Deocamdată locomotivele cu abur de la Reşiţa nu pot fi vândute. Pe viitor…

Nici una dintre locomotivele aflate în Muzeul în aer liber din Reșița, nu poate fi deocamdată vândută.

În conferinţa de presă pe care a susţinut-o miercuri directorul Direcţiei pentru Cultură Caraş-Severin, Liubiţa Raichici, a explicat că locomotivele sunt parte din tezaurul naţional şi nu pot fi înstrăinate. Demersurile pentru a se obţine acest statut au început din 2011, după ce Muzeul de locomotive a trecut în patrimoniul Fundaţiei Uzinele de Fier şi Domeniile Reşiţa, tocmai pentru a se evita ascunderea, distrugerea, înstrăinarea sau sustragerea lor – după cum scrie în hotărârea de consfinţire a acestui statut, obţinut abia în 2014. Astfel că la orice tentativă de vânzare a lor , au drept de preempţiune: statul român prin Ministerul Culturii, apoi Consiliul judeţean Caraş-Severin şi în al treilea rând, Primăria Reşiţa, care este cea mai îndreptăţită să le deţină. În cazul în care lichidatorul judiciar ar continua să încerce vânzarea vreunei locomotive, este pasibil chiar de închisoare, iar vânzarea ar fi nulă deoarece actele nu ar putea fi niciodată legalizate – a mai precizat directorul Liubiţa Raichici.

Primarul Reşiţei, Ioan Popa, a început încă de pe acum demersurile pentru preluarea Muzeului şi a contactat preşedintele fundaţiei, pe Luminiţa Chebuţiu, pentru a discuta preluarea datoriei pe care aceasta o are faţă de lichidatorul judiciar al SC Hydroengineering Sa, de circa 170.00 de lei. Ioan Popa spune că este o soluţie convenabilă, deoarece fundaţia ar fi datoarea primăriei, care ar dispune în acest fel de locomotive. “Este cea mai bună variantă după părerea mea de om de afaceri” – a spus primarul, care n-a găsit însă aceeaşi deschidere pentru această preluare din partea unor consilieri şi nici a aparatului propriu. “Suma nu este mare şi aş fi dispus să o achit chiar din buzunarul propriu”. – a mai afirmat Ioan Popa. În cazul în care , în urma proceselor aflate pe rol cu privire la preluarea locomotivelor, acestea ar reveni UCMR – care le-a deţinut înainte de a fi cedate fundaţiei, primăria le-ar putea prelua şi mai uşor, în contul unor datorii “istorice” pe care Societatea constructoare de maşini le are faţă de administraţia publică, şi astfel nu s-ar cheltui nici un ban- a mai spus Ioan Popa. Cert este că deocamdată locomotivele rămân pe loc. (Daniela Tudor)

De același autor

Related Articles