Două producţii Radio România în selecţia oficială a Festivalului Prix Marulic, Croaţia 2018
Articol editat de Valentina Adam, 15 martie 2018, 13:00
Festivalul, cu o tradiţie de 11 ani, este organizat de HRT – Radio Croaţia în colaborare cu European Broadcasting Union (EBU) şi se va desfăşura în perioada 19 – 25 mai.
Exploziv de Elise Wilk, adaptarea radiofonică şi regia artistică Mihnea Chelaru.
În distribuţie: Daniela Ioniţă, Adriana Trandafir, Vlad Bârzanu, Alexandru Voicu, Răzvan Ursuleanu, Ana-Maria Bălescu, Adrian Dima, Silvana Ionescu, Marcela Nistor, Alin Potop, Alexandra Răduţă şi copilul Vlad Stanciu. Regia de studio: Janina Dicu. Sound design: Mihnea Chelaru. Înregistrări de teren: Bogdna Dumitrescu. Manager de locaţie: Simona Vasiliu. Redactor: Oana Cristea Grigorescu.
Piesa de teatru Exploziv este o reinterpretare în cheie contemporană a mitului Bacantelor, cu accentul mutat pe relaţia mamă-fiu (Agave-Penteu). Elise Wilk plasează personajele piesei într-un liceu din zilele noastre, iar relaţiile mamă-fiu, profesori-elevi descriu dificultăţile de adaptare şi autocunoaştere specifice vârstei. Piesa face trimitere prin numele personajelor şi prin relaţia dintre ele la teatrul antic, dar reinterpretarea mitului antic al Bacantelor depăşeşte clişeul crizei excesului, specific vârstei, şi pune în discuţie efectele autorităţii, ale presiunii performanţei şcolare şi ale slabei comunicări în familie asupra echilibrului fragil al adolescenţilor aflaţi la vârsta formării.
Spovedania – scenariu radiofonic de Doina Papp după romanul Demonii de Feodor Mihailovici Dostoievski. Regia artistică Ilinca Stihi.
În distribuţie: Zoltan Octavian Butuc, Marian Râlea, Ana Ioana Macaria, Isabela Neamţu, Magda Catone, Manuela Ciucur, Andrei Ciopec, Ana Maria Ţoghină. Muzica originală şi sound design: Tom Brânduş. Asistenţa tehnică înregistrări teren: Bogdan Dumitrescu şi Marius Ţoghină. Regia de studio: Milica Creiniceanu. Redactor şi producător: Domnica Ţundrea.
Scenariul radiofonic semnat de Doina Papp, realizat cu ştiinţa dozării exacte şi simţ teatral, porneşte de la ultimul capitol din Demonii, La Tihon, refuzat iniţial publicării. Aici, Stavroghin, care caută mântuirea spovedindu-se călugărului Tihon, retrăieşte obsesia unui act de pedofilie, crima odioasă comisă faţă de copila pe care o ademeneşte şi o împinge la sinucidere, corolar al unei vieţi în afara credinţei. Suferinţa personajului, dilemele acestei fiinţe aflate în impaş se amplifică prin inserarea unor secvenţe retrospective semnificative din roman, care-l definesc pe Stavroghin ca reprezentant al nihiliştilor pe care romanul îi are în centru. Scriitura radiofonică adoptă tehnica colajului, în acord cu nevoile transpunerii în limbaj auditiv, lansând întrebări şi îndemnând, fără îndoială, la meditaţie, la confruntarea cu ideile dostoievskiene despre credinţă, moarte, esenţa (ambiguitatea) fiinţei umane. Acest nucleu dramatic răscolitor este încadrat de poezia lui Charles Bukowski, dedicată lui Dostoievski, adăugată de regizoare care face un racord spectaculos la contemporaneitate, aducând lumea spectacolului aproape de noi, publicul de secol XXI.