inginer de sunet: Mihnea Chelaru.
Muzica originală: Codrin Lazăr. Redactor: Oana Cristea Grigorescu.
Regizorul Mihnea Chelaru revine cu „ iHamlet” la dramaturgia Elisei Wilk, pe care a urmărit-o cu consecvenţă, găsindu-i de fiecare dată un echivalent sonor original, validat de premiile obţinute. După succesul montării radiofonice Pisica verde la New York Festivals World’s Best Radio Programs 2016, a urmat Exploziv (Marele premiu Asia Pacific Broadcasting Union ABU 2017, marele premiu Grand Prix Maruliç 2018 şi medalia de aur la New York Festivals 2018).
„ iHamlet” este o provocare pentru Mihnea Chelaru nu doar din perspectiva regiei artistice, ci şi pentru adaptarea textului original şi transpunerea sonoră a piesei scrise special pentru un spectacol multimedia, montat în premieră absolută de regizoarea Catinca Drăgănescu la Teatrul Excelsior în 2017. iHamlet este o variantă contemporană a capodoperei shakespeariene, translată în prezentul tinerilor de azi, după cum o sugerează şi particula i din titlu. Ne aflăm în universul cotidian al liceenilor, originea princiară a lui Hamlet e convertită în nobleţea idealurilor tinereţii care judecă relaţiile de familie din prisma refuzului compromisului şi a valorilor etice absolute. Tragedia suportă, şi ea, ajustarea la fapte comune. Ofelia e exponenta instabilităţii iubirii juvenile. Părinţii sunt despărţiţi de un divorţ, nu de moartea tatălui. Gertrude e o femeie pragmatică, Claudius e noul iubit al mamei, iar cei doi sunt vinovaţi în ochii lui Hamlet pentru plecarea tatălui. Trădările se reduc la măsura vieţii cotidiene, doar Hamlet resimte existenţa la scara cosmică a vârstei, ce antrenează gesturi pe măsură. Familia disfuncţională compromite echilibrul emoţional al adolescentului Hamlet, iar răspunsul la dilema a fi sau a nu fi rămâne suspendat între traversarea crizei familiale şi posibilitatea negării vieţii ce îşi pierde sensul în absenţa iubirii.
Producţia de teatru radiofonic convinge prin calitatea adaptării piesei originale, prin ritmul alert şi contrapunctul planurilor sonore, dar mai ales prin prospeţimea şi autenticitatea interpretării actoriceşti a întregii distribuţii.
Elise Wilk aparţine valului tânăr al dramaturgiei româneşti contemporane, afirmată prin câteva piese de teatru multipremiate şi montate constant în teatrele din ţară sau în mediul independent. Născută în 1981, Elise Wilk a studiat jurnalistica la Universitatea Babeş-Bolyai din Cluj-Napoca şi are un două masterate, unul de literatură şi comunicare la Universitatea Transilvania din Braşov, respectiv de scriere dramatică la Universitatea de Arte din Târgu Mureş.
De la ora 23 sunteţi invitaţi să ascultaţi „Ping-pong” de Sandu Macrinici, ce reprezintă piesa de debut a dramaturgului.
În distribuție: Oliver Toderiţă, Mihaela Beţiu, Vlad Bîrzanu, George Ciobotea. Adaptarea radiofonică şi regia artistică: Mihnea Chelaru. Muzica: George Marcu. Sound design: Mihnea Chelaru.
Înregistrări teren: Marius Ţoghină şi Bogdan Dumitrescu.
Manager de locaţie: Simona Vasiliu.
Regia de studio: Janina Dicu. Redactor: Oana Cristea Grigorescu
După o licenţă în istorie şi filozofie obţinută în 2014 la Facultatea de Istorie şi Filozofie a Universităţii Babeş-Bolyai Cluj, Sandu Macrinci a absolvit anul acesta Masteratul de Scriere Dramatică din cadrul Universităţii de Arte Târgu Mureş, dar în acelaşi timp, îşi continuă studiile la aceeaşi facultate în specializarea Regie. Piesa Ping-Pong este lucrarea sa de master, iar tema pleacă de la situaţia unei familii înstrăinate, în care relaţiile copii-părinţi sunt distante, în pofida afecţiunii pe care şi-o poartă reciproc. Boala fatală a tatălui şi dispariţia lui e momentul reevaluării relaţiilor din familie. Iată ce spune tânărul autor despre textul său: „Ping-Pong este o piesă în care vorbesc despre ce se întâmplă atunci când afli că un membru al familiei va muri. E un joc între acceptare şi negare. Am început să scriu în timpul unui atelier în cadrul masteratului de Scriere Dramatică. Am explorat acest subiect care se bazează pe o experienţă personală de care am decis să nu mai fug”.
Scrisă concis, cu replici scurte, alert ritmate, sensul piesei trimite la schimbul de pase din jocul de ping-pong, la amânarea unei reconcilieri între generaţii până la momentul când e prea târziu şi regretele tinerilor rămân să ia locul sentimentelor neexprimate. Caracterul hiperrealist al dialogurilor, limbajul inspirat din cotidian oferă un material dramaturgic generos, pus în valoare de unicul canal (auditiv) de comunicare şi de interpretarea nuanţată atentă la fiecare detaliu a tuturor actorilor din distribuţie.
Audiţie plăcută!
Sursa:RRA