Luni, 25 septembrie, la ora 11:00, Teatrul Naţional Radiofonic inaugurează o nouă serie de audiţii cu public, de data aceasta, gazdă generoasă fiind Teatrul Metropolis din Bucureşti, aflat pe strada Mihai Eminescu nr. 89.

Proiectul Ne auzim la… Metropolis va debuta cu audiţia spectacolului Mătrăguna de Niccolò Machiavelli, una dintre cele mai izbutite montări ale anului 2017, realizate la Teatrul Naţional Radiofonic. Traducerea textului renascentist este semnată de N. Al. Toscani. Adaptarea radiofonică şi regia artistică: Mihai Lungeanu.

În distribuţie: Florin Piersic, Medeea Marinescu, Cristian Iacob, George Ivaşcu, Adela Mărculescu, Ion Haiduc, Daniel Badale, Violeta Berbiuc, Vasile Manta. Regia de montaj: Dana Lupu şi Bogdan Golovei. Regia de studio: Janina Dicu. Regia muzicală: Patricia Prundea. Regia tehnică: Vasile Manta. Redactor şi coordonator de proiect: Domnica Ţundrea. Producţie a Teatrului Naţional Radiofonic, mai 2017.

Mătrăguna de Niccolò Machiavelli reprezintă o adevărată capodoperă a literaturii dramatice universale, una dintre cele mai izbutite comedii din toate timpurile, mereu proaspătă şi extrem de actuală, jucată de secole încoace pe marile scene ale lumii şi care continuă să figureze în repertoriile teatrelor, generând succes după succes.

Spectacolul Mătrăguna de Niccolò Machiavelli, în regia lui Mihai Lungeanu, ne propune o lectură contemporană a excepţionalei opere renascentiste de secol XVI, o alcătuire teatrală în care ascultătorul de azi se poate regăsi cu uşurinţă. Spiritul critic necruţător, libertatea de conştiinţă, curajul de a rosti adevăruri, de a arăta viciile, ipocrizia şi paradoxurile unei epoci, protestul împotriva moravurilor şi a instituţiilor vremii, în primul rând împotriva corupţiei bisericii, au făcut din piesa Mătrăguna o oglindă a societăţii italiene, în acea explozie de vitalitate a Renaşterii, de afirmare exuberantă a vieţii, după toată închistarea şi tot dogmatismul Evului Mediu.

Adaptarea radiofonică realizată de Mihai Lungeanu a concentrat inspirat întâmplările şi dialogurile, accentuând comicul, subliniind nu doar ceea ce face piesa mereu actuală şi contemporană nouă, ci mai cu seamă ceea ce are ea peren.

Acţiunea dinamică, vigoarea caracterelor, stilul de o remarcabilă teatralitate, savoarea dialogului sunt tot atâtea virtuţi, ce au dat naştere unui spectacol radiofonic viu şi cuceritor. Construcţia dramatică echilibrată, întâmplările palpitante, loviturile de teatru abil calculate, dialogul suculent, dar şi perspectiva filosofică, general-umană şi mai cu seamă conotaţiile moderne generează un tablou animat, expresiv şi plin de înţelesuri. Muzica ritmează acţiunea, comentează dialogurile, creează convenţia, cadrul desfăşurării unor evenimente captivante şi pline de semnificaţii, transpunându-ne lesne din Renaştere în contemporaneitate, preumblându-ne inspirat prin mai multe epoci, stiluri, întâmplări.

În Mătrăguna, Florin Piersic a revenit spectaculos la Teatrul Naţional Radiofonic, dându-i viaţă lui Messer Nicia cu încântătoare naturaleţe, cu ironie şi autoironie şi, mai cu seamă, cu acel farmec care reprezintă, fără îndoială, marca personalităţii lui artistice. Alături de el, Medeea Marinescu, Cristian Iacob, George Ivaşcu, Adela Mărculescu, Ion Haiduc, Daniel Badale au conturat personaje bine individualizate, pline de viaţă, de o vervă comică irezistibilă.

Astfel încât, Mătrăguna de Niccolò Machiavelli a devenit o montare incitantă şi plină de vervă, o frescă a lumii italiene renascentiste, plină de vitalitate, de energie şi de culoare locală şi, totodată, o evidentă alegorie politică, o critică acidă şi licenţioasă a corupţiei din societatea acelor timpuri şi… din toate timpurile!

DISTRIBUIȚI