Prometeul transporturilor!
Articol editat de Mirabela Afronie, 16 iulie 2015, 10:11 / actualizat: 16 iulie 2015, 13:05
În majoritatea cazurilor în funcţii cheie din administraţie, sunt numite persoane care au un singur atu: sunt …”pila” cuiva, sau nepotul altcuiva, sau “prietena lui”…. E singurul criteriu care-i recomandă. Aşa a fost şi cu ministrul transporturilor Ioan Rus. Fain copil, ardelean cu fainoşag cu tot. Cât a fost în fruntea ministerului, era ca frecţia cu apă sfinţită la picior de lemn, adică nu a făcut rău, dar nici bine. Nu a făcut mai nimic, sau mai nimic vizibil de opinia publică. Atâta doar că domania sa a continuat un ciclu trist pentru România: este al 4-lea ministru, în 3 ani, care nu a inaugurat măcar un Km de autostradă. De ce? Aici sincer mi-e greu să răspund. Desigur circumstanţe atenuante se pot găsi. Ba că nu au lucrat constructorii, ba că au trebuit refăcute licitaţiile, ori că proiectul era prea vechi şi a fost nevoie să se reia totul, de la studiul de fezabilitate.
Mă rog, sunt alţii îndreptăţiţi să-i judece activitatea de ministru. Cea de orator am constat-o cu toţii acum câteva săptămâni când a dat cu băţul în baltă. După ce opinia publică a reacţionat vehement, domnia sa şi-a prezentat demisia. Partea interesantă a lucrurilor abia acum vine. Cu sau fără demisie, cu sau fără acordul opiniei publice, cu sau fără ce mai vreţi dumneavoastră, Ioan Rus este încă…ministrul Transporturilor. Motivul, pe cât de simplu pe atât de greu de înţeles. Klaus Iohanis nu a dat acceptul pentru înlocuitorul acestuia la Transporturi. Aşa că vreţi nu vreţi, avem şi nu avem ministru. Nu avem pentru că a demisionat şi a plecat la Cluj; avem pentru că oficial acesta este încă în fruntea ministerului Transporturilor, deşi de ele nu se mai ocupă nimeni de ceva vreme.
De ce există interesul menţinerii lui Rus la Transporturi? De ce l-a înlănţuit preşedintele Iohanis asemeni lui Prometeu în această funcţie? Nu înţeleg şi pace bună. Trenurile au aceleaşi zeci de minute întârziere cu sau fără Rus; drumurile sunt la fel de proaste şi pline de gropi cu fără ministru la Transporturi, autostrăzile sunt aceleşi şi înainte şi după demisie. Să fie oare de vină şcolile prea numeroase ale posibilului înlocuitor la comandă? Nu ştiu, zic şi eu, nu de alta, dar partidul de guvernământ l-a propus ca înlocuitor pe senatorul PSD de Dolj Mihai Fifor încă din data de 21 iunie. Acesta este licenţiat în filosofie, are un masterat în Literatura Română, un doctorat în antropologie socială (plus alte masterate şi diplome la SNSPA, Colegiul Naţional de Apărare sau Colegiul MAI), dar ZERO experienţă în Transporturi, despre care este vorba în „propozitie”.
Dar cine se mai uită la…amănunte. Cu sau fără fainoşag, cu sau fără doctorate în antropologie, drumul nostru spre o ţară civilizată rămâne acelaşi: plin de gropi şi de hârtoape.