Amenajamentele pastorale o nouă pacoste pentru fermieri
Articol editat de Mirabela Afronie, 24 mai 2015, 12:00
Amenajamentul pastoral este un plan de management, o lucrare inginerească elaborată în urma unui studio științific elaborat de specialiști în domeniul agricol, care, în conformitate cu legislația din domeniul pajiștilor, pun la dispoziția autorităților publice locale și utilizatorilor de pășuni un set de reguli, norme și tehnici ce trebuie aplicate obligatoriu, astfel încât suprafețele agricole din această categorie să fie conservate și mentinute în ecosistemul agricol local, regional și national, spune Liviu Munteanu – consilier superior în cadrul Consiliului Judeţean Caraş-Severin, specialist în agricultură. Potrivit acestuia, amenajamentul pastoral este, de fapt, un îndrumar de lucru, adaptat condiţiilor locale, care stabilește clar ce trebuie făcut de către utilizator pentru a valorifica economic şi durabil suprafețele de pajiști pe care le are în folosință, astfel încât să favorizeze menţinerea biodiversităţii și, în același timp creşterea productivităţii acestor suprafețe, precum și creșterea capacităţii de regenerare a plantelor. Așadar, utilizatorii de pajiști au obligația să gestioneze pajiştile conform normelor tehnice prevăzute în amenajament și să aplice întocmai lucrările necesare ameliorarii şi exploatării pajiştilor, în conformitate cu obiectivele de management stabilite în acest document.
Conform OUG 34/2013, amenajamentul pastoral cuprinde:
-actele care stau la baza dreptului de proprietate, inclusiv schiţa pajiştii sau planul cadastral;
-determinarea suprafeţei pajiștii cu prezentarea denumirii, suprafeţei, vecinătăţilor şi a hotarelor; -descrierea situaţiei geografice şi topografice a pajiştii sau a diferitelor unităţi în cazul în care pajiştea se compune din mai multe porţiuni;
-descrierea solului pajiştii; descrierea florei pajiştii;
-calitatea pajiştii;
-determinarea suprafeţelor de pajişte care sunt oprite de la păşunat;
– perioada de păşunat;
-capacitatea de păşunat şi încărcătura optimă; stabilirea căilor de acces;
– stabilirea surselor şi a locurilor de adăpat; locurile de adăpost pentru animale şi oameni;
– împărţirea pajiştii pe unităţi de exploatare şi tarlale pentru diferite specii;
-lucrările care se execută în fiecare an pentru întreţinerea şi creşterea fertilităţii solului;
-lucrările de îmbunătăţire anuală şi pe termen lung;
-lucrările tehnice şi instalaţiile care se utilizează, cu indicarea locului de amplasare.
Documentaţia necesară şi etapele de întocmire:
1.Desemnarea coordonatorului şi a echipei de lucru – U.A.T
Documentaţie:
• acte de proprietate a suprafeţelor de pajişti;
• plan cadastral cu identificarea suprafeţelor.
2. Încadrarea în clase de calitate (bonitare, plan fertilizare) – O.S.P.A.
3. Stabilirea zonelor cu restricţie – O.S.P.A. + specialist U.A.T.
4. Determinarea compoziţiei floristice:
• specialist U.A.T. – Consultanta
• Camera agricola, D.A.J. – Consultanta
5. Stabilirea perioadelor de păşunat, încărcătura, căi de acces, adăpost, parcelare în funcţie de specie, utilizare – specialist zootehnist U.A.T., Camera Agricolă, D.A.J., Consultanţă
6. Stabilirea lucrărilor necesare (anual şi pe termen lung) de amenajare şi de întreţinere – specialist Camera Agricolă, D.A.J.
7. Lucrări tehnice şi instalaţii – U.A.T.
Potrivit OG 34/ 2013, art.9, alin9): “Consiliile locale au obligaţia să aprobe amenajamentele pastorale, valabile pentru toate pajiştile permanente aflate pe unitatea administrativ-teritorială în cauză, întocmite de către specialiştii din cadrul primăriilor, al direcţiilor judeţene pentru agricultură şi din cadrul camerelor agricole judeţene aflate în subordinea consiliului judeţean şi al Consiliului General al Municipiului Bucureşti sau de către specialiştii din cadrul inspectoratelor teritoriale de regim silvic şi de vânătoare, după caz, conform ghidului elaborat de Institutul de Cercetare-Dezvoltare pentru Pajişti Braşov, potrivit prevederilor prezentei ordonanţe de urgenţă.” (Hardy Cvoica)