„Urgenţa este pentru urgenţă”
„Urgenţa este pentru urgenţă” – se numeşte campania prin care Ministerul Sănătăţii şi Departamentul de Specialitate din Ministerul de Interne le reaminteşte cetăţenilor că numărul 112 trebuie apelat doar în caz de nevoie.
Articol editat de Valentina Adam, 8 aprilie 2019, 11:26
Anul trecut, din cele aproape 13 milioane de apeluri, mai puţin de jumătate au fost situaţii care necesitau prezentarea la o unitate de primiri urgenţe. Secretarul de stat, Raed Arafat a explicat că în cazul afecţiunilor cronice ar trebui să se apeleze în primul rând la medicul de familie. Doar în situaţiile care pun viaţa în pericol trebuie să fie cerut ajutorul serviciilor de urgenţă.
Raed Arafat: „O problemă foarte serioasă cu care ne confruntăm – problema exagerării simptomelor, astfel încât să păcălească dispecerul ca să vină ambulanţa mai repede sau SMURD. Există diferite categorii, este codul roşu, la care ne deplasăm imediat, este codul galben, care trebuie deplasare rapidă, viaţa nu e în pericol, dar poate să se agraveze cazul, şi este codul verde, care în mod normal este cod de consultaţii la domiciliu sau de transport şi unde pacientul poate aştepta până ajunge un medic de medicină generală programat să ajungă la el şi poate că ajunge într-o oră sau o oră şi jumătate sau două.„
Din acest motiv, protocolul de triaj la unităţile de primiri urgenţe a fost modificat. Acum pentru o urgenţă uşoară pacientul trebuie să aştepte o oră, în loc de 30 de minute. De asemenea, într-o situaţie care pentru medic nu prezintă o urgenţă timpul de aşteptare s-a prelungit.
Secretarul de stat în Ministerul de Interne Raed Arafat: „Noi am folosit un sistem de triaj internaţional, care există şi în alte ţări. La codul verde, de exemplu, erau 30 de minute, acum s-a prelungit la 60 de minute. Asta nu înseamnă că stai nevăzut. Există deja UPU-ri care au medici care văd prima fază la triaj ca să se asigure că este OK şi după care se ocupă de tine în maximum 60 de minute. Nu înseamnă că trebuie să aştepţi 60 de minute.”
Campania de sensibilizare a populaţiei pentru folosirea raţională a serviciilor medicale de urgenţă este parte a unui proiect de cooperare elveţiano-român. Campania va conţine clipuri informative care vor fi difuzate pe posturile de radio şi televiziune.