[FOTO] Teatru radiofonic: „În trafic” „Marea iubire a lui Sebastian” în această seară la Radio Reşiţa!
În această seară de luni, 3 august, ora 22:00, Teatrul National Radiofonic vă prezintă spectacolul ” În trafic” scenariu radiofonic de Alina Nelega după textul omonim al autoarei, distins cu premiul „Cea mai bună piesă românească a anului” – Galele UNITER, ediția 2013.
Articol editat de Radio Resita, 3 august 2020, 15:31
Regia artistică: Alina Nelega.
În distribuție: Elena Purea, Cristina Ungureanu, Alice Bratu, Monica Ristea, Carmen Ghiurco, Cristina Holtzli, Nicolae Cristache, Cristian Iorga, Mălina Moraru, Mihai Crăciun, Narcis Zamfir. Regia de studio: Milica Creiniceanu. Sound design: Tom Brânduș. Redactor și coordonator de proiect: Crenguța Manea. Spectacol realizat în colaborare cu Radio România Tg. Mureș.
Înregistrare din anul 2019.
Spectacolul „ În trafic” a fost difuzat în premieră pe 14 noiembrie 2019, la Radio România Cultural, ora 23:00; audiția cu public, în avanpremieră, a navut loc marți, 12 noiembrie 2019, ora 13:00, la sediul Muzeului Național al Literaturii Române, strada Nicolae Crețutescu, nr.8.
Depre dramaturful Alina Nelega:
La începutul anilor 90, Alina Nelega s-a remarcat ca autoare dramatică (sintagmă preferată de scriitoare), preocupată, în egală măsură, de punerea în scenă a propriilor texte – „am devenit dramaturg în momentul în care am început să regizez” afirmă aceasta. De altfel, Alina Nelega este un om de teatru complet, cunoscut și recunoscut; a inițiat Dramafest (1997) – prima manifestare românească dedicată noii dramaturgii și reprezentării sale scenice; a scris și scrie eseuri despre teatru, a îngrijit antologii de dramaturgie și a co-fondat două reviste de specialitate; în prezent, este prof.univ.dr. la Universitatea de Artă din Tg. Mureș (coordonează, aici, masteratul de scriere dramatică). Textele sale dramatice sunt traduse, montate – nu de puține ori chiar de autoare, și premiate pe multe scene europene importante. Activitatea recentă a Alinei Nelega este legată de Fabulamundi – Playwriting Europe – o rețea europeană de instituții teatrale (teatre, festivaluri, organizații culturale) din zece țări membre UE, printre care și România; rețeaua promovează dramaturgia contemporană, autorii profesioniști și colaborarea lor într-un cadru multicultural.
„Scriu despre Istorie și istorii, despre Viață și viețile personajelor mele, despre realitatea lor, fie aceasta interioară sau exterioară. Îmi place mult să lucrez cu actorii, aceștia mă inspiră, sunt cei mai buni aliați și mai feroce critici ai mei. Cred cu tărie că în general regizorul este considerat autorul spectacolului, dar un spectacol bazat pe un text nou este un caz special și are doi autori: autorul și regizorul.” – notează Alina Nelega.
Spectacolul „În trafic” pune în discuție realități din lumea românească a acestor zile și este construit în jurul unui eveniment rutier; sunt implicați mai mulți oameni (câteva femei, un bărbat, chiar și un câine – posibilă voce auctorială!) și ei sunt martori sau în centrul evenimentului. Situația dă posibilitatea ca fiecare dintre personaje să se dezvăluie; existențele celor șase femei, din diferite categorii sociale și de diferite vârste, relevă cu autenticitate realitățile României de astăzi: relații de familie, cu mizeriile, violențele, distorsiunile, trădările sau, mult mai rar, cu bucuriile pe care le aduce stabilitatea familială, în cuplu, și maternitatea; relații de muncă, cu decizii discreționare ale superiorilor ierarhic, momente de criză, femei-șef, femei subaltern, femei la pensie. Sunt poveștile pe care le spun personajele, istorii prin care identitatea și viața lor cuprind și alte povești, cele ale familiei, ale copiilor, ale iubiților sau ale prietenilor lor. Sunt povești despre oameni obișnuiți care-și trăiesc zilele lor obișnuite, într-o comunitate românească obișnuită care-și ratează normalitatea.
Atentă la lumea românească, la traumele care fracturează identitatea individului și ale comunității, Alina Nelega, cu inteligență dramaturgică și regizorală, într-un limbaj teatral contemporan, dezvoltă în aceast spectacol, împreună cu sound designer-ul Tom Brânduș, un univers sonor care susține și reliefează tensiunea și ritmul situațiilor în care evoluează eroii săi; aceștia, sub presiunea evenimentului prezent, aduc în actualitate și fragmente incomode sau neliniștitoare din propriul trecut. Actorii conferă substanță și căldură omenească personajelor încredințate, lasă în memoria ascultătorului destinul acestora.
De la ora 23, ascultătorii sunt invitaţi la un alt spectacol de excepţie, „Marea iubire a lui Sebastian” – scenariu radiofonic inspirat de volumul de memorii „Artistul şi oglinda” al actriţei Leny Caler.
Scenariul şi regia artistică: Diana Mihailopol.
În distribuţie: Rodica Mandache și Marius Manole. Redactor: Irina Soare. Regia de montaj: Robert Vasiliţă. Regia de studio: Milica Creiniceanu. Regia muzicală: Patricia Prundea.
Regia tehnică: Vasile Manta. Spectacolul cuprinde fragmente din piesa „Jocul de-a vacanţa” de Mihail Sebastian, înregistrare radiofonică din anul 1957, regia artistică: Mihai Zirra. În rolurile Corina şi Ştefan Valeriu: Raluca Zamfirescu şi Radu Beligan.
Înregistrare din anul 2014.
Figură unică şi seducătoare în peisajul teatral interbelic, actriţa Leny Caler scrie acest jurnal în exil. Peregrinarea forţată prin capitalele europene, impusă, la sfârşitul anilor 1950, de istoria care începuse să -i saboteze succesul, face să pară doar un vis minunata perioadă a tinereţii, în care viaţa fusese teribil de generoasă cu tânăra actriţă; în cele aproape trei decenii în care cariera ei s-a consumat, Leny Caler a cunoscut un succes imens, a fost răsfăţata celor mai importanţi cronicari dramatici ai vremii, adorata mai tuturor colegilor de scenă, muza monştrilor sacri ai literelor interbelice.
Apoi, cortina cade, ultima oară, pentru Leny Caler pe scena teatrului, în luminile şi aplauzele rampei şi începe o altă, cenuşie, reprezentaţie, fără spectatori, a unui rest de viaţă, lipsit de bucuria teatrului dar este şi începutul unei nesfârşite călătorii între prezent şi trecut, în speranţa regăsirii paradisului pierdut. Martore ale acestei zguduitoare căutări sunt paginile de memorii ale actriţei, adunate sub titlul Artistul şi oglinda şi editate în Caietul cultural nr. 9, al revistei Realitatea evreiască, publicaţie a Federaţiei Comunităţilor Evreieşti din România, volum care a constituit un eveniment editorial de prim rang al începutului anilor 2000.
Tulburătoarele mărturisiri diaristice au captat însă imediat atenţia şi interesul lumii teatrale româneşti şi au readus în lumina reflectoarelor personalitatea fascinantei actriţei, în spectacolul Marea iubire a lui Sebastian scenariul şi regia artistică fiind semnate de Diana Mihailopol.
Montarea s-a bucurat de succes atât din partea publicului cât şi a criticii de specialitate iar în anul 2014 a fost înregistrată, în studioul de teatru al Societăţii Române de Radiodifuziune , varianta radiofonică a spectacolului, cu aceeaşi distribuţie de excepţie: Rodica Mandache- în rolul actriţei Leny Caler şi pe Marius Manole- în rolul dramaturgului Mihail Sebastian, sub bagheta aceleiaşi tinere şi talentate regizoare.
Vă este propusă, aşadar, o montare radiofonică de certă valoare artistică, în care cei doi celebri actori oferă, încă o dată, cu generozitate, măsura talentului, măiestriei şi profesionalismului lor, dăruind publicului ascultător o experienţă deopotrivă teatrală şi umană profundă şi restituind o filă din istoria scenei româneşti şi a monştrilor sacri care o slujesc cu dragoste si devotament.
Audiţie plăcută!
Anca Bica Bălălău
Sursa foto: Alina Nelega, Rodica Mandache