Dosarul electronic al pacientului, care a costat 18 milioane de euro şi a fost lansat în urmă cu doi ani, este încă nefuncţional!

Prin intermediul dosarului electronic, doctorii şi pacienţii ar trebui să aibă acces la date medicale esenţiale. Doar că pacienţii nu ştiu ce presupune mai exact, iar medicii spun că încă nu au început să lucreze cu el. Într-o ţară în care pacienţilor li se face rău în faţa cabinetelor medicale aşteptând ca sistemul informatic al cardului de sănătate să funcţioneze şi unde în spitale sunt multe nereguli şi mizerie se încearcă modernizarea sistemului sanitar. Dosarul trebuie să conţină toate datele medicale referitoare la pacient consultaţii, trimiteri, analize, reţete, foi de observaţii.

Medicul poate avea acces liber doar la secţiunea Sumarul de Urgenţă. Deocamdată, însă, sistemul nu funcţionează în totalitate. Singurii care au accesat până acum dosarul electronic au fost medicii de familie, dar şi aceştia – puţini. Aproape 1.500, ceea ce reprezintă în jur de 10% din numărul medicilor de familie din România. Pentru medicii care lucrează în Sistemul Informatic Unic Integrat un soft al Casei Naţionale de Sănătate, datele pacientului sunt preluate automat în dosar, dar nu se ştie cum se poate avea apoi acces la ele. Problema şi mai mare este că pentru cei care lucrează în alte sisteme informatice, transferul de informaţii nu se face automat. Practic, în cazul medicilor care lucrează în sistemul informatic al Casei de Asigurări de Sănătate informaţiile se urcă automat în sistem, dar nu avem control asupra lor.

Rolul dosarului electronic este să creeze legături între cabinetele medicale, spitale şi pacienţi. Acest lucru nu este însă posibil deocamdată. Cea mai mare problemă este că sistemele informatice în care lucrează furnizorii medicali nu sunt corelate. Aşa că medicii care lucrează în spital nu pot să vadă datele introduse în cabinetul de medicină de familie şi invers.

Daiana Roşca