Premiera Bacchanalia, de Goran Stefanovski
Teatrul Naţional Radiofonic al Societăţii Române de Radiodifuziune, în parteneriat cu Ambasada Republicii Macedonia la Bucureşti, prezintă în cadrul proiectului Dramaturgi străini contemporani, premiera Bacchanalia, de Goran Stefanovski, în traducerea Ioanei Ieronim, scenariul radiofonic şi regia artistică Mihai Lungeanu.
Articol editat de Radio Resita, 12 noiembrie 2013, 10:25
Conferinţa de presă prillejuită de lansarea acestui spectacol are loc, în prezenţa Excelenţei Sale, Domnul Pande Lazarevski, ambasadorul Republicii Macedonia la Bucureşti, a actorilor din distribuţie şi a echipei de realizatori, joi, 14 noiembrie 2013, ora 14:00, la Teatrul Nottara, iar difuzarea în premieră, la Radio Romania Cultural, este programată joi, 28 noiembrie 2013, ora 19:00.
În 2009, Goran Stefanovski a fost ales membru în Consiliul European pentru Relaţii Internaţionale – o recunoaştere a influenţei operei şi activităţii sale, în plan cultural şi artistic, pentru susţinerea dialogului multicultural. Tradus în peste douăzeci de limbi, montat pe scene europene prestigioase, prezent în întâlniri şi festivaluri notabile, deţinător al unor importante premii literare, dramaturgul este cunoscut şi în România. În 2010, Fundaţia Culturală Camil Petrescu edita volumul Poveşti din Estul sălbatic, în seria Dramaturgi de azi, o antologie de autor, în traducerea poetei Ioana Ieronim, care semnează şi un eseu inspirat de opera scriitorului, „la răscruce de timp şi spaţiu”.
Teatrul Naţional Radiofonic (TNR) – singurul din România, până în prezent – propune publicului un al doilea spectacol după o piesă de Goran Stefanovski, Bacchanalia (în iunie 2012, s-a difuzat, la Radio România Cultural, Peretele dublu după Fundul dublu, adaptarea radiofonică şi regia artistică semnate de Mihai Lungeanu). Premiera piesei a avut loc în 1996, la Copenhaga, iar în Macedonia a fost jucată în 2010. Stefanovski nota, sub titlul „De ce piesa aceasta?”: „…Sunt un macedonean născut şi crescut la Skopje, la treizeci de kilometri de locul unde a fost găsit un bronz antic grecesc, figurina unei bacante în extaz. Menada aceasta, expusă la Muzeul de Arheologie Macedonean, a devenit emblema Teatrului Naţional Macedonean, a dat numele unui restaurant şi a unei discoteci din Skopje. (…) Dar având o bacantă atât de aproape, pot fi ritualurile bahice departe?”; apoi, autorul adaugă: „…Prăbuşirea Iugoslaviei (şi a blocului de Est) a fost colapsul unui vast proiect social, un fel de utopie raţionalistă. Dezlănţuirea urii iraţionale în Balcani şi în Europa reprezintă, de fapt, o provocare pentru modernism şi raţionalism. (…) Avertismentul întunecat al Iugoslaviei este o ameninţare globală.”
Despre proiecte sociale utopice sau realizabile soluţii pragmatice, despre ură şi posibile reconcilieri, este şi confruntarea, fixată de dramaturg în prezentul nostru, dintre Dionysos şi Pentheus, în interpretarea lui Marcel Iureş şi a lui Marius Manole. Li se alătură celelalte personaje cunoscute din tragedia lui Euripide Bacantele, iar Corul, instinctual personaj colectiv, este imaginea cetăţenilor statelor de astăzi, din Balcani sau din zone mai depărtate de aici. Spectacolul radiofonic Bacchanalia se adresează spectatorului, într-o formulă teatrală directă, şi îi propune teme extrem-contemporane.
Premiera Bacchanalia reuneşte în distribuţie actori cu o bogată experienţă artistică: Marcel Iureş, Marius Manole, Dan Condurache, Mihai Dinvale, Adela Mărculescu, Filip Ristovski, Petrică Nicolae, Orodel Olaru, Radu Amzulescu, Daniela Marcu, Mircea Constantinescu, Florin Anton, Ionuţ Kivu, Daniel Popescu, George Ţoropoc, Violeta Berbiuc.
Spectacolul îşi precizează conturul sonor prin regia de studio a Violetei Berbiuc, regia de montaj Florina Istodor şi Monica Wilhelm, regia tehnică ing. Vasile Manta, regia muzicală George Marcu, redactor şi coordonator de proiect fiind Crenguţa Manea.