Dosarul electronic de sănătate, o investiţie de 18 milioane de euro este un eșec
Articol editat de Gerhard Chwoika, 31 mai 2016, 08:59
Într-o țară în care pacienților li se face rău în fața cabinetelor medicale așteptând ca sistemul informatic al cardului de sănătate să funcționeze și unde în spitale sunt multe nereguli și mizerie se încearcă modernizarea sistemului sanitar. După rețeta electronică și cardul de sănătate a fost lansată și ideea dosarului electronic al pacientului (DES). Se întâmpla în urmă cu doi ani. Numai că de atunci lucrurile s-au mișcat ca melcul, iar acum totul este lăsat baltă.
Dosarul Electronic de Sănătate al pacientului este o componentă a Platformei Informatice a Asigurărilor de Sănătate ce conţine informaţii medicale despre pacient, adunate la nivel naţional de la toţi furnizorii de servicii medicale cu care pacientul a intrat în contact. Proiectul DES înseamnă o investiţie de 18 milioane de euro. O cheltuială care până în prezent pare să fie făcută de mântuială pentru că pacienții nu știu ce presupune mai exact, iar medicii spun că încă nu au început să lucreze cu el. Dosarul trebuie să conțină toate datele medicale referitoare la pacient, consultații, trimiteri, analize, rețete, foi de observații. Doar pacientul are acces liber la dosarul cu istoricul medical, după ce este autentificat cu ajutorul codului de asigurat/CNP sau folosind datele de identificare de pe cardul de sănătate. Medicul poate avea acces liber doar la secțiunea Sumarul de Urgență. Deocamdată, însă, sistemul nu funcționează în totalitate.
Dosarul electronic dă cu rest
Singurii care au accesat până acum dosarul electronic au fost medicii de familie, dar şi aceştia – puţini. Aproape 1.500, ceea ce reprezintă în jur de 10% din numărul medicilor de familie din România. Pentru medicii care lucrează în Sistemul Informatic Unic Integrat (SIUI), un soft al Casei Naționale de Sănătate, datele pacientului sunt preluate automat în dosar, dar nu se știe cum se poate avea apoi acces la ele. Problema și mai mare este că pentru cei care lucrează în alte sisteme informatice, transferul de informații nu se face automat. „Dosarul electronic de sănătate este cumva un proiect lăsat în stand by. Practic, în cazul medicilor care lucrează în sistemul informatic al Casei de Asigurări de Sănătate informațiile se urcă automat în sistem, dar nu avem control asupra lor. Nu le putem folosi încă. Unii medici care lucrează pe softuri cumpărate de ei au dezactivat opțiunea legată de urcarea datelor în DES pentru că și așa sistemul merge foarte greu cu cardul de sănătate. De la CAS nu ni s-a mai comunicat nimic legat de acest dosar, cum trebuie să îl utilizăm, ce trebuie să facem. Apariția DES este importantă. În cazul în care ar deveni funcțional, acest proiect ar fi foarte util“, a spus dr. Dumitra Gindrovel, medic de familie.
Rolul dosarului electronic este să creeze legături între cabinetele medicale, spitale și pacienți. Acest lucru nu este însă posibil deocamdată. Cea mai mare problemă este că sistemele informatice în care lucrează furnizorii medicali nu sunt corelate. Așa că medicii care lucrează în spital nu pot să vadă datele introduse în cabinetul de medicină de familie și invers.
Alte țări demonstrează că se poate
Dacă în România lucrurile sunt lăsate de izbeliște, sistemele medicale din Occident demonstrează că, dacă există strategii bine urmărite, informatizarea sistemului medical poate să eficientizeze munca, să ofere date esențiale și sigure și să scurteze timpul de așteptare al pacienților.
Ionuț Costache a lucrat mai mult de un an ca medic rezident, specializarea gastroenterologie, într-un spital din Belgia și povestește cum funcționează acolo sistemul: „În majoritatea sistemelor de sănătate civilizate, mă refer la țări precum Belgia, Franța, Germania, Marea Britanie, aceste centralizări ale datelor fruncționează de mult timp. Toate informațiile medicale ale unui pacient, de la sosirea în urgență, unde începe examinarea, și până la externare se regăsesc într-un dosar individual, care poate fi oricând și de oriunde accesat de către medic. În plus, datele paraclinice precum radiografii, tomografii, consulturi interdisciplinare se regăsesc în acest dosar și pot fi foarte rapid accesate. Asta nu înseamnă altceva decât câștigarea unui timp prețios, pe care îl poți folosi în interesul bolnavului pentru a diagnostica corect și a stabili linia terapeutică necesară, în loc să pierzi vremea cu scrisul de mână“. (gds.ro)
Sursa foto: anfms.ro