Două nuvele de Mihail Bulgakov la Teatrul Naţional Radiofonic
Articol editat de Radio Resita, 12 decembrie 2013, 10:31
Joi, 19 decembrie, de la ora 23:03, la Radio România Actualităţi, Teatrul Naţional Radiofonic prezintă în premieră: Două nuvele de Mihail Bulgakov – Ştergarul cu cocoş şi Beregata de oţel.
Cele două nuvele vor putea fi audiate în avanpremieră luni, 16 decembrie, la ora 11:00, la clubul de la hotelul Ramada Majestic, de pe Calea Victoriei, în Bucureşti.
Spectacolul radiofonic alătură două nuvele ale scriitorului rus Mihail Bulgakov, publicate între anii 1925-1926, în volumul Însemnările unui tânăr medic – două cazuri medicale grave şi oarecum neaşteptate pentru tânărul doctor, proaspăt absolvent al facultăţii, repartizat la spitalul din satul Muriino, două experienţe umane încărcate de emoţii, trăiri, semnificaţii, presărate cu gânduri interioare de o intensitate aparte…
S-a spus că Bulgakov practică un aşa-numit „autobiografism spiritual”, pe principiul dizolvării evenimentelor propriei vieţi în opera literară… Experienţa acumulată în anii în care a practicat medicina, pe front şi apoi într-o comună de lângă Kiev, oraşul său natal, persecuţiile crunte îndurate în perioada când a fost interzis de către puterea sovietică, traiul la limita supravieţuirii şi tot zbuciumul personal aveau să-şi pună, fără îndoială, amprenta asupra unei opere originale şi surprinzătoare, rod al unei imaginaţii extraordinare, amestec de întâmplări insolite, satiră sfredelitoare, de factură aproape gogoliană, elemente fantastice şi un tragism interior acut, sfâşietor…
Spectacolul regizat de Diana Mihailopol creează o lume de mare bogăţie sufletească, o arhitectură complexă, remarcabilă prin unitatea viziunii şi prin felul cum se îmbină realul, amintirile, accentele fantastice… Există mai multe planuri în spectacolul radiofonic, atent distribuite şi tratate sonor în mod distinct. Monologul tânărului medic, punctat de frământări, temeri, amintiri, este adesea întrerupt de momente şi situaţii în care trebuie să relaţioneze cu cei din jur: felcerul, infirmierele, bolnavii ori cei din familia lor…
Marius Manole, în rolul doctorului, dovedeşte capacitate de interiorizare şi o nemaipomenită mobilitate a mijloacelor de expresie – el redă extrem de convingător nesiguranţa începătorului în ale medicinei, tristeţea de a fi părăsit Moscova, pentru a se înfunda într-un sătuc mizer, sarcasmul, nelipsita autoironie, dar şi speranţele şi bucuria de a vedea că priceperea sa clinică, instinctul, intuiţia – chiar şi nedublate de experienţă, înving boala… Celelalte personaje sunt întruchipate în replici scurte, dar de mare efect teatral, actorii realizând adevărate bijuterii de compoziţie artistică.
Muzica originală semnată de George Marcu are darul de a crea atmosferă, de a sublinia stări sufleteşti, emoţii, de a ne contamina de spiritul rusesc al spectacolului.
Traducerea: Emil Iordache. Dramatizarea radiofonică şi regia artistică: Diana Mihailopol. În distribuţie: Marius Manole, Dan Aştilean, Oana Ştefănescu, Amalia Ciolan, Rodica Mandache, Ion Arcudeanu, Ion Mărgescu, Ruxandra Maniu, Milica Creiniceanu, Laurenţiu Lazăr, Antonia Neumark. Regia de montaj: Florina Istodor. Regia de studio: Milica Creiniceanu. Muzica originală şi regia muzicală: George Marcu. Producţia şi regia tehnică: Vasile Manta. Redactor: Domnica Ţundrea.