Global Teacher Prize (supranumit Nobelul pentru educație) – ediția 2018 vine cu un premiu substanțial în valoare de 1 milion de dolari și se acordă anual unui profesor excepțional care a contribuit în mod deosebit la îmbunătățirea rezultatelor elevilor săi. Câștigătorul va fi anunțat în 18 martie, la  Forumul Educație și Competențe – Global, în Dubai.

La această ediție, din 173 de țări s-au trimis peste 30.000 de nominalizări, din care au fost selectate inițial cincizeci, iar în decembrie 2017 a fost făcut public topul celor zece finaliști. Ei au fost selectați pe baza unui set riguros de criterii, incluzând inovația în clasă, sprijinul acordat elevilor și eficiența dovedită a cadrelor didactice în inspirarea și motivarea copiilor pentru a progresa.

Iată aici cei 10 finaliști din acest an:

Suzy Manuela Prajea (România), profesor doctor în matematică (fost director al Colegiului Național „Traian” din Drobeta Turnu-Severin) este singurul dascăl român care s-a clasat în topul primilor 50 – cei mai prestigioși profesori din lume, la ediția din 2016, pentru multiplele proiecte educaționale de succes și zecile de premii internaționale obținute de elevi.

Nurten Akuuș (Turcia): „Tati, spune-mi o poveste!”. A înființat prima grădiniță în comunitatea ei, în care, mai apoi, dobândirea de cunoștințe și de competențe la copii a crescut de la 20% la 90%, iar tulburările de comportament au scăzut. Pentru a remedia nivelul scăzut al participării familiei la educația copiilor, ea a inventat proiectul „Tati, spune-mi o poveste”. Participarea părinților (a taților, în special) la lecție, a dus la creșterea  motivației și interesului copiilor pentru lecții. Nurten a fost ales ca „Profesor al Anului în Turcia” prin vot public în 2015 și 2016.

 Marjorie Brown (Africa de Sud): Alfabetizare în Africa de Sud. A fost activistă pentru drepturile omului, iar acum conduce programul Kids Lit, dedicat îmbunătățirii competențelor copiilor în Africa de Sud. De asemenea, ea a popularizat participarea Africii de Sud la Kids Lit. Quiz. Copiii care reprezintă Africa de Sud au câștigat concursul de trei ori în ultimii 13 ani, în ciuda faptului că provin din cea mai săracă țară participantă. Pentru a îmbunătăți nivelul de alfabetizare în rândul copiilor defavorizați din Africa de Sud, Marjorie a introdus testul de alfabetizare Phendulani pentru școlile cu resurse reduse.  Din acest an, testul a fost extins de Departamentul de Educație al Africii de Sud  în 45 de noi cluburi de lectură din întreaga țară.

 Luis Miguel Bermudez Gutierrez (Columbia): Cel mai bun profesor din Columbia. Predă într-una dintre cele mai sărace zone din capitala Columbiei, Bogota, luptând împotriva violenței, armelor, sărăciei și abuzului sexual. În 2014, Luis a început să schimbe curriculumul școlar. El a integrat educația sexuală și o nouă abordare a diversității. În acel an, școala a înregistrat 70 de sarcini la adolescente. Până în trimestrul trei al anului 2017, cifra a scăzut la zero. Pentru munca sa, Luis a fost recunoscut ca Cel mai bun profesor din Columbia în 2017.

Isis Insilada (Filipine): Învățare prin tradiții. Născut într-o comunitate agricolă săracă, Isis acum susține drepturile indigene și practică învățământul bazat pe cultura tradițională pentru a stimula angajamentul în educație. Elevii învață prin dansuri tradiționale, cântece, jocuri locale și meșteșuguri, care oferă un alt context studiilor lor. Rezultatele testelor au arătat că cel puțin 87% dintre elevii săi au obținut notele preconizate pentru vârsta lor, tocmai datorită acestui mod de predare-învățare. A primit numeroase premii naționale și internaționale pentru predare, dar și pentru lucrările sale privind cultura indigenă.

 Glenn Lee (Statele Unite ale Americii): 5 milioane de dolari pentru 750 programe de robotică. Fost inginer electrician, profesor de 24 de ani, a început să utilizeze robotica pentru a oferi studenților aplicații din lumea reală a ceea ce învățau. Prin eforturile sale, s-au obținut 5 milioane de dolari în granturi, în urma cărora există astăzi mai mult de 750 de programe de robotică pentru studenții din Hawaii. Programul Waialua Robotics, inițiat de Glenn, servește ca un model pentru implicarea studenților în subiecte STEM și predarea abilităților necesare absolvenților pentru a reuși în colegiu și în carieră. Cel mai recent, Glenn a lucrat cu Legislativul de stat din Hawaii în 2016 și 2017 pentru a introduce un proiect de lege în vederea creării unui Centru de Inovare STEM.

Diego Mahfouz Faria Lima (Brazilia):  Școală transformată complet prin implicarea comunității. A transformat o școală plină de droguri și violență într-o școală plină de viață și activitate, cu legături strânse în comunitate. Când Diego a ajuns director, școala era renumită prin cele mai multe acte de violență și consum de droguri maxim, cu cea mai mare rată de abandon. El a transformat școala prin implicarea elevilor, părinților, profesorilor, personalului școlii și comunității. Întreprinderile locale și școlile din apropiere au fost convinse să doneze materiale pentru renovarea clădirii. Părinții, personalul și elevii au lucrat împreună pentru a picta și a renova spațiile de învățre. Prezența elevilor este urmărită printr-un sistem de carduri. Biblioteca școlară a atras donații din tot orașul și a contribuit și ea la ridicarea nivelului de cunoștințe al elevilor.

 Koen Timmers (Belgia): Educație globală pentru refugiați prin… skype. După ce a aflat despre situația din lagărul de refugiați Kakuma din Kenya, Koen Timmers a avut ideea unui proiect prin care laptopuri, panouri solare și infrastructura internetului au fost livrate la tabără, constituind resurse didactice. Acestea sunt folosite acum de 100 de educatori globali și de Koen, pentru a oferi educație gratuită refugiaților africani prin Skype. Peste 20.000 de elevi/studenți la nivel mondial, din aproximativ 40 de țări sunt implicați în Proiectul Kakuma și au apeluri Skype cu refugiați africani în fiecare zi.  În scopul de a ajuta la formarea cetățenilor globali, Koen a lansat în 2017 trei proiecte mondiale, centrate pe studenți, în care au participat 250 de școli din 66 de țări. Pe o perioadă de patru săptămâni, elevii s-au axat pe obiectivele ONU de Dezvoltare Durabilă: au cercetat, au reflectat, au discutat, au prezentat, au împărtășit  constatările prin videoclipuri săptămânale. Proiectele au schimbat mentalitatea studenților, au oferit o platformă profesorilor de a schimba și de a descoperi noi abordări și de a încuraja empatia în sălile de clasă.

Eddie Woo (Australia): Canalul video WooTube. Este un profesor de matematică entuziast, cunoscut pentru canalul său video “WooTube”, care are 182.000 de abonați la nivel mondial. Pentru cadrele didactice în formare, a creat un canal separat în care profesorii își pot împărtăși experiența. Programul Eddie’s Maths PASS (sesiuni de studiu asistate, de la egal la egal) implementat de 11 ani ajută elevii să-și reconstruiască încrederea, să-și dezvolte înțelegerea și să-și îmbunătățească abilitățile în matematică.

Andria Zafirakou (Marea Britanie): Predă matematica în 35 de limbi Lucrează într-o școală din nord-vestul Londrei, unde se vorbesc 35 de limbi, iar elevii provin din cele mai sărace familii din Marea Britanie, unii împărțind o casă cu alte cinci familii. Este zona cu cea de-a treia rată a criminalității din țară. A învățat elementele de bază ale fiecărei limbi vorbite în școală și reproiectând curriculum-ul, Andria a reușit să se conecteze cu elevii marginalizați care nu vorbesc limba engleză. A ajutat un profesor de muzică să lanseze un cor al elevilor somalezi,  a introdus situații de viață reale în orele de matematică, a contribuit la câștigarea premiului  Echipa matematică TES 2017, a anului. Datorită eforturilor sale, școala se află acum în topul primelor 5 din țară în ceea ce privește calificările și acreditările.

Barbara Zielonka (Norvegia): Tehnologia digitală în predare. Este profesor de limba engleză, care folosește tehnologia digitală pentru a ridica nivelul elevilor. Într-un proiect numit “Ora Geniului”, elevii își creează propriul subiect de cercetare, colectează date online, contactează experți prin Facebook sau Twitter, creează chestionare online și împărtășesc rezultatele lor cu o audiență internațională.  În mai 2017, Barbara a primit premiul norvegian de prestigiu Gullepleprisen, acordat o dată pe an unui educator care a demonstrat utilizarea eficientă a tehnologiei informației în predare. În iunie 2017, ea a fost singura profesoară europeană care a primit Premiul Grant Global Grant Challenge, pentru ultimul său proiect intitulat “Universul este făcut din povestiri minuscule”.

Câștigătoarea din 2017: Maggie McDonnell, trăiește și lucrează în Salluit, un sat din Inuit (Arctica canadiană), într-una din cele mai îndepărtate regiuni din lume, înconjurată de zăpadă și gheață, unde poți ajunge doar pe calea aerului. Acolo schimbă viața elevilor ei și transformă comunitatea: „Ca profesor într-o mică comunitate arctică, ziua ta nu se termină niciodată. Ușile școlare se pot închide – dar relația cu studenții este continuă, pe măsură ce împarți comunitatea cu ei“.

Surse: reper24.ro; banatulazi. ro