Legea micilor producători alungă speculanţii din pieţe şi pune primarii la treabă

piata volanta

Micii fermieri, persoane fizice, care comercializează o parte din producțiile obținute în gospodăria lor, trebuie să intre în posesia unui atestat de producător și a unui carnet de comercializare a produselor agricole, două documente ce vor sta la baza dreptului de a vinde produse agricole, fie în piață, la tarabă, cu amănuntul, fie la poartă sau en gross, cu ridicata, spune Liviu Munteanu – consilier superior în cadrul consiliului Judeţean Caraş-Severin, şi specialist în agricultură.

În 3 noiembrie 2014 a intrat în vigoare Legea 145/2014 ce reglementează modul de desfăşurare a activităţilor economice, de valorificare de către producătorii agricoli, persoane fizice, a produselor agricole proprii şi de exercitare a comerţului cu aceste produse. Prin această lege, Ministerul Agriculturii încearcă să stopeze comerțul ilicit de produse agricole şi animale desfăşurat până acum în spatele certificatelor de producător, de către mafiile piețelor locale , mai ales din marile orașe. Legea transformă certificatul de producător în “atestat de producător” şi aduce în plus încă un document nou-“carnetul de comercializare a produselor agricole”.

Deși intrată anul trecut în vigoare, legea mai acordă o perioadă de tranziție de 180 de zile pentru vechile certificate de producători agricoli eliberate în 2014 și vizate pentru primul trimestru al anului 2015, respectiv până în 2 mai 2015.

Producătorii agricoli, atat cei care activează în domeniul culturilor vegetale, cât și cei din domeniul zootehnic sau al apiculturii,vor solicita primăriilor la care sunt arondați eliberarea unui atesta de producător și al unui carnet de comercializare a produselor agricole.

Atestatul de producător agricol va cuprinde informaţii şi date privind numele şi prenumele producătorului agricol, denumirea produselor şi suprafaţa de teren exploatată, respectiv efectivele de animale,pe specii, care sunt înregistrate în registrul agricol organizat de autorităţile administraţiei publice locale pe a cărei rază se află ferma sau gospodăria solicitantului.

Valabilitatea atestatului de producător este de un an calendaristic de la data emiterii şi se vizează semestrial, prin aplicarea ştampilei şi semnăturii primarului comunei, oraşului sau municipiului.

Calitatea declarată de producător este verificată atât în registrul agricol cât şi pe teren, la faţa locului. Verificările vor fi făcute de reprezentantul unei asociaţii de producători agricoli (pe agricultură şi pe zootehnie) agreată de primărie. Respectiva asociaţie – aprobată de primărie – trebuie să-l verifice pe producător acasă, dacă a declarat date reale: de la suprafaţa terenului până la numărul de animale declarate. Fermierul nu este obligat să fie membrul acestei asociații și nici nu trebuie să plătească vreun ban pentru această viză.In cazul in care nicio asociație legal constituită și reprezentativă nu este inscrisă la primărie, atunci avizul consultative va fi dat de una din institutiile agricole subordinate Ministerului Agriculturii sau Consiliului Județean.

Prin introducerea acestor noi documente, se încearcă realizarea unei mai bune corelații dintre capacitatea reală de producţie cu producţia vândută într-un an, pe baza atestatului de producător. Nu se poate ca fermierul Gheorghe să aibă acasă, de exemplu, 10 ari de teren de pe care să declare că produce şi să vândă 5 tone de roşii, 4 de cartofi și 3 de ardei iute, sau dacă are 20 de oi, să vândă 1 tonă de brânză, pe parcursul unui an, așa cum se mai înâmplă încă, pe baza certificatului de producător. Este clar că legumele cu pricina, au fost produse în alte ferme şi vândute sub paravanul certificatului de producător. Aşa stă treaba şi cu oile, şi cu vacile, cu toate animalele în general. De asemenea, ar trebui să fie cu neputință ca un ”piețar” din Reșița să poată intra în posesia unui atestat de producători eliberat de primăria unei commune, fără ca acesta să facă dovada că deține o exploatație reală,faptică, în acea comună.Cei care avizează și eliberează astfel de documente vor purta raspunderea penală, pentru fals în acte publice, așa că eu cred că vom stopa eliberarea ilegală de atestate de producător. Totodată ,avizul pentru aceste atestate noi, trebuie dat de un specialist agricol, fie că este reprezentant al asociațiației agreată de primărie, fie că este specialist de la Direcția Agricolă sau de la Camera Agricolă. Ne interesează ca un specialist să verifice la fața locului ferma și producătorul, să răspundă pentru avizul pe care îl dă, astfel încât primarul să fie sigur că semnează și emite acest atestat pentru un producător agricol real și nu pentru un samsar de piață, care nu are nicio legătură cu agricultura.

În ceea ce privește județul Caraș-Severin, procesul de avizare a atestatelor de producători ridică probleme, deoarece la nivelul unităţilor administrativ teritoriale nu sunt constituite asociaţii serioase de producători agricoli, cu excepția Asociației crescătorilor de albine din România, filiala Caraș-Severin,care are membrii în majoritatea localităților județului, și a încă unei asociații și două cooperative agricole, profilate tot pe domeniul apicol, restul formelor asociative constituite fiind aproape nefuncționale, ele fiind constituite fie pe lângă primării, pentru accesarea fondurilor europene pentru pășuni și fânețe, fie pentru a tăia chitanțe pentru eliberarea de adeverințe, celor care doresc să acceseze fonduri europene. Stim că unele localități au asociaţii de crescători de animale, dar pe cereale, legumicultură, pe pomicultură, nu. În orice caz dacă aceste asociații nu au personal de specialitate, adică ingineri agronomi, horticoli sau zootehniști sau măcar personal de specialitate cu studii medii, avizul lor nu are niciun fel de relevanță. Formele asociative ale apicultorilor vor da avize pentru fermele apicole, nicidecum pentru cele de ovine sau de pomi. La fel vor proceda și formelor asociative profilate pe creșterea animalelor, vor aviza doar ccea ce ține de producțiile ovinelor, porcinelor, bovinelor sau păsărilor.

Se recomandă autorităţilor administraţiei publice locale, la care încă nu s-a înregistrat nicio structură asociativă, să aplice prevederile legii, adică să solicite Direcției pentru Agricultură Județene, sau Camerei Agricole Județene din subordinea Consiliului Județean, sau chiar Agenției de Plați pentru intervenție în Agriculrtură (APIA) desemnarea de specialiști agricoli care să verifice și să facă demersurile necesarea privind avizarea atestatelor de producător așa cum spune legea. Aceste instituții încă mai au centre zonale încadrate cu specialiști agricoli ce pot evalua profesionist exploatațiile agricole.

Atestatul de producător se eliberează de către primar în termen de 5 zile lucrătoare de la data solicitării, cu avizul consultativ al structurilor asociative profesionale/patronale/sindicale sau al instituțiilor agricole de stat. Adică, în 5 zile lucrătoare, producătorul trebuie verificat şi atestat.

În ceea ce privește carnetul de comercializare a produselor din sectorul agricol, acesta se eliberează tot de către primărie, și va fi utilizat de către persoana fizică deținătoare a atestatului de producător,precum și de soțul/ soția, rudele sau afinii de gradul I, după caz, pentru exercitarea actului de comerț cu ridicata sau comerț cu amănuntul a produselor agricole obținute în ferma sau gospodăria proprie.

Regimul de utilizare al carnetului de comercializare este următorul:
-În cazul în care producătorul agricol vinde produsele de la poarta fermei,sau în piețe și târguri, sau la piețele de gross, în sistem de comerț cu ridicata , va completa o filă de carnet, unde va înscrie sortimentele de produse și cantitățile, apoi va respecta procedura de lucru, după cum urmează: 1 filă este tipărită în 3 exemplare, astfel încât primul exemplar se înmânează cumpărătorului, al doilea exemplar se păstrează de vânzător, iar al treilea rămâne nedetașat, la carnet.
-În cazul în care se efectuează vânzări zilnice, cu amănuntul ,în piețele agro-alimentare, târguri sau piețe ambulante, producătorul agricol are obligația să înscrie, la sfârșitul zilei,în fila din carnet,toate cantitățile de produse comercializate în ziua respective.

Carnetele utilizate, conţinând al treilea exemplar al filelor, se restituie la primăriile care au emis carnetul, în termen de 15 zile lucrătoare de la data utilizării ultimei file ale acestora.

“Ştim că această nouă lege va provoca unele nemulțumiri în rândul producătorilor agricoli,mai ales că trebuie să completezi documente, să nu uiți să predaii la primărie carnetele utilizate, iar domnul Gheorghe – gospodarul nostru, va spune: păi, bine domnilor funcționari ai statului,ce sunt eu, contabil sau agricultor? Eu aș putea să raspund așa:dacă vrei să vinzi în piață sau de-acasă produsele agricole și să respecți legea, trebuie să fii și contabil și agricultor. Legea nu se discută, ea a fost făcută și votată de cei pe care noi i-am trimis în parlament să ne reprezinte și să conducă țara aceasta, în numele nostru și, ca atare, trebuie aplicată și respectată. În fond, ea trebuie să protejeze pe micul producător, să protejeze valoarea producțiilor agricole realizate în micile ferme, nicidecum să producă efecte negative.

Aici este o chestiune de întelegere a scopului final al legii, iar această chestiune trebuie rezolvată de cei care au promovat legea. Oamenilor trebuie să li se explice, prin intermediul mass-mediei sau al întalnirilor directe despre ce e vorba. Practic, statul vrea să știe ce produc micii fermieri și, mai ales, cât produc ei.În felul acesta se spear că vom gestiona mai bine sărăcia țăranilor noștrii și vom putea elabora, pentru viitor, programe și strategii de dezvoltare rurală mai viabile.

Costurile generate de tipărirea atestatului de producător din sectorul agricol și de carnetul de comercializare se suportă de către consiliile judeţene, iar sumele cheltuite de acestea se recuperează prin grija primarilor, din sumele achitate de solicitanţi pentru eliberarea acestora. Formularul atestatului de producător are regim special, este prevăzut cu elemente de siguranţă şi se tipăreşte în condiţiile legii de către Imprimeria Naţională, la solicitarea consiliilor judeţene, așa cum prevede legea. Adică, toate primăriile din judeţ trimit Consiliului Judeţean necesarul (estimativ) de atestate de producător și carnete de producător, iar Consiliul Județean face comanda la Imprimeria Naţională. Aceasta după ce trece prin şedinţa de consiliu un proiect de hotărâre prin care să aloce suma totală necesară tipăririi acestora. De asemenea, aceiași lege prevede că “preşedintele consiliului judeţean transmite la Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale lista centralizatoare a structurilor asociative profesionale/patronale/sindicale din agricultură” înregistrate la administraţiile locale pentru acordarea avizului consultativ. Centralizatorul este întocmit pe baza listelor comunicate de primari de comune, municipii, oraşe. Acest centralizator va fi afişat pe site-ul MADR pentru a putea fi consultat de producătorii agricoli din toată ţara.

O altă noutate pe care o aduce legea 145/2014, este faptul că piețele publice sunt obligate să asigure minim 40% din totalul spaţiilor de vânzare existente pentru producătorii agricoli posesor de atestate de producător.

Comercializarea produselor din sectorul agricol obţinute din gospodăria/ ferma proprie de către producătorii agricoli persoane fizice se face pe baza documentului de identitate, a atestatului de producător şi a carnetului de comercializare a produselor din sectorul agricol. Organizarea de spaţii de vânzare în cadrul structurilor de vânzare cu amănuntul din zonele publice, cu nerespectarea de către administratorii pieţelor a acestor prevederilor se sancţionează cu amendă de la 12.000 lei la 37.500 lei. Producătorii agricoli au obligaţia afişării la locul de vânzare a etichetei de produs, care conţine informaţii cu privire la denumirea produsului, localitatea de origine, data obţinerii produsului şi preţul de vânzare. Neafişarea etichetei de produs se sancţionează cu amendă de la 100 lei la 300 lei.

Dacă la piaţă nu distribuie filele din carnetul de producător aşa cum am enumerat mai sus, producătorul-comerciant va fi amendat cu sume între 200 şi 1.000 de lei. Dacă nu-şi notează cât duce la piaţă şi cât a vândut până la final, micul producător încasează amendă între 200 şi 1000 de lei iar marii producători (persoane juridice) încasează amendă între 6.000 şi 10.000 de lei. Transportul de produse agricole efectuat de către producătorii agricoli persoane fizice, de la locul de deţinere la locul de comercializare, fără notarea în carnet, se sancţionează cu amendă de la 3.000 lei la 4.000 lei. Desfăşurarea activităţilor de valorificare a produselor agricole proprii şi de exercitare a comerţului cu aceste produse de către persoanele fizice care nu deţin un atestat de producător valabil, respectiv un carnet de comercializare a produselor din sectorul agricol a produselor din sectorul agricol valabil, şi care nu sunt produse în ferma proprie, se sancţionează cu amendă de la 15.000 lei la 22.500 lei. Eliberarea de către primar a atestatului de producător şi/sau a carnetului de comercializare, cu încălcarea dispoziţiilor legii, se sancţionează cu amendă de la 15.000 lei la 22.500 lei. Vânzarea unor produse agricole, altele decât cele din producţie proprie, în baza carnetului de comercializare a produselor din sectorul agricol eliberat potrivit prevederilor legii, se sancţionează cu amendă de la 7.500 lei la 15.000 lei.

Sursa foto: tribuna.ro

(Hardy Cvoica)

Cele mai citite

Related Articles