Subiectele și conținutul programei școlare pentru simularea Evaluării Naționale de clasa a VII-a si Bacalaureat clasa a IX-a
Simularea Evaluării Naționale și cea a Bacalaureatului 2019 au loc luna aceasta, iar elevii sunt in plin proces de pregătire. Subiectele de la simulare pentru clasele a VII-a si a XI-a nu vor cuprinde, însă, toată materia școlară, așa că elevii trebuie să știe exact pe ce să își axeze pregătirea.
Articol editat de Casandra Silitra, 4 martie 2019, 11:38 / actualizat: 4 martie 2019, 13:12
Anul acesta, în premieră, vor susține simularea Evaluării și elevii de clasa a VII, nu doar cei de a VIII-a, iar subiectele vor fi în proporție de 30% itemi obiectivi.
Lista conținuturilor pentru Simularea Evaluării Naționale pentru elevii clasei a VII-a in anul școlar 2018 – 2019
Limba și Literatura Română
Conținuturi asociate competenței specifice 1.l
– Dovedirea înțelegerii unui text literar sau nonliterar, pornind de la cerințe date:
– idei principale, idei secundare;
– moduri de expunere (narațiune, descriere, dialog);
– structuri in textele epice (logica acțiunii, timp, spațiu, modalități de caracterizare a personajelor, naratorul);
– subiectul operei literare, momentele subiectului;
– procedee de expresivitate artistică în textele studiate (figuri de stil: personificarea, comparatia, enumerația, repetiția, epitetul, antiteza, metafora);
– elemente de versificație (măsura, rima, versul, strofa);
– trăsăturile specifice genului epic și liric în opere literare studiate sau în texte la prima vedere;
– trăsături ale speciilor literare: basmul popular, pastelul, fabula, doina populară:
– texte literare (populare si culte — aparținând diverselor genuri și specii), texte nonliterare.
Conținuturi asociate competenței specifice 1.2 — Sesizarea corectitudinii și a valorii expresive a categoriilor morfosintactice, a mijloacelor de îmbogățire a vocabularului și a categoriilor semantice studiate, a ortografiei și punctuației
– arhaisme, regionalisme: cuvinte derivate, compuse sau obținute prin schimbarea valorii gramaticale/conversiune;
– Categorii semantice studiate: sinonime, antonime, omonime, cuvinte polisemantice; constructii pleonastice; sensurile cuvintelor in contexte diferite;
– mijloacele interne de îmbogățire a vocabularului (derivarea, compunerea, schimbarea valorii gramaticale/conversiunea), familia lexicală:
– ortografierea diftongilor, a triftongilor și a vocalelor in hiat;
– desparțirea cuvintelor în silabe;
– semne de punctuație: punctul, virgula, doua puncte, ghilimelele, linia de dialog, semnul întrebarii, semnul exclamării, cratima, punctul și virgula, linia de pauză;
– semne ortografice: cratima, punctul;
– valori expresive ale nivelurilor limbii (fonetic, lexical si morfosintactic) intr-un text dat; elemente de limba si de stil in textul literar; figurile de stil, versificatia;
– categorii morfologice specifice partilor de vorbire (conform programelor scolare pentru clasele a V-a – a VIl-a): partile de vorbire flexibile
– verbul, substantivul, articolul, pronumele (pronumele personal, pronumele personal de politețe, pronumele reflexiv, pronumele posesiv si adjectivul pronominal posesiv, pronumele demonstrativ si adjectivul pronominal demonstrativ), numeralul (cardinal și ordinal), adjectivul și neflexibile — adverbul (de loc, de timp, de mod), prepoziția, conjuncția, interjecția;
-relații și funcții sintactice;
– elemente de sintaxă a propoziției (probleme de acord; funcții sintactice: propoziția regentă, elementul regent; relatii sintactice: topică și punctuație; valori stilistice ale folosirii acestora in textul dat):
Conținuturi asociate competenței specifice 2.1 — redactarea diverselor texte, cu scopuri si destinații diverse, adaptandu-le la situația de comunicare concretă
– elemente de redactare a unor compuneri pe o anumită temă/urmărind un plan dat sau conceput de elev: părțile componente ale unei compuneri; structurarea detaliilor în jurul ideii principale; dispunerea în pagină a diverselor texte; scrierea îngrijită. lizibilă și corectă;
– redactarea unor texte reflexive și imaginative (compuneri care presupun exprimarea propriilor sentimente cu ocazia unui eveniment personal, social sau cultural: evidențierea unor trasaturi ale unui obiect (peisaj, opera de artă, persoană) intr-o descriere;
– redactarea unor scurte narațiuni: continuarea unor dialoguri: redactarea unor compuneri având ca suport texte literare studiate sau la prima vedere — rezumat, caracterizare de personaj;
– prezentarea unui punct de vedere asupra unor secvențe din texte la prima vedere pe baza unor cerințe date (de exemplu: elemente de structură a operei literare, figurile de stil studiate, elemente de versificație etc.):
– aprecieri personale referitoare la fragmente din textele studiate sau la prima vedere. Continuturi asociate competenței specifice 2.2 — Utilizarea în redactarea unui text propriu a cunoștințelor de lexic și de morfosintaxă, folosind adecvat semnele ortografice și de punctuație, elemente de lexic studiate in clasele V – VII:
aplicarea corectă a cunoștințelor de morfosintaxă în exprimarea scrisă; folosirea corectă a semnelor de punctuație la nivelul propoziției și al frazei (coordonare, subordonare); enunțul, fraza, părți de propoziție studiate – predicatul, subiectul, atributul, complementul direct, complementul indirect, completementele circumstanțiale.
Matematică
În vederea pilotării unei noi structuri posibile a subiectelor pentru Evaluarea Națională pentru absolvenții clasei a VIII-a din anul școlar 2019-2020, variantele de subiecte pentru SIMULAREA EVALUĂRII NAȚIONALE PENTRU ELEVII CLASEI A VII-A IN ANUL SCOLAR 2018 – 2019 la MATEMATICĂ vor conține, in proporție de minimum 30%, itemi obiectivi cu scopul de a se realiza evaluarea astfel încat sa nu fie posibilă alocarea unui punctaj diferit de către evaluatori distincți.
AlgebrăMulțimea numerelor raționale
1.Mulțimea numerelor raționale
-mulțimea numerelor raționale, reprezentarea numerelor raționale pe axa numerelor, opusul unui număr rațional, valoarea absolută (modulul)
-operații cu numere raționale, proprietăți
-compararea și ordonarea numerelor raționale
-ordinea efectuării operațiilor și folosirea parantezelor
-ecuația de forma ax+b=0
-probleme care se rezolvă cu ajutorul ecuațiilor
2. Mulțimea numerelor reale
-radăcina pătrată a unui număr natural pătrat perfect
-algoritmul de extragere a rădăcini pătrate dintr-un numar natural, aproximări
-exemple de numere iraționale, mulțimea numerelor reale, modulul unui număr real, definișie, proprietăți, compararea și ordonarea numerelor reale, reprezentarea numerelor reale pe axa numerelor prin aproximări
-reguli de calcul cu radicali, scoaterea factorilor de su b radicali, introducerea factorilor sub radicali
-operații cu numere reale (adunare, scădere, înmulțire, împărțire, ridicarea la putere, raționalizarea numitorului de forma a radical din b)
-media aritmetică a n numere reale, media geomegtrică a doua numere reale pozitive
GEOMETRIE
1.Patrulatere
-patrulater convex
-suma măsurilor unghiului unui patrulater convex
-paralelogram, proprietăți
-paralelograme particulare: dreptunghi, romb și pătrat, proprietăți
-trapez, trapez isoscel, proprietăți
-arii (triunghiuri, patrulatere)
2.Asemănarea trunghiurilor
-segmente proporționale
-teorema paralelelor echidistante. Împărțirea unui segment în părți proporționale cu numere date. Teorema lui Thales (fără demontrație). Teorema reciprocă a teoremei lui Thales.
-linia mijlocie în trunghi, propretăți. Centrul de greutate al unuoi triunghi
-linia mujlocie în trapez, proprietăți
-triunghiuri asemenea
-criterii de asemănare a triunghiurilor
-teorema fundamentală a asemănării
Lista continuturilor pentru Simularea probelor scrise ale examenului de Bacalaureat National pentru elevii clasei a XI-a zi si clasa a XII-a seral/frecventa redusa, in anul scolar 2018 – 2019
Limba și Literatura Română
Conținuturile pentru simulare si competențele asociate acestora sunt cele prevazute în programa pentru Examenul de bacalaureat național, în vigoare.
– reguli ale monologului, reguli și tehnici de construire a dialogului, stiluri funcționale adecvate situației de comunicare, rolul elementelor verbale, paraverbale și nonverbale în comunicarea orală – conținuturi asociate competenței specifice;
– textul dramatic postbelic – conținut asociat competenței specifice 2.3;
– limbajul literaturii, limbajul cinematografic, limbajul picturii, limbajul muzicii – conținut asociat competentei specifice 2.5;
– simbolismul, prelungiri ale romantismului ți clasicismului, perioada interbelică, perioada postbelică – conținuturi asociate competenței specifice 3.2;
– interpretări și judecăți de valoare exprimate ăn critica și în istoria literară – conținuturi asociate competenței specifice 4.3;
– autorii canonici: G. Bacovia, Lucian Blaga, Tudor Arghezi, lon Barbu, Camil Petrescu, Liviu Rebreanu, G. Călinescu, E. Lovinescu, Marin Preda, Nichita Stănescu, Marin Sorescu.
Matematică
Conținuturile pentru simulare si competențele asociate acestora, corespunzatoare claselor a IX-a, a X-a si a XI-a, sunt cele prevazute in programa pentru Examenul de bacalaureat national 2015 cu modificările și completările ulterioare.
Din capitolul Sisteme de ecuații liniare
– Sisteme liniare cu cel mult 4 necunoscute, sisteme de tip Cramer, rangul unei matrice
– Studiul compatibilității și rezolvarea sistemelor: proprietatea Kroneker-Capelli, proprietatea Rouche, metoda Gauss
– capitolul Derivabilitate
– capitolul Reprezentarea grafică a funcțiilor
Conținuturile pentru simulare și competențele asociate acestora, corespunzatoare claselor a IX-a, a X-a si a XI-a, sunt cele prevăzute în programa pentru Examenul de bacalaureat national 2015 cu modificarile si completarile ulterioare.
Pentru simulare sunt exceptate următoarele teme:
– din capitolul Sisteme de ecuații liniare sisteme liniare cu cel mult 3 necunoscute; forma matriceala a unui sistem liniar
– metoda Cramer de rezolvare a sistemelor liniare
– capitolul Funcții derivabile
– capitolul Studiul funcțiilor cu ajutorul derivatelor
Istorie
În vederea pilotării unei noi structuri posibile a subiectelor pentru EXAMENUL DE BACALAUREAT NAȚIONAL din anul Școlar 2019-2020, variantele de subiecte pentru SIMULAREA probei scrise la ISTORIE a examenului de bacalaureat naȚional pentru elevii clasei a XI-a in anul școlar 2018 – 2019 vor conține, în proporție de minimum 30%, itemi obiectivi cu scopul de a se realiza evaluarea astfel încat să nu fie posibilă alocarea unui punctaj diterit de către evaluatori distincți.
POPOARE ȘI SPAȚII ISTORICE
Europa și lumea în secolul XX. Probleme de atins: Europa contemporană (unitate, diversitate, integrare); Cultura romană – cultura europeană; Romania și Europa în secolul al XX-lea.
OAMENII, SOCIETATEA ȘI LUMEA IDEILOR
Economia și societate în lumea postbelică. Probleme de atins: Ocupații și statute profesionale: Viața privată și viața publică; Economie rurală – economie urbană în Romania.
Știința și societatea. Probleme de atins: Impactul tehnologiei asupra vieții cotidiene si a mediului; Noile tehnologii si timpul liber.
STATUL SI POLITICA
– Statele în perioada contemporană. Probleme de atins: Forme de organizare statală; Idei și regimuri politice.
Nota: Conținuturile de mai sus fac parte din Programa școlară pentru istorie – clasa a Xl-a, fară a fi incluse în programa pentru examenul de bacalaureat național.
Competentele evaluate sunt cele prevazute in programa pentru examenul de bacalaureat național, formate/dezvoltate pana la data sustinerii simulării.
Conform portalinvatamant.ro