Să o salvăm împreună pe ,,Neagra’’- ultima locomotivă cu aburi din România

Primăria Oraviţa încearcă să adune fonduri pentru repararea ultimei locomotive cu aburi din România.

Primăria oraşului Oraviţa vă invită mâine, să participaţi la campania de strângere a fondurilor destinate reparării şi repunerii în funcţiune a ultimei locomotive cu aburi din Romania care poate circula pe mirificul traseu “Semmering-ul Bănăţean”, dintre Oraviţa şi Anina.

Botezată de lucrătorii CFR – „Neagra”, locomotiva a fost luată în custodie de către autoritățile locale.   Povestea căii ferate străbătute de “Neagra” este legată de momentul în care în Munţii Semenicului s-au descoperit primele zăcăminte de huilă. Austriecii deschideau, în 1778, primele mine de cărbune la Anina, Doman şi Secu. În 1847, au început să construiască prima cale ferată din România, Oraviţa-Baziaş, ce avea o lungime de 62.5 km. După descoperirea de noi zăcăminte de cărbune, dar şi de metale preţioase, în anul 1861 începe construcţia unei căi ferate de la Oraviţa la Anina. Pe vremuri, locomotiva cu aburi trăgea un tren de epocă ce străbătea traseul Oravița-Anina. Acum are, însă, mare nevoie de ajutor, în ceea ce privește reparaţiile la cazanul de apă.

Activitățile pentru colectarea fondurilor vor începe mâine, la ora 11.00 pornind din gară, plecarea va fi la  orele 11.15 pe primul traseu feroviar montan din România însoțiți de cantautorul Cristian Buică, compozitorul imnului “Semmering-ul Bănățean”. Când se lasă seara, la orele 19.00 sunteți așteptați cu drag la Casa de Cultură “George Motoia Craiu” unde veți avea ocazia să participați la concertul trupei “Pasărea Colibri” condusă de Mircea Baniciu, la recitalul lui Cristian Buică și artiștilor locali Rareș Ivănuș, Ion Petru, Vasile Condraș și Florin Giukin. Banii proveniți din vânzarea biletelor vor fi donați pentru reabilitarea locomotivei.

,, Cu siguranță o să gândim și alte evenimente care să ajute la colectarea de fonduri pentru reparația locomotivei, acesta este un prim pas care va promova campania noastră și sperăm să aibă ecou în inimile cetățenilor cărora le pasă de semmeringul bănățean’’ a declarat pentru Radio România Reșița, inspectorul compartimentului de dezvoltare, strategii, managementul proiectelor și relații internaționale, Cristina Zeina. Pentru cei interesați taxa de participare la manifestările de strângere a fondurilor este de 10 lei, iar  informaţii  suplimentare puteți găsi la numărul de telefon: 0768-086-166.

Andreea Lupșa

5 COMENTARII

  1. ” Primăria oraşului Oraviţa vă invită vineri 06 mai 2016 să participaţi la suita de manifestări dedicate campaniei de strângere a fondurilor destinate reparării şi repunerii în funcţiune a ultimei locomotive cu aburi din Europa ce poate circula pe mirificul traseu “Semmering-ul Bănăţean” dintre Oraviţa şi Anina.
    “. Anuntul care anunta…

  2. Sustin demersul, dar e bine sa faceti o corectura in articol: respectiva locomotiva, cu seria 50.065, a fost produsa inainte de Primul Razboi Mondial, in Austro-Ungaria, nu in anii 50, asa cum e specificat in articol. In principiu are cel putin 100 de ani vechime.

  3. Cristina Zainea, inspectorul compartimentului respectiv. Fotografia nu reprezinta “Neagra”, aia e o locomotiva mult mai noua care nu va putea niciodata sa strabata traseul Oravita-Anina. “Neagra” sau “Vaduva Neagra” are seria 50.065, iar lotul a cuprins 80 de locomotive cu aceste caracteristici tehnice speciale pentru traseul de munte.
    50.065 este locomotiva CFR din seria 50.000 de tip E-h2 (s-au achizionat 80 bucati), este fabricata de StEG in anul 1921 si are nr. de fabricatie 4498. Locomotivele trebuiau sa primeasca numerele 5001-5010 (comanda din 1919), dar odata cu introducerea noii scheme de numerotare in anul 1920, au fost incadrate in seria 50.001-50.080. Locomotivă cu abur cu cinci osii motoare folosită de reţeaua C.F.R. în special pe liniile grele de munte. Este una din puţinele locomotive pe care le-a avut în dotare C.F.R. care putea circula pe linii cu o rază a curbei mai mică de 120 m. Toate plăcuţele de înmatriculare şi fabricaţie sunt originale şi complete. Posedă carte tehnică originală cu planuri, desene şi schiţe tehnice complete; Este o locomotivã reprezentativã pentru prima generatie a seriei de locomotive 50.000 având în constructia sa înglobate numeroase sisteme si dispozitive, reprezentativã pentru industria constructoare de locomotive a statului austriac. Masina 50.065 a fost construita in Austria la celebrele uzine Wiener Lokomotivfabriks AG. Floridsdorf (Viena). Ca o paranteza, inaintea lor pe Oravita – Anina circulau masini similare insa de tip mai vechi (E-n2v) ce nu erau dotate cu uscator cu abur de tip Cleanch, atribuite de catre kkStB (operatorul de dinaintea CFR) seriilor austriece 180. Din acestea numai trei au intrat in parcul CFR dupa 1919: 180.45, 180.75 si 180.177).

  4. “NEAGRA – Ultima locomotivă cu aburi din Europa” – Ce facem cu locomotivele de pe valea Vaserului din Maramureş ? Că ăsta e în România. Dacă ne uităm în Europa, în Germania circulă o mulţime de locomotive cu abur în scop turistic, unele chiar fabricate la Reşiţa. Din nou vă faceţi de râs cu astfel de afirmaţii. Doamna Zgaverdea, un colectiv mai competent pe când veţi avea la Radio Raşiţa ?

    • Informaţia eronată a fost strecurată în anunţul Primăriei Oraviţa care anunţa evenimentul. Vă mulţumim pentru observaţie. Am rectificat.

      SĂ O SALVĂM ÎMPREUNĂ PE “NEAGRA”!

      Primăria oraşului Oraviţa vă invită vineri 06 mai 2016 să participaţi la suita de manifestări dedicate campaniei de strângere a fondurilor destinate reparării şi repunerii în funcţiune a ultimei locomotive cu aburi din Europa ce poate circula pe mirificul traseu “Semmering-ul Bănăţean” dintre Oraviţa şi Anina.
      Suita manifestărilor debutează la ora 11.00 în gara Oraviţa cu plecare la 11.15 pe primul traseu feroviar montan din România însoţiţi de cantautorul Cristian Buică, compozitorul imnului “Semmering-ul Bănăţean”.
      La ora 19.00 sunteţi aşteptaţi cu drag la Casa de Cultură “George Motoia Craiu” din Oraviţa unde veţi avea plăcerea să participaţi la concertul trupei “Pasărea Colibri” condusă de Mircea Baniciu, la recitalul lui Cristian Buică şi artiştilor locali Rareş Ivănuş, Ion Petru, Vasile Condraş şi Florin Giukin.

Comentariile sunt închise.

Cele mai citite

Related Articles