Secretarul general al ABU: Radio România este un model de succes al funcţionării serviciului public

67

Secretarul general al Uniunii de Radio Asia Pacific, Javad Mottaghi, le cere într-o scrisoare, preşedintelui Klaus Iohannis şi premierului Dacian Cioloş să facă demersurile necesare pentru a menţine taxa radio-tv despre care spune că este un instrument democratic, o legătură directă între cetăţeni şi instituţiile publice de media. În scrisoare, responsabilul Uniunii de Radio Asia Pacific apreciază Radio România drept un model de serviciu public şi îşi exprimă speranţa că această instituţie îşi va putea păstra independenţa faţă de orice influenţă politică. De asemenea, Javad Mottaghi subliniază faptul că sistemul taxei radio-tv este unul foarte răspândit, nu doar în Europa, ci și în regiunea Asia – Pacific, unde a fost pusă în aplicare cu decenii în urmă.

Scrisoarea Domnului Javad Mottaghi către Excelenţa Sa preşedintele României, Klaus Iohannis, pe care o redăm:

28 Octombrie 2016

Excelenţei Sale Domnul Klaus Iohannis

Preşedintele României

Administraţia Prezidenţială

Excelenţa Voastră,

Am onoarea să vă adresez această scrisoare în numele Asia-Pacific Broadcasting Union (ABU), pentru a vă transmite profunda noastră îngrijorare după votul care a avut loc în Parlamentul României, care a avut drept consecinţă eliminarea taxelor pentru serviciile publice ale posturilor româneşti de radio şi televiziune. Taxele sunt, prin excelenţă, cea mai sigură modalitate de a asigura independenţa editorială a mass-media publică. Sistemul este răspândit pe scară largă nu numai în Europa, dar, de asemenea, şi în regiunea Asia-Pacific şi cei mai importanţi membri ai Asia – Pacific Broadcasting Union o folosesc de zeci de ani. Vă rog să îmi permiteţi, Excelenţă, să vă dau un exemplu, Japan Broadcasting Corporation (NHK), care şi-a asigurat o prestigioasă poziţie în rândul serviciilor mass-media publice de top în lumea ştirilor şi afacerilor curente, ca şi implementarea ultimelor nivele standard tehnice pentru a servi audienţele în toate zonele de importanţă strategică şi naţională, în primul rând datorită sistemului de colectare a taxelor. Daţi-mi voie să precizez că NHK reprezintă un element important al identităţii naţionale japoneze. Eu cred cu fermitate că Radio România (SRR) merită, de asemenea, să se afle printre elementele care duc reputația țării dumneavoastră în străinătate. Deşi România nu face parte din zona geografică acoperită de ABU, noi suntem mândri că postul de radio public al ţării dumneavoastră este un membru asociat activ al ABU. Pe lângă succesul pe piețele internaționale mass-media, organizația noastră împreună cu Radio România au dezvoltat proiecte strategice care au adus faimă țării dumneavoastră în întreaga zonă acoperită de ABU, ceea ce înseamnă jumătate din planetă și o posibilă audienţă de peste 3,5 miliarde. Permiteți-mi să amintesc aici turneul Orchestrei Naționale Radio din România în Kuala Lumpur, Malaezia, cu ocazia summit-ului internaţional asupra mass-media pentru copii, în 2014, precum şi seria conferințelor anuale MEDIA 2020, organizate de Radio România în parteneriat cu ABU în România şi Asia, care vorbesc de o Românie modernă, atractivă pentru piața din Asia, deschisă dialogului cultural. De asemenea, doresc să menționez că datorită performanței Radio România la fiecare reuniune ABU a posturilor de radio din această regiune noi vorbim și învățăm despre țara dumneavoastră. În opinia mea, Excelenţă, Radio România a reușit să acționeze ca o fereastră eficientă și plăcută pentru a arăta cultura bogată și moștenirea României pentru regiunea în Asia – Pacific. Am văzut acest lucru când Orchestra Simfonică Radio România a concertat în Kuala Lumpur în septembrie 2014, iar postul de televiziune malaezian a transmis acest spectacol timp de 60 de minute. Am văzut acest lucru atunci când un cântăreț din România a evoluat pe scena din China, în timpul Festivalului Song Asia Radio, în aprilie 2016. Şi am văzut acest lucru în multe alte ocazii. Pentru a prezenta România în lume, ce ar putea fi mai eficient decât difuzarea unui astfel de spectacol pentru milioane de audienţe din alte continente? În urmă cu numai doi ani, posturile din regiunea noastră aveau prea puține informații și cunoștințe despre România. Eforturile, parteneriatul activ şi implicarea cu ABU şi cu membrii ei ale Radio Romania în ultimii doi ani au schimbat complet această perspectivă. Pot să văd acum că posturile din regiunea Asia – Pacific ştiu mult mai multe despre România prin fereastra Radio România și multe alte evenimente creative și plăcute la care profesioniști de la Radio România au participat în regiunea noastră. Radio România este un model de succes al funcționării serviciului public. Credibilitatea sa şi satisfacţia audienţei sale dovedesc că Radio România este foarte respectat și susținut de către public. Noi vom fi fericiți dacă toate aceste proiecte menționate mai sus vor fi continuate și că Radio România va rămâne în continuare același partener de încredere și profesionist, independent de orice influenţă politică. Din acest motiv fac apel la Excelența Voastră să sprijine menținerea acestui instrument democratic, care este taxa adio-TV, o asigurare a legăturii directe între cetățenii din țara dumneavoastră și posturile publice, valoarea de bază a servicilor mass-media publice. Excelența Voastră, mă folosesc de această ocazie pentru a vă reînnoi asigurarea celei mai înalte considerații.

Al dumneavoastră sincer,

Javad Mottaghi, Ph.D., BEng.

RADIO ROMÂNIA ACTUALITĂŢI